Gå til innhold

Samlivsbrudd/byttedag

Anbefalte innlegg

''Men leser i tråden om opplevelser rundt det med 50/50... Og jeg må nok innrømme at jeg også føler meg litt skeptisk i forhold til den ordningen. Mye flytting frem og tilbake. Ei uke går ufattelig fort''

Tror de færreste synes det er ideelt for barna å flytte frem og tilbake. Men ville f.eks. du vært villig til dermed å la barna bo hovedsakelig hos far?

Jeg ville ikke latt barnet mitt bo hovedsakelig hos den andre. Derfor innser jeg at 50/50 eller 60/40 er en ordning som kan fungere, når man bor såpass nærme at barna har samme vennekrets etc i nærmiljøet. Men det er jo ikke kjekt å bo annenhver uke her/der heller. Men det er konsekvensen dersom begge skal få tid med barnet.

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MarieLouis

7

• morsan

4

• mariaflyfly

4

• Mandolaika

4

''Men leser i tråden om opplevelser rundt det med 50/50... Og jeg må nok innrømme at jeg også føler meg litt skeptisk i forhold til den ordningen. Mye flytting frem og tilbake. Ei uke går ufattelig fort''

Tror de færreste synes det er ideelt for barna å flytte frem og tilbake. Men ville f.eks. du vært villig til dermed å la barna bo hovedsakelig hos far?

Ja, det ville jeg vært.

Viss mine jenter hadde sagt fra om at de helst ville bo hos faren, og jeg visste at han tok godt vare på dem, så ville jeg fulgt jentenes ønske.

Heller mest mulig stabilitet, fremfor at jeg absolutt skulle ha dem like mye som faren.

Ja, det ville jeg vært.

Viss mine jenter hadde sagt fra om at de helst ville bo hos faren, og jeg visste at han tok godt vare på dem, så ville jeg fulgt jentenes ønske.

Heller mest mulig stabilitet, fremfor at jeg absolutt skulle ha dem like mye som faren.

Ok :).

Har mistanke om at mange damer synes det er best for barna kun å bo ett sted, men at det da er en selvfølge at de bor hos dem. Og det er jo ikke sikkert far (eller barna) er enig.

Ok :).

Har mistanke om at mange damer synes det er best for barna kun å bo ett sted, men at det da er en selvfølge at de bor hos dem. Og det er jo ikke sikkert far (eller barna) er enig.

Har vel en liten mistanke om det samme, så jeg skjønner at du spurte. :-)

Han har flyttet ut, men det var jeg som ville bryte, fordi vi ikke fikk ting til å fungere. Etter både å ha prøvd familiekontoret i flere runder etc i mange år, fant jeg ut at nå kunne vi ikke fortsette slik lenger. Det var et tungt valg å ta, jeg har vært mye lei meg og er det fortsatt, dessverre virker det til at jeg sliter mest med å komme meg videre og se fremover. Men jeg jobber med det.

Nei, jeg ønsker ikke å stå til disposisjon for han, men i ytterste konsekvens er jeg villig til å ha datteren min 100%. Ikke for han men for henne. Men for hennes del vil jeg at hun skal ha kontakt med oss begge.

Og at jeg var "grei" og byttet nå...midlertidig for at han i det hele tatt skulle få se henne i september, angrer jeg bittert på... for nå nekter han å bytte tilbake til opprinnelige planer.

Men det kan jeg ikke akseptere. Jeg har ikke så stort nettverk som han, og har to omgangsvenninner som har barnefri helger samtidig som vi planla når jeg skal ha barnefri. Nå blir alt motsatt om han ikke går med på å bytte tilbake. Han har ingen gode argumenter, ingen kompiser med annenvher helg, han har to julebord i nov/des, som faller på de helgene han hadde planlagt barnefri... det er ikke noe som virker logisk lenger.

Hør på Atene. Hun vet hva hun snakker om.

Vi har vært enige stort sett frem til nå. Men et eller annet er skjedd, så nå blir vi tydeligvis ikke enige om noen ting. Jeg var så "dum" å være fleksibel mht vår datter, slik at han kunne være med på et jobbseminar, Birken etc... Nå vil ikke han bytte tilbake til de opprinnelige helgene vi hadde planlagt.... og det godtar ikke jeg...da jeg ikke har så stort nettverk bla. Jeg har to venninner som har annenhver helg uten barn, og da blir det motsatt av de. I tillegg har han 3 helger planlagt i nov/desember som egentlig var barnefrie for han sin del, hvor han skal på arrangementer han må på ifbm jobb. Han skal og på en reise på 1 1/2 uke snart hvor jeg da har vår datter i "hans" periode.

