Gå til innhold

Ebay

ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Har dere brukt Ebay? Det er jo relativt populært.

Trengte et reservebatteri til kameraet, og Canons originale er relativt rådyre i Norge med sine 499 kroner. Jeg sjekket derfor på Ebay, og fant priser til 1/10 av dette. Det er jo uorginale batterier, men det skal ikke være noen forskjell (har jeg lest andre steder).

Jeg registrerte meg derfor for å prøve, valge en selger som er "top rated", og la inn en bestilling. Denne selgeren solgte kun 2 og 2 batterier, men 2 stykker kosta, inkludert frakt til Norge, 120 kroner, så jeg la inn bestillingen, og betalte via PayPal.

Så nå er jeg litt spent. Forskjellen i pris er jo så betydelig at jeg naturlignok lurer litt. Faktisk kostet frakten til Norge nesten like mye som de to batteriene.

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353246-ebay/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte vogn til babyen gjennom eBay. Vi ville ha store, gode lufthjul og skikkelig babybag, så vi bestilte fra Tyskland (hvor de ikke benekter snøens eksistens, slik de gjør her i England). Vognen ankom som avtalt og vi var såre fornøyde (først). Deretter ble vi økende misfornøyde. Vognen var av dårlig kvalitet, så nå har vi kjøpt ny. Problemet er selvfølgelig dette: Vi klager, men får ikke svar. 3000 kroner tapt, for vi har lite å stille opp med mot et tysk firma.

Jeg kjøpte senere en Wii-kontroll. Kontrollen ankom slik den skulle og alt virket normalt, selv om den skulle være ny, men ankom uten eske og hadde en flekk på seg. Vi begynte å spille med den og alle lydene er forvrengte. I tillegg er den merket på kinesisk.

Så... Nei, ikke spesielt fornøyd med eBay.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353246-ebay/#findComment-3026593
Del på andre sider

Jeg har brukt batteri-butikk.no. Kjøpte til mitt Canon 400. Batteriet var definitivt ikke like bra som originalen, men jeg brukte det som reservebatteri og var strålende fornøyd. Ser at det koster 178,- til mitt nye 550. Og så plusser de sikkert på frakt på det.

Så jeg bør kanskje teste ebay jeg også:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353246-ebay/#findComment-3026625
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt batteri-butikk.no. Kjøpte til mitt Canon 400. Batteriet var definitivt ikke like bra som originalen, men jeg brukte det som reservebatteri og var strålende fornøyd. Ser at det koster 178,- til mitt nye 550. Og så plusser de sikkert på frakt på det.

Så jeg bør kanskje teste ebay jeg også:-)

Da har du samme kamera som meg.

Jeg ser at småting, f.eks. batterier, lens caps, sunblender, batterilader og den slags, selges til latterlig lave priser på e-bay, og at norske fotobutikker tar blodpriser for småting av denne typen. Det blir faktisk en del penger ut av det.

Nå fikk jeg nettopp mail fra selger om mottatt betaling, og etter hva jeg forstår gikk jeg for en fraktmetode som normalt tar 3-7 dager.

Så da får vi se.

Jeg har allerede to batterier, men trenger ett som reserve (bruker batterigrep, og da er begge batteriene i bruk på likt), så hvis disse batteriene ikke holder til like mange bilder på en lading som originalen, er det av null relevans.

Uansett får jeg nå to, så da kan jeg fylle opp batterigrepet med begge når det er slutt. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353246-ebay/#findComment-3026642
Del på andre sider

Jeg kjøpte vogn til babyen gjennom eBay. Vi ville ha store, gode lufthjul og skikkelig babybag, så vi bestilte fra Tyskland (hvor de ikke benekter snøens eksistens, slik de gjør her i England). Vognen ankom som avtalt og vi var såre fornøyde (først). Deretter ble vi økende misfornøyde. Vognen var av dårlig kvalitet, så nå har vi kjøpt ny. Problemet er selvfølgelig dette: Vi klager, men får ikke svar. 3000 kroner tapt, for vi har lite å stille opp med mot et tysk firma.

Jeg kjøpte senere en Wii-kontroll. Kontrollen ankom slik den skulle og alt virket normalt, selv om den skulle være ny, men ankom uten eske og hadde en flekk på seg. Vi begynte å spille med den og alle lydene er forvrengte. I tillegg er den merket på kinesisk.

