Gå til innhold

Usymetrisk brystkasse/ innsunket brystben

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert 34-åring

Hei! Jeg er en mann på 34 år, som siden puberteten har følt det som en stor belastning i mange sammenhenger å ha en usymetrisk brystkasse/ innsunket brystben. Det var først i 13-14 års alderen at jeg begynte å merke meg dette, i forbindelse med at jeg begynte å trene brystmuskulaturen. Erfaringene mine gjennom årene har vist at problemet mitt bare blir mer synlig ved slik trening. Har først det siste året funnet ut ved å sjekke på nettet at jeg har en såkalt "pectus deformty", men at jeg jeg nok har en mildere tilstand enn mange av dem jeg har sett bilder av. Jeg har også funnet ut at det er thoraxkirurger som utfører operasjoner i alvorlige tilfeller, og at operasjoner som hovedregel utføres på personer i yngre alder enn meg selv. I mitt tilfelle er ca 2/3 av midtre brystben innsunket, samt at høyre bryst er mer innsunket enn det andre. Jeg føler meg aldri vel når jeg går i bar overkropp eller i t-skjorter/gensere som sitter tett inntil brystkassen. Den innsunkne brystkassen synes tydelig med slike plagg, og jeg føler at dette opp i gjennom har hemmet meg og nok begrenset min selvtillit. I forbindelse med jobben og bedriftshelsetjenesten har jeg også tatt en test av min lungekapasitet, og den har vist at jeg ligger under snittet på lungekapasitet i forhold til mange andre. Dette til tross for at jeg alltid har trent kondisjon jevnlig, og slik sett burde ha god lungekapasitet. Etter denne testen begynte jeg å lure på om dette kunne skyldes min innsunkne brystkasse, at det var den som satte begrensningene. Jeg har også fra tid til annen opp i gjennom årene følt meg noe tungpustet, uten at jeg har tenkt på brystkassen som mulig årsak før nå. Uansett, det jeg ønsker er å få dine kommentarer på det jeg har nevnt ovenfor, samt hvem jeg kan kontakte m.t.p. å få en vurdering/undersøkelse av min brystkasse og evnt. hva som kan gjøres. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353231-usymetrisk-brystkasse-innsunket-brystben/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg

Man regner ikke med at pectus excavatum har noen praktrisk betydning ifbm lunge

kapasitet med mindre tilstanden er ekstrem. Av dete følger at en ev. operasjon gjøres mest av hensyn til utseendet. Behandlingen faller i 3 hovedkategorier:

1. En operasjon der man sager over en rekke ribben (osteotomi) og retter på brystbenets posisjon før man fester det hele sammen igjen. Dette er svært smertefullt og omfattende og gjøres svært sjelden nå for tiden.

2. Oftere gjøres såkalt Nuss operasjon, der man fører en bøyet stålstang inn mellom ribbene på tvers av brystkassen og roterer den slik at brystbenet tvinges ut i riktig posisjon.

3.Ved mindre misdannelser kan en oppfylning av bløtdelene med protese eller fett-transplantasjon være aktuelt.

De første operasjonene gjøres ved thoraxkirurgisk avdeling (-f.eks. Riskshospitalet), mens den siste gjøres ved plastikkirurgisk avdeling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...