Jeg synes det blir totalt urimelig av han å ikke ville bytte tilbake til det vi hadde planlagt og var enige om, bare fordi jeg har vært fleksibel nå og tenkt på vår datters beste.

Det blir sånn at nå ønsker jeg ikke 50/50 lenger heller, men kanskje 60/40. Da tenker jeg konfliktnivået blir høyt, og det var jo ikke det noen av oss ønsket :-(...

Konfliktnivået kommer til å bli høyt så lenge du ikke gidder gå med på alt han vil, høres det ut som...

Jeg hadde ikke gått med på 50/50 under disse omstendighetene. Hva med å forslå at dere prøver ut 60/40 i ett år?

Annonse

Vi har hatt byttedag på fredager i alle år siden bruddet og det har fungert fint for oss. Barna går til skolen fra den ene om morgenen og hjem til den andre om ettermiddagen. Da de gikk i barnehage var det levering og henting etter samme prinsipp. Alle synes det er godt å begynne uka med helg og vi har ikke hatt behov for å prøve noe annet. Men andre har jo andre byttedager og er strålende fornøyd med det. :)

Jeg skjønner ikke helt argumentet mot 50/50 med at det blir så mye flytting for barna. Det blir jo mer frem og tilbake med vanlig samværsording med annenhver helg og en dag i uka? Og akkurat like mye flytting med 40/60, eller hvilken som helst annen prosentfordeling.

Jeg skal ikke påstå at 50/50 er best for barna, men jeg mener at de trenger begge foreldrene like mye, og at begge foreldrene trenger _tid_ for å være en ordentlig forelder. Man trenger å ha hverdagen sammen med barna, ikke bare helg hvor man skal ta igjen alt med å finne på alle mulige morsomme saker.

Men det er klart det krever samarbeid og tilrettelegging og fleksibilitet og villighet til å inngå kompromisser fra foreldrenes side. Og det er jo ikke alltid så lett å få til.

Gjest Been there done that

Vi er nok begge veldig redde for å komme i konflikt, men jeg ser jo at det muligens _kan_ skje pga at vi f.eks. har litt ulike holdninger mht oppfølging av lekser, delta på foreldremøter etc... men jeg prøver å lære meg å svelge noen kameler ;) Han ønsker absolutt at vi skal samarbeide i fred og fordragelighet han også, så jeg håper vi kan få det til :)

Har dere ikke store konflikter nå, er vel sjansen veldig god for ta dere skal klare å samarbeide i fremtiden også.

''På den annen side bor vi bare 4 km unna hverandre,''

Men er ikke barna fremdeles ganske små? Da er fire kilometer ganske mye - ikke lett å løpe en tur til venner etter middag.

Nå har det seg slik at jeg bor et stykke fra de nærmeste vennene deres. Faren bor "midt i smørøyet", dvs like ved skolen de går på (vi bor i samme skolekrets). Barna mine er vant til å bli kjørt til/fra venner og den eldste sykler gjerne i sommerhalvåret. De har som regel venner med seg hjem fra skolen noen dager i uka også.

Alle tre setter pris på alle vennene de leker med når de er hos faren, men er ganske slitne når de kommer hjem til meg - og sier de ikke hadde orka å bo nær venner hele tiden (de er jo ikke vant til det ;-))

Hvis det etterhvert blir slik at de helst vil være hos faren pga alle vennene, så selger jeg huset og flytter til samme område jeg også :)

Ja, det skal noe til å greie det der i lengden.

På mine gamle dager har jeg vel blitt mer og mer overbevist om at det er best for ungene å få bli fast i sitt nærområde, altså bo fast hos den som blir igjen på felles adresse, og heller være på besøk hos den andre.

Det er mange skilte i osloområdet ihvertfall hvor ingen av partene har råd til å ta over det tidligere felles hjem.

''Tror de færreste synes det er ideelt for barna å flytte frem og tilbake. Men ville f.eks. du vært villig til dermed å la barna bo hovedsakelig hos far?''

Jeg har tenkt tanken at det nok er best for barn å bo mest hos den ene av foreldrene, men samtidig innrømmer jeg glatt at jeg hadde godtatt 50-50-fordeling fremfor å bare være besøkshjemmet selv.... Heldigvis slipper jeg å ta stilling til det i det virkelige liv...