Så... Nei, ikke spesielt fornøyd med eBay.

Men dette blir vel egentlig som å handle på Finn.no. Du må stole på den du handler av. Det er riskofylt.

Sånn sett ville jeg nok vært særdeles forsiktig med å kjøpe dyrere ting til kameraet - f.eks. et objektiv.

Her er det jo uansett grenser for hvor mye penger jeg kan tape. I verste fall taper jeg prisen av 2 stykk 0.4 øl på byen. ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353246-ebay/#findComment-3026651
Del på andre sider

Men dette blir vel egentlig som å handle på Finn.no. Du må stole på den du handler av. Det er riskofylt.

Sånn sett ville jeg nok vært særdeles forsiktig med å kjøpe dyrere ting til kameraet - f.eks. et objektiv.

Her er det jo uansett grenser for hvor mye penger jeg kan tape. I verste fall taper jeg prisen av 2 stykk 0.4 øl på byen. ;)

Nå vet ikke jeg helt hvordan det er på Finn, men på Ebay er det jo et system bak det som gjør at du ser hvilke tilbakemeldinger det har vært på hver enkelt selger... Hvis du velger en selger som er litt aktiv, og som har fått gode skussmål kan du være rimelig sikker, vil jeg tro.

Men, jeg kjøper ikke store/dyre ting der,- men ofte litt odde ting, ting man ikke så enkelt får andre steder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353246-ebay/#findComment-3026655
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg helt hvordan det er på Finn, men på Ebay er det jo et system bak det som gjør at du ser hvilke tilbakemeldinger det har vært på hver enkelt selger... Hvis du velger en selger som er litt aktiv, og som har fått gode skussmål kan du være rimelig sikker, vil jeg tro.

Men, jeg kjøper ikke store/dyre ting der,- men ofte litt odde ting, ting man ikke så enkelt får andre steder.

Stemmer. Han jeg kjøpte av var "top ratad".

Jeg har ikke peiling på systemet deres, men jeg forsto det sånn at det betyr at han har mange positive tilbakemeldinger.

Mailen jeg mottok nå så også veldig profesjonell ut, så det er nok en som vet hva han gjør.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353246-ebay/#findComment-3026663
Del på andre sider

Stemmer. Han jeg kjøpte av var "top ratad".

Jeg har ikke peiling på systemet deres, men jeg forsto det sånn at det betyr at han har mange positive tilbakemeldinger.

Mailen jeg mottok nå så også veldig profesjonell ut, så det er nok en som vet hva han gjør.

Etter handelen er det meningen at du skal gi selger karakter...både på hvorvidt varen stemte med beskrivelsen, forsendelse, forsinkelse osv.

Og jeg tipper Ebay hiver ut selgere som direkte svindler, når de blir rapportert... Så kan de jo selvsagt begynne på'n igjen med nytt navn,- men da ser man jo at det er en ny, og ikke en med mange anbefalinger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353246-ebay/#findComment-3026667
Del på andre sider

Etter handelen er det meningen at du skal gi selger karakter...både på hvorvidt varen stemte med beskrivelsen, forsendelse, forsinkelse osv.

Og jeg tipper Ebay hiver ut selgere som direkte svindler, når de blir rapportert... Så kan de jo selvsagt begynne på'n igjen med nytt navn,- men da ser man jo at det er en ny, og ikke en med mange anbefalinger.

Oki. Samme opplegg som hotellbookingtjenester. Det hender jeg har brukt sånne, og en ukes tid etter at ferien er over får jeg muligheten til å rangere både hotellet og bookingtjenesten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353246-ebay/#findComment-3026671
Del på andre sider

Annonse

Har kjøpt drøssevis med ting og tang på eBay.. man blir nesten litt hektet! Har kjøpt mest utstyr til konsoller (Wii og PS3), men også mp3spiller og diverse mobiltilbehør (vesker, caser, adapter). Mp3spilleren kostet meg vel en hundrings med frakt, og var litt vel enkel - men en venn av meg kjøpte en på QXL nettauksjon, og for den betalte han 400 inkl. frakt, og den var klin lik. Sikkert mange som importerer og selger.

I dag kom faktisk håndkontroll til PS3 jeg bestilte for litt over ei uke siden (!) fra Hong Kong... Den tror jeg er original, for logo er identisk med den jeg har, og det er også utseende vekt, plassering av logo, merke, serienummer er samme format og på samme sted osv. Kostet meg 160 kr med frakt, og det er den med vibrering.

