candy77 Skrevet 18. september 2001 Del Skrevet 18. september 2001 Jeg har idag fjernet en såkallt "Tvilling Cyste", som var 8x9 cm, på høyre eggstokk. Dette ble gjort vha kikkhulsoperasjon. Denne fikk jeg vite inneholdt hår og slim. 1. Jeg lurer på hvordan det har seg at en cyste kan inneholde dette? 2. Om det er sannsynlig å få lignende cyste eller andre typer cyster tilbake. 3. Jeg fikk beholde eggstokken, men kan den ha skadet noen andre saker der nede? Jeg fikk også beskjed på Volvat om at jeg var heldig som fikk operert så tidlig, fordi ved senere operasjon kunne eggstokken ha blitt ødelagt. Hvorfor er da ikke dette en prioritert operasjon? Jeg tok selv initiativ til to gynekologi undersøkelser, siden min fastlege trodde det "bare var" magekatarr. Deretter tok jeg selv initiativ til å bestille time hos Volvat, pga lang ventetid. 4. Hvor sannsynlig er det å få denne tilbake. 5. Hva er det som blir sjekket ut om denne blir sendt til "obduksjon"? Jeg skulle få tilbakemelding om to uker, og lurer på hva jeg kan vente meg. 6. Er det farlig å sove på magen eller siden? 7. Er det noe annet enn p-piller som kan forebygge dette? Tusen takk på forhånd for svar. Det betyr mye for meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35324-tvilling-cyste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaSa Skrevet 18. september 2001 Del Skrevet 18. september 2001 Hei, Jeg har selv erfaring med slike cyster - hadde slike på begge eggstokker samtidig. Ble syk med voldsomme magesmerter på en ferietur utenlands for flere år siden. Gynekologen på sykehuset der jeg var fant ut hva det var og jeg fikk ikke lov til å reise videre. Fikk tilbud om operasjon der - eller å reise hjem. Jeg gjorde sistnevnte og kom rett inn i systemet her hjemme. Hadde jo både røntgenbilder og ultralydbilder med fra Frankrike samt skriftlig diagnose fra gynekologen der. men først måtte jeg til almennpraktiserende lege hjemme, som så henviste meg til spesialist på sykehuset - måtte vente en uke på den timen. Der konstaterte de at gynekologen i Frankrike hadde rett og jeg ble satt opp på operasjon med en gang - det vil si en uke senere. Cystene ble fjernet med full operasjon og narkose. De var på størrelse med appelsiner. Mye vev fra eggstokkene måtte fjernes, men likevel var det nok igjen til å opprettholde hormonproduksjon (I ettertid har jeg fått to barn noe som skulle tyde på at alt er i orden :-)) Jeg tror ikke det er noen fare for at de kommer igjen. Nå er det forøvrig13 år siden jeg ble operert og jeg har ingen problemer i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35324-tvilling-cyste/#findComment-135722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. september 2001 Del Skrevet 20. september 2001 1. Jeg lurer på hvordan det har seg at en cyste kan inneholde dette? Fordi den dannes utfra strukturer som har en evne til å danne forskjellige vev som ellers finnes i kroppen 2. Om det er sannsynlig å få lignende cyste eller andre typer cyster tilbake. Det er en liten risiko for at det kan komme tilbake eller på den andre siden 3. Jeg fikk beholde eggstokken, men kan den ha skadet noen andre saker der nede? Det kan alltid bli sammenvoksninger ved en operasjon, men cysten i seg selv skader ikke. Jeg fikk også beskjed på Volvat om at jeg var heldig som fikk operert så tidlig, fordi ved senere operasjon kunne eggstokken ha blitt ødelagt. Hvorfor er da ikke dette en prioritert operasjon? Det er vel litt overdrevet at det er så viktig med tidlig operasjon. De fleste går med slike i åresvis og de oppdages bare tilfeldig. Jeg tok selv initiativ til to gynekologi undersøkelser, siden min fastlege trodde det "bare var" magekatarr. Deretter tok jeg selv initiativ til å bestille time hos Volvat, pga lang ventetid. 4. Hvor sannsynlig er det å få denne tilbake. Jeg har ikke tallet, men hos ca 25% er det på begge sider, og har man ikke sett det under operasjonen er det vel en lav risiko. 5. Hva er det som blir sjekket ut om denne blir sendt til "obduksjon"? Jeg skulle få tilbakemelding om to uker, og lurer på hva jeg kan vente meg. Alle cyster og annet vev man fjerner blir undersøkt for å bekrefte diagnosen og for å utelukke kreft selvom man ikke har mistanke. 6. Er det farlig å sove på magen eller siden? Nei 7. Er det noe annet enn p-piller som kan forebygge dette? Det er vel ikke helt avklart om p-piller forebygger denne type av cyster? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35324-tvilling-cyste/#findComment-136440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
candy77 Skrevet 27. september 2001 Forfatter Del Skrevet 27. september 2001 1. Jeg lurer på hvordan det har seg at en cyste kan inneholde dette? Fordi den dannes utfra strukturer som har en evne til å danne forskjellige vev som ellers finnes i kroppen 2. Om det er sannsynlig å få lignende cyste eller andre typer cyster tilbake. Det er en liten risiko for at det kan komme tilbake eller på den andre siden 3. Jeg fikk beholde eggstokken, men kan den ha skadet noen andre saker der nede? Det kan alltid bli sammenvoksninger ved en operasjon, men cysten i seg selv skader ikke. Jeg fikk også beskjed på Volvat om at jeg var heldig som fikk operert så tidlig, fordi ved senere operasjon kunne eggstokken ha blitt ødelagt. Hvorfor er da ikke dette en prioritert operasjon? Det er vel litt overdrevet at det er så viktig med tidlig operasjon. De fleste går med slike i åresvis og de oppdages bare tilfeldig. Jeg tok selv initiativ til to gynekologi undersøkelser, siden min fastlege trodde det "bare var" magekatarr. Deretter tok jeg selv initiativ til å bestille time hos Volvat, pga lang ventetid. 4. Hvor sannsynlig er det å få denne tilbake. Jeg har ikke tallet, men hos ca 25% er det på begge sider, og har man ikke sett det under operasjonen er det vel en lav risiko. 5. Hva er det som blir sjekket ut om denne blir sendt til "obduksjon"? Jeg skulle få tilbakemelding om to uker, og lurer på hva jeg kan vente meg. Alle cyster og annet vev man fjerner blir undersøkt for å bekrefte diagnosen og for å utelukke kreft selvom man ikke har mistanke. 6. Er det farlig å sove på magen eller siden? Nei 7. Er det noe annet enn p-piller som kan forebygge dette? Det er vel ikke helt avklart om p-piller forebygger denne type av cyster? Tusen takk for fint svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35324-tvilling-cyste/#findComment-137821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.