Hei

Kjæresten min har byttedag medbarna sine på fredager. Det fungerer fint. Tror både arn og foreldre synes det er deilig å begynne samværet med en helg.

Selv her jeg barna mine nesten 100%, og skulle ønske at mine barns far var mer operativ. Han har dem bare noen helgeri ny og ne. Håper på bedre tider....

Annonse

''Tror de færreste synes det er ideelt for barna å flytte frem og tilbake. Men ville f.eks. du vært villig til dermed å la barna bo hovedsakelig hos far?''

Jeg har tenkt tanken at det nok er best for barn å bo mest hos den ene av foreldrene, men samtidig innrømmer jeg glatt at jeg hadde godtatt 50-50-fordeling fremfor å bare være besøkshjemmet selv.... Heldigvis slipper jeg å ta stilling til det i det virkelige liv...

Hehe, tror mange tenker akkurat slik, ja.

Jeg er ikke selv skilt, men har venner med begge løsninger. Fordelen med fredag er vel at det er koselig å begynne med en helg, ulempen er for den som ikke har barna, som da har helgen og deretter en lang uke foran seg uten barna, noe som kan virke ganske tungt (særlig i begynnelsen, da det gjerne er veldig tungt å være uten barna). Da er det nok lettere med mandag, for når helgen da kommer så får man snart se ungene igjen :-)

Jeg vil ha mandag, eller søndag, og han vil ha fredag for å starte samværet rolig. Mens jeg ønsker å avslutte en "hektisk" uke med skole/jobb med en helg å kose seg sammen på i stedet for å starte perioden med "kosehelg".

Bytte etter 3 dgr og så 4 dgr høres veldig slitsomt ut for barnet. Vi har og snakket om samvær en dag i uken når barnet er hos den andre, men sove hos den barnet er hos den uken, slik at det ikke skal bli så mye frem/tilbake, blir da mer noen timer på ettermiddag/tidlig kveld.

Hvorfor ikke bytte på onsdag? Da er får dere med dere både helg og vanlig uke, uten at det er i starten av samværet? Helgekosen kan fort bli litt "krampeaktig", måååå kose oss, det er jo siste/første dagene vi har sammen!! (Lenge til neste gang eller lenge siden siste gang....) Har dere et par dager sammen før helga, kan det brukes til hverdagssjau, så en kosehelg, med noen hverdager etterpå før bytte. Kanskje en idè?

Gjest sjøstjerna

''Men ville f.eks. du vært villig til dermed å la barna bo hovedsakelig hos far?''

Ungene bør gå foran alt.

Jeg personlig tror heller ikke denne 50/50 ordningen er så bra. Hva er "hjem"?

Jeg mener foreldre må tenke seg om. Jeg mener folk gir for fort opp ekteskap/samboerskap. Det er så mye "jeg" og snakk om manglende følelser osv osv. (ser bort fra ekteskap m/vold- for da må den mishandlede komme seg vekk).

Dersom man gir opp, får man betale prisen det koster. Nemlig å gi barna fortsatt stabilt hjem. Enten hos far eller hos mor- med fri besøks"rett" til den part barnet ikke bor hos.

mener

''Men ville f.eks. du vært villig til dermed å la barna bo hovedsakelig hos far?''

Ungene bør gå foran alt.

Jeg mener foreldre må tenke seg om. Jeg mener folk gir for fort opp ekteskap/samboerskap. Det er så mye "jeg" og snakk om manglende følelser osv osv. (ser bort fra ekteskap m/vold- for da må den mishandlede komme seg vekk).

Dersom man gir opp, får man betale prisen det koster. Nemlig å gi barna fortsatt stabilt hjem. Enten hos far eller hos mor- med fri besøks"rett" til den part barnet ikke bor hos.

mener

Enig!

Ungene bør gå foran alt.

mener

Skriv innlegg her den gangen det evt. skjer at du og mannen din bryter, så ser vi hva det blir til. Er så lett å sitte og mene noe om ting man ikke har vært oppe i, det kan hende du ser annerledes på det om du er i situasjonen selv.

Snakker av erfaring.

Gjest sjøstjerna

Skriv innlegg her den gangen det evt. skjer at du og mannen din bryter, så ser vi hva det blir til. Er så lett å sitte og mene noe om ting man ikke har vært oppe i, det kan hende du ser annerledes på det om du er i situasjonen selv.

Snakker av erfaring.

Jeg skilsmissebarn- og snakker av erfaring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...