Dersom du går på ebay.no får du priser oppgitt i norske kroner, og da kan du lett få opplyst fraktkostnader også. Bestilte for en venn av meg en overgang fra mobil til høretelefoner, den kostet 17 kr.. med frakt. Og fungerer utmerket.

Man kan gjøre mange kupp, men sikkert bli lurt også. Jeg sjekker ut selger, hva det står i tilbakemeldinger, hvor mange prosent osv. Og Paypal er jo rimelig safe. Så langt bare bra erfaringer med ebay :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353246-ebay/#findComment-3026746
Del på andre sider

Har kjøpt drøssevis med ting og tang på eBay.. man blir nesten litt hektet! Har kjøpt mest utstyr til konsoller (Wii og PS3), men også mp3spiller og diverse mobiltilbehør (vesker, caser, adapter). Mp3spilleren kostet meg vel en hundrings med frakt, og var litt vel enkel - men en venn av meg kjøpte en på QXL nettauksjon, og for den betalte han 400 inkl. frakt, og den var klin lik. Sikkert mange som importerer og selger.

I dag kom faktisk håndkontroll til PS3 jeg bestilte for litt over ei uke siden (!) fra Hong Kong... Den tror jeg er original, for logo er identisk med den jeg har, og det er også utseende vekt, plassering av logo, merke, serienummer er samme format og på samme sted osv. Kostet meg 160 kr med frakt, og det er den med vibrering.

Dersom du går på ebay.no får du priser oppgitt i norske kroner, og da kan du lett få opplyst fraktkostnader også. Bestilte for en venn av meg en overgang fra mobil til høretelefoner, den kostet 17 kr.. med frakt. Og fungerer utmerket.

Man kan gjøre mange kupp, men sikkert bli lurt også. Jeg sjekker ut selger, hva det står i tilbakemeldinger, hvor mange prosent osv. Og Paypal er jo rimelig safe. Så langt bare bra erfaringer med ebay :)

Hvordan gjøres det mht toll og tohundrekronersgrensa?

Kan mindre ting slippe gjennom som privat post, eller merkes varene på samme måte som butikkene gjør (noe som fort medfører mva og toll på varer over 200 kroner)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353246-ebay/#findComment-3026790
Del på andre sider

Kan mindre ting slippe gjennom som privat post, eller merkes varene på samme måte som butikkene gjør (noe som fort medfører mva og toll på varer over 200 kroner)?

Ja, det kan slippe gjennom uten fortolling, men du kan også risikere at momsen beregnes på en estimert verdi, som dermed fort kan ligge høyere enn faktisk verdi.

Jeg opplevde det en gang - på hentelappen sto det et momsbeløp som var beregnet på et altfor høyt grunnlag. Jeg tenkte på at jeg skulle klage over dette, men så løste saken seg på en merkelig måte;-)

Jeg hadde omadressert posten til hytta. Hentelappen kom dit, men pakka kom aldri. Jeg var flere ganger på det lokale postkontoret og spurte etter den, og om det var slik at den også ble ettersendt. Joda, forsikret de, men jeg måtte vente litt. Til slutt tok de et søk, og fant ut at pakken fortsatt lå uavhentet på min lokale "post i butikk". Jeg ba da om at de holdt av pakken der, da jeg skulle hjem om 3-4 dager. Men denne beskjeden ble ikke gitt evt ikke tatt imot og husker, ffor post i butikk returnerte pakken til England.

Jeg mailet selger og fikk dem til å sende den tilbake, og da kom den rett i postkassa mi uten krav om fortollingsgebyr og moms!

Skikeklig molbohistorie hva gjelder posten, men jeg kom jo godt ut av det til slutt :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353246-ebay/#findComment-3026835
Del på andre sider

Ja, det kan slippe gjennom uten fortolling, men du kan også risikere at momsen beregnes på en estimert verdi, som dermed fort kan ligge høyere enn faktisk verdi.

