Gå til innhold

"Demokratisk" vennegruppeavstemning

Gjest Klarer ikke la være å irritere meg

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg ikke klarer å la være å irritere meg, selv om det ikke er verdens undergang at det ikke ble vennegruppe i 2 klassingens klasse. Men det var mer måten det ble avgjort.

Ti ønsket og fem ønsket ikke. Av de fem som ikke ønsket var det en familie som uansett hva flertallet mente ville trekke seg fra vennegruppa. Dette pga familiens tidsklemme, med en detaljert beskrivelse av sin egen families hverdag og at de ønsket å verne om familielivet med å si nei til vennegruppe.

Dermed kunne ikke gruppene gjennomføres, til tross for flertall for. Finnes det flere familier med så tett ettermiddagsprogram at vennegruppe 3-4 gagner i løpet av året velter det lille som er igjen av kvalitetstid med familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

10

• Glimtipper

9

• ....AV

3

• Luska

2

Mest aktive i denne tråden

Hvorfor kunne ikke gruppene gjennomføres hvis en familie trekker seg? Dette barnet kunne vel vært med selv om familien ikke stilte opp som verter?

Det finnes alltid merkelige mennesker med merkelige prioriteringer. Det er klart det er kjedelig når arbeidsbyrden blir skjevt fordelt, men jeg har inntrykk av at det må man bare lære seg å leve med om man skal slippe å bli konsumert av irritasjon. Jeg har gitt opp en del individer i mine omgivelser i så måte, og prøver å tenke at gratispassasjerer er en del av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kunne ikke gruppene gjennomføres hvis en familie trekker seg? Dette barnet kunne vel vært med selv om familien ikke stilte opp som verter?

Det finnes alltid merkelige mennesker med merkelige prioriteringer. Det er klart det er kjedelig når arbeidsbyrden blir skjevt fordelt, men jeg har inntrykk av at det må man bare lære seg å leve med om man skal slippe å bli konsumert av irritasjon. Jeg har gitt opp en del individer i mine omgivelser i så måte, og prøver å tenke at gratispassasjerer er en del av livet.

''Dette barnet kunne vel vært med selv om familien ikke stilte opp som verter?''

De ville ikke la barnet delta i det hele tatt og barnet hadde visst selv sagt dette var ok. (som om en 7 åring forstår konsekvensene av et slikt valg, tatt av foreldrene)

Men det å skulle gjennomføre grupper uten dette barnet som eneste barn i hele klassen som ikke skulle delta, ble helt uaktuelt for oss andre foreldre. Moren brukte sitt uskyldige barn som pressmiddel for å la være å gjennomføre vennegrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kan være mange grunner vettu.

Vi har hatt vennegrupper, men når det er sagt, så skjønner jeg godt at det kan være vanskelig å gjennomføre for noen familier.

Noen har fritidsaktiviteter som koster veldig mye penger å gå på, og da ønsker man at barna går på dette istedenfor og alltid å prioritere det bort. Finnes nok bursdager som koliderer med aktivitetene og da bør man helst få komme dit. Men det blir mye i løpet av et år..

Dessuten har mange mennesker i dag forskjellige arbeidstider. Som igjen gjør det vanskelig å gjennomføre noe ekstra i hverdagen. Jeg har selv jobbet utenom det normale, noe som gjør at mine unger til tider ikke får lov til å ha noen med hjem, ei heller besøke andre etter skoletid. Nettopp fordi det blir vanskelig med hente og bringe situasjonen. Og man ønsker jo å ha litt ro til å være sammen,før ungene er i seng.Da får man blant annet sjekket leksene osv.

Det kan også hende at et barn som har vært på sfo og skole hele dagen trenger sårt litt ekstra ro på sen ettermiddag for å hente seg inn litt igjen. Det ene barnet vårt trenger å slappe av alene en stund etterat han kommer hjem. Hvis dette skjærer seg så har han en dårlig kveld før leggetid, som igjen går utover neste skoledag. Men slike opplysninger har man ikke alltid lyst til å utbasunere til gud og hvermann og serverer dermed en annen versjon som unnskyldning istedenfor å henge ut barnet sitt i all offentlighet.

