Gå til innhold

Lyse flekker

Gjest Dame, 40 pluss.

Anbefalte innlegg

Gjest Dame, 40 pluss.

Hei. I sommer oppdaget jeg plutselig at jeg har fått mange, små, men lyse flekker i huden. Det er på leggene, brystet, armene og magen. Har vært hos fastlegen som mente at det ikke var noe farlig, men at jeg skulle holde et øye med det. I tillegg klør jeg unormalt mye synes jeg. Ikke slik at jeg sitter og klør hele tiden, men hvertfall mer enn normalt. Flekkene er ca 2-4 mm i diameter. Dessverre bare fler og fler, og jeg synes dette er veldig skjemmende. Er flink til å bruke solkrem, og soler meg ikke kjempemye, men er jo ute i når det er fint vær. Blir fort brun. Det kan virke som om huden har mistet pigment der flekkene oppstår. Nå begynner jeg og bli litt bekymret, ettersom de kom veldig plutselig, og ser ikke ut til å forsvinne eller avta noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353195-lyse-flekker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 3 uker senere...
Jon Langeland, hudlege

Hei ! Etter din beskrivelse er det litt vanskelig å si hva som foreligger. Det finnes noe som heter vitiligo der man bare mister pigmentet uten andre forandringer på hudoverflaten , kløe eller liknende, men det er ofte lokalisert mest i lysker, omkring håndledd mm. Det finnes også ern slags soppinfeksjon, pityriasis versicolor der man får litt tørre flekker som mister pigmentet spesielt om sommeren , men dette er mest på bryst og rygg. Man kan også få hvite flekker ifm forskjellige typer utslett som eksem eller psoriasis, men da er det gjerne et tydelig utslett og disse flekkene kan forsvinne igjen dersom utslettet behandles. Når man blir over 40, kan det komme diverse "aldersforandringer" i huden . En av dem kan være små lyse flekker som er litt tørre, flate antydet opphevete og dukker opp spesielt på ekstremitetene og kan også være del av en lett solskade. Uten at jeg kan si det sikkert, er det mulig du har noe av det siste . Bortsett fra moderasjon med soling kan dette være vansjkelig å behandle. Jeg tror nok det er best du lar en hudlege se nærmere på hudforandringene for å få en sikrere diagnose. Med hilsen fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353195-lyse-flekker/#findComment-3036063
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...