Jeg opplevde det en gang - på hentelappen sto det et momsbeløp som var beregnet på et altfor høyt grunnlag. Jeg tenkte på at jeg skulle klage over dette, men så løste saken seg på en merkelig måte;-)

Jeg hadde omadressert posten til hytta. Hentelappen kom dit, men pakka kom aldri. Jeg var flere ganger på det lokale postkontoret og spurte etter den, og om det var slik at den også ble ettersendt. Joda, forsikret de, men jeg måtte vente litt. Til slutt tok de et søk, og fant ut at pakken fortsatt lå uavhentet på min lokale "post i butikk". Jeg ba da om at de holdt av pakken der, da jeg skulle hjem om 3-4 dager. Men denne beskjeden ble ikke gitt evt ikke tatt imot og husker, ffor post i butikk returnerte pakken til England.

Jeg mailet selger og fikk dem til å sende den tilbake, og da kom den rett i postkassa mi uten krav om fortollingsgebyr og moms!

Skikeklig molbohistorie hva gjelder posten, men jeg kom jo godt ut av det til slutt :-)

Ah. Så konvolutten eller pakka merkes altså ikke med pris? Men jeg antar det ligger faktura inni? Hvis ikke må man jo styre med å bevise at pakka kostet under 200 kroner, osv.

Fordelen er naturligvis de gangene pakka ikke koster under 200 kroner. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353246-ebay/#findComment-3026874
Del på andre sider

Ah. Så konvolutten eller pakka merkes altså ikke med pris? Men jeg antar det ligger faktura inni? Hvis ikke må man jo styre med å bevise at pakka kostet under 200 kroner, osv.

Fordelen er naturligvis de gangene pakka ikke koster under 200 kroner. :)

Etter nevnte historie har jeg bedt selgere om å merke pakka tydelig når jeg handler for under 200 kroner, bare for å være på den sikre siden :-)

Jeg har vel alltid handlet for under 200 kroner på ebay, og det har alltid gått bra, merking eller ikke.

Den ene gangen jeg bestilte noe som kostet mer, ble det sendt i TRE kolli! (Dette hadde ikke selgeren varslet og det var da ikke så himla stort!) Kolli nr én kom uten fortolling, begge de to andre kom med hvert sitt fortollingsgebyr og skjønnsmessig fastsatt alt for høy moms. Pakke nr to fikk jeg uten å betale noe rett i hånda fra postbudet, fordi jeg tilfeldigvis var ved postkassa da han kom. Pakke nr 3 var den jeg fortalte om....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353246-ebay/#findComment-3026884
Del på andre sider

Etter nevnte historie har jeg bedt selgere om å merke pakka tydelig når jeg handler for under 200 kroner, bare for å være på den sikre siden :-)

Jeg har vel alltid handlet for under 200 kroner på ebay, og det har alltid gått bra, merking eller ikke.

Den ene gangen jeg bestilte noe som kostet mer, ble det sendt i TRE kolli! (Dette hadde ikke selgeren varslet og det var da ikke så himla stort!) Kolli nr én kom uten fortolling, begge de to andre kom med hvert sitt fortollingsgebyr og skjønnsmessig fastsatt alt for høy moms. Pakke nr to fikk jeg uten å betale noe rett i hånda fra postbudet, fordi jeg tilfeldigvis var ved postkassa da han kom. Pakke nr 3 var den jeg fortalte om....

Jeg har ikke satt meg inn i systemet ennå, men jeg antar det er mulig å gi selger beskjed om å merke pakka på en spesiell måte. F.eks. kan han merke den med 22 dollar hvis det jeg bestiller koster 100 dollar. ;)

Han jeg bestilte av er visstnok kjent for å være raskt og pålitelig, og han er i hvert fall rask. Han sendte varen i ettermiddag, ikke lenge etter at jeg skrev innlegget.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353246-ebay/#findComment-3026887
Del på andre sider

De proffe selgerene vil alltid merke gaven med "gift", og da er det tollfritt. Hvis man vil sikre seg, så kan man selvfølgelig sende brev og spørre. Jeg kjøpte en frisørshampoo fra England, og det sto ingenting på salgssiden hennes om hvordan hun merket pakkene hun sendte fra seg, så jeg sendte mail og spurte om hun kunne være så snill og merke pakken med et beløp under 200 kr (regnet ut kursen til pund), og det var ikke noe problem.

Det er ikke mange gangene jeg har handlet noe over 200 kr, men selgerne vet som regel om disse tingene, og vil jo selvfølgelig være smidige så man handler uansett. Hun engelske dama er den eneste jeg har spurt, hos de andre har det stått på siden deres at alle pakker merkes med "gift", eller så har jeg bare handlet småtteri.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353246-ebay/#findComment-3026914
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...