Kanskje kan det også være andre ting i hjemmet som gjør at man ikke har lyst til å ha en vennegruppe på besøk.

Synes ikke at noen har noe med at noen familier velger andre løsninger enn flertallet.

Derimot så burde resten av klassetrinnet alikevel ha vennegrupper som avtalt hvis de aller fleste ønsker dette , uavhengig av en familie. Det kan dere ta opp med klassekontakt og få en løsning på.

Men for all del, ikke forakt mennesker som ønsker noe annet enn hva du vil her i livet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette barnet kunne vel vært med selv om familien ikke stilte opp som verter?''

De ville ikke la barnet delta i det hele tatt og barnet hadde visst selv sagt dette var ok. (som om en 7 åring forstår konsekvensene av et slikt valg, tatt av foreldrene)

Men det å skulle gjennomføre grupper uten dette barnet som eneste barn i hele klassen som ikke skulle delta, ble helt uaktuelt for oss andre foreldre. Moren brukte sitt uskyldige barn som pressmiddel for å la være å gjennomføre vennegrupper.

''Moren brukte sitt uskyldige barn som pressmiddel for å la være å gjennomføre vennegrupper.''

Herlighet, du framstiller det som om foreldrene er ondskapen selv og at barn som ikke har vennegrupper i skolen kommer til å lide. Det er ikke alle sånt passer for - av ulike grunner. Du har fått noen gode eksempler i et svar over her.

Og hvor demokratisk er det å måtte la seg presse inn i en ordning på fritiden som man slett ikke ønsker, og som kanskje går ut over andre ting i familien? De burde ha all mulig rett til å reservere seg fra å være med på dette, og det burde de andre i klassen også.

Så får heller de som ønsker vennegrupper, lage det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Vennegrupper er noe stort tull og det har ingenting med tidspress å gjøre for min del. Jeg gjennomfører det , men jeg synes det er meningsløst.

Hva er det godt for?

Vi har også noe vi kaller tidshjulet, hvor vi deler foreldregruppen i 4 og finner på noe hele klassen foreldre og barn, vår, høst og vinter. Dette ser jeg på som mer meningsfullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært med på å prøve å organisere vennegrupper 2 ganger. Begge gangene var alle enige om (eller torde ikke si sin egentlige mening pga. veldig små klasser...) om at dette var en god idé. Begge gangene "kokte planene bort i kålen".

Vi gjennmførte vår del av opplegget den ene gangen, den andre gangen kom vi aldri så langt som til oss på listen. Hvilket var helt greit, men viste altså at motivasjonen ikke var så stor hos foreldrene likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta kontakt med to-tre andre foreldre og la barna besøke hverandre på rundgang?

Det blir jo en vennegruppe det..?

Folk har ulik ståsted og selv om det passer for nesten alle, er det alltids noen som ikke kan være med på slikt.

Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være valgfritt om man vil delta på vennegrupper eller ikke? Det har ikke vært noe tema på skolen vår, men hadde det vært det, så hadde jeg ikke giddet å bli med på det. Vi, både barnet og oss voksne har stor nok omgangskrets som det er.

Barnet har venner nok både fra klassen og utenom, så vi ser ikke noe behov for å delta på krampaktige møter med folk vi ikke nødvendigvis har noe til felles med.

De som vil ha vennegrupper, kan vel bli med. De som ikke har lyst, må få slippe, uten å bli uglesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel an å gjennomføre det selv om det ikke er full oppslutning?

Det er bedre å la 10 familier som er interessert, organisere dette, enn at 15 blir med på papiret - og så stopper alle gruppene opp når de kommer til den minst interesserte familien på lista. Noe som ikke er helt uvanlig.

Men det beste hadde selvfølgelig vært å finne på noe som alle kunne gå inn for, f.eks. årstidsgrupper som er nevnt nedenfor her.

Jeg har selv alltid stilt opp på besøksgruppene (som de kalles hos oss) og synes de har en viss verdi for de minste. Men de er ikke alfa og omega for verken klassemiljø (heter det gruppemiljø nå?) eller vennskap. Når elevene blir eldre og nesten alle går på X fritidsaktiviteter i uka, blir det en god del pes for å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Som om en 7 åring forstår konsekvensene av et slikt valg, tatt av foreldrene.''

