Gå til innhold

Granulasjonsvev etter fødsel

Anbefalte innlegg

Er 29 år. Jeg fødte for 7 mnd siden. På 6 ukers kontrollen kommenterte ikke fastlegen min at hun så noe unormalt i skjeden. 3-4 mnd etter fødselen oppdaget jeg blodspor på papiret når jeg tørket meg etter vannlating og med speil så jeg en utvekst som blødde tidvis. Oppsøkte en privat gynekolog som sa dette var en granulasjonspolypp. Han satte lokalbedøvelse og fjernet denne. Han sa at viss den kom igjen, måtte den fjernes på ny. Jeg oppdager nå 7 mnd etter fødsel at jeg har fått en ny slik polypp som blør litt tidvis. Den gjør ikke vondt, samleie er noe smertefullt, men jeg er ikke sikker på at det har med polyppen å gjøre. Det jeg lurer på er: må en slik polypp alltid fjernes kirurgisk eller kan den forsvinne av seg selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353340-granulasjonsvev-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Slike polypper er godartede og oppstår ved at arrvevv vokser litt for 'ivrig' så det blir for mye vev. Det er helt ufarlig og behøver ikke behandles (fjernes). Det er ikke utenkelig at polyppen kan forsvinne etterhvert som forholdene normaliseres. Det skjer først når du har fått dine hormoner tilbake, dvs når du har fått menstruasjon. Hvis det ikke har skjedd per i dag, kan du (ved sårhet i skjeden) bruke et svakt østrogenprodukt i skjeden i form av Ovesterin som kan kjøpes uten resept. Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...