Hvilke grusomme konsekvenser får det valget, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennegrupper er noe stort tull og det har ingenting med tidspress å gjøre for min del. Jeg gjennomfører det , men jeg synes det er meningsløst.

Hva er det godt for?

Vi har også noe vi kaller tidshjulet, hvor vi deler foreldregruppen i 4 og finner på noe hele klassen foreldre og barn, vår, høst og vinter. Dette ser jeg på som mer meningsfullt.

''Vennegrupper er noe stort tull og det har ingenting med tidspress å gjøre for min del. Jeg gjennomfører det , men jeg synes det er meningsløst.

Hva er det godt for?

''

Dette har vært diskutert i det uendelige før, og jeg har ikke tenkt å ta hele diskusjonen igjen, men jeg er helt uenig med deg, og synes vennegrupper har mye for seg.

I motsetning til andre arrangementer (også tidshjulet,som du kaller det) gir vennegruppene alle barna anledning til å være med i en mindre gruppe utenom skoletid. Barna blir kjent med andre enn de de selvvalgt omgås, og det antas at vennegruppe forebygger mobbing: En mobber ikke den en har vært hjemme hos.

Jeg har heller aldri forstått at det skal være så vanskelig å gjennomføre; også i barnas klasser er det mange som har uendelig med unnskyldninger. Tror de har for høye ambisjoner på vennegruppens vegne. Det skal jo ikke mer til enn å servere en suppe med pølsebiter oppi til 4-5-6 barn, og det klarer man en gang eller to i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som synes vennegrupper har mye for seg, men jeg synes en må ha lov til å reservere seg; både mot å arrangere og la barnet sitt være med.

I barnas klasser er det noen som har uendelig med unnskyldninger for å slippe å arrangere selv. Da er det ingen vits i å inngi seg på diskusjoner, en bare hopper over disse og lar de øvrige arrangere, og alle barna (som vil) inkluderes.

Sist det var hjemme hos oss serverte jeg spaghetti med kjøttboller i paprikasaus fra boks. Ikke det sunneste eller mest avanserte i verden, men det var det jeg hadde tid (og ork) til den dagen - og barna syntes det var helt topp! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Som om en 7 åring forstår konsekvensene av et slikt valg, tatt av foreldrene.''

Hvilke grusomme konsekvenser får det valget, da?

Hun vil jo ikke være med å oppleve ett fellesskap som resten av klassen opplever. Det prates jo om disse gruppene, det vises bilder og barna får fortelle om hva de har gjort sammen.

Jeg tenker det ca ville vært som å invitere alle i klassen utenom en i bursdag.

Tanken på at dette ene barnet skulle holdes utfor skar i allfall meg i hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klarer ikke la være å bli irritert

Det må da være valgfritt om man vil delta på vennegrupper eller ikke? Det har ikke vært noe tema på skolen vår, men hadde det vært det, så hadde jeg ikke giddet å bli med på det. Vi, både barnet og oss voksne har stor nok omgangskrets som det er.

Barnet har venner nok både fra klassen og utenom, så vi ser ikke noe behov for å delta på krampaktige møter med folk vi ikke nødvendigvis har noe til felles med.

De som vil ha vennegrupper, kan vel bli med. De som ikke har lyst, må få slippe, uten å bli uglesett.

''Vi, både barnet og oss voksne har stor nok omgangskrets som det er.

Barnet har venner nok både fra klassen og utenom, så vi ser ikke noe behov for å delta på krampaktige møter med folk vi ikke nødvendigvis har noe til felles med.''

Er nok her mye av min frustrasjon ligger, Jeg klarer ikke tenke bare på MEG og MITT, men ser på klassen som et helt miljø som vi foreldre kan være med å påvirke positivt. (sier ikke at vennegruppe er eneste måten ;0) ) Og når dette menneske presenterte seg og KUN sine egne behov, kom piggene mine litt ut.

Det er så greit å sitte på toppen med et stor sosialt nettverk og glemme de som kanskje ikke har det på samme måte :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil jo ikke være med å oppleve ett fellesskap som resten av klassen opplever. Det prates jo om disse gruppene, det vises bilder og barna får fortelle om hva de har gjort sammen.

Det vises bilder og barna "får fortelle"? I klassen / gruppa?

Det er kanskje nettopp fordi dette har fått en status som ikke er meningen, at folk kvier seg for å være med. Det kan i hvert fall være en medvirkende årsak.

I våre dager kan sånt lett bli en konkurranse i grenene mat og underholdning. Da er det ikke så rart om enkelte føler det som et ork. Men dette må være opptil den enkelte foreldregruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vises bilder og barna "får fortelle"? I klassen / gruppa?

Det er kanskje nettopp fordi dette har fått en status som ikke er meningen, at folk kvier seg for å være med. Det kan i hvert fall være en medvirkende årsak.

I våre dager kan sånt lett bli en konkurranse i grenene mat og underholdning. Da er det ikke så rart om enkelte føler det som et ork. Men dette må være opptil den enkelte foreldregruppa.

''Det er kanskje nettopp fordi dette har fått en status som ikke er meningen, at folk kvier seg for å være med. Det kan i hvert fall være en medvirkende årsak.''

Hadde nå endelig dette blitt brakt opp som argument, hadde nok ikke jeg blitt så irritert. Det var mer argumentasjonen som at "MEG og MITT har ikke behov for å sosialisere oss mer, og derfor evner jeg ikke å se at andre har dette behovet heller".

Det har på ingen måte vært noe ekstra ordinært med disse gruppene. Bildene er jo bare fra barnas hjem med barna fra gruppa. Noen spiser, noen spiller og noen leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener nå jeg

Barnet har venner nok både fra klassen og utenom, så vi ser ikke noe behov for å delta på krampaktige møter med folk vi ikke nødvendigvis har noe til felles med.''

Er nok her mye av min frustrasjon ligger, Jeg klarer ikke tenke bare på MEG og MITT, men ser på klassen som et helt miljø som vi foreldre kan være med å påvirke positivt. (sier ikke at vennegruppe er eneste måten ;0) ) Og når dette menneske presenterte seg og KUN sine egne behov, kom piggene mine litt ut.

Det er så greit å sitte på toppen med et stor sosialt nettverk og glemme de som kanskje ikke har det på samme måte :(

''Det er så greit å sitte på toppen med et stor sosialt nettverk og glemme de som kanskje ikke har det på samme måte :(''

Helt enig. Det er rett og slett egoistisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første synes jeg opplegget høres ambisiøst ut. Vise bilder fra vennegruppene? Da hadde ikke vi blitt med heller.

Vennegrupper er og skal være frivillig. Ingen kan bli sure om noen ikke blir med. Og det er overdrevet av dere å ikke arrangere for andre i klassen selv om dette ene barnet ikke skulle bli med. Dersom det hadde blitt et kjempeproblem for dette barnet, hadde sikkert foreldrene ombestemt seg likevel, og latt barnet delta.

Dette ligger hos deg, ikke hos de som ikke syntes de hadde tid til det.

Dessuten - det er umulig for andre å vite hva som foregår i en familie, og hvor slitne de er, eller hvor stor tidsklemme de har. Folk er forskjellige, har forskjellige behov og forskjellige terskler for det de opplever som tidspress og stress. Dessuten kan familier slite med ting andre verken kan eller har rett til å vite noe om. Sykdom, samlivsproblemer, gamle foreldre, syke slektninger, konflikter på jobben... Det er tusen grunner til at det kan bli for mye for folk, selv om det fra utsiden ser ut som om alt er helt som for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er så greit å sitte på toppen med et stor sosialt nettverk og glemme de som kanskje ikke har det på samme måte :(''

Jeg ser den. Og jeg skjønner at vennegrupper kan ha mye for seg i mange sammenhenger. Men jeg skjønner ikke at det må være "alle eller ingen".

Hvorfor kan det ikke være slik at dersom 18 vil og 5 ikke vil, så kan de 18 som vil ha vennegrupper, ha det, og de 5 kan la være?

Jeg hadde heller ikke følt meg komfortabel med å ødelegge for resten av klassen dersom det var meg det sto og falt på. Da hadde jeg vel fulgt strømmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...