Gå til innhold

Plager etter smerter i arm/skulder.

Anbefalte innlegg

Gjest Toetactic

Jeg er mann og 30 år gammel. Det siste året har jeg hatt sporadiske episoder med isjas-smerter under venstre hæl. Etter en episode der jeg fikk en øm kul på L1 eller L2 i korsryggen, dro jeg for ca. 4 uker siden til manuellterapeut å få slutt på dette. Han konstaterte at leddene var stive og brøt dem opp, noe som resulterte i bedre bevegelighet. Den sporadisk stikkende smerten i hælen var fortsatt der. Noen dager senere ble det vondt å puste, og jeg mistenkte igjen ryggen. Dro tilbake til manuellterapeuten som konstaterte at også virvlene i thoracal-regionen var stive. Disse ble også brutt opp og etter noen dager ble det igjen behagelig å trekke pusten. Det som skjedde så var at noen dager etter at jeg sist besøkte manuellterapeuten, omtrent 3 uker siden fra dags dato, våknet jeg midt på natten med kraftige smerter i høyre arm og skulder. Dagen derpå var smertene for kraftige til at jeg klarte å dra på jobb, og jeg var også støl i mage og lårmuskulaturen på høyre side av kroppen. Da jeg utpå kvelden utviklet petechia-utslett på øyehviten, brystkassen og under venstre arm, dro jeg til legevakten, som utførte en enkel CRP. Den var normal, så jeg ble sendt hjem. Dro så til legen, som undersøkte utslettet og blodprøver ble tatt. Blodprøvene viste et "relativt høyt" nivå av et muskelenzym i blodet, og konklusjonen var at jeg hadde en infeksjon i muskulaturen, mest sannsynlig forårsaket av coxsackievirus. Dette ble underbygget av at jeg hadde hatt after eller en annen type sår i munnen samt et par episoder med lett feber (38 grader) i løpet av de 10 dagene det tok å få svar på blodprøven. Siden armen min ikke ble undersøkt, dro jeg tilbake til manuellterapeuten etter det første legebesøket, som utførte noen standardtester og slo fast at jeg hadde en artritt i skulderleddet, som også gav meg smerter i armmuskulaturen og nærliggende ledd/senefester. Etter ca. 8 dager fra armsmertene oppstod, hadde jeg fått en blåflekk medialt på høyre albueledd som var/er ømt, og jeg begynte å få vondt i ryggmuskulaturen. I starten var høyre skulderblad svært ømt, før det roet seg og jeg generelt bare var stiv og støl i ryggen, først på høyre side og deretter både høyre og venstre side. Etter 12 dager begynte jeg å utvikle stiv nakke, igjen på høyre side. Det begynte på formiddagen og innen kvelden var nakken like vond som den kan være når man våkner en morgen etter å ha sovet i en ubekvem stilling. Dagen derpå var smerten verre, og de neste to dagene oppholdt jeg meg for det meste i sengen og forsøkte å holde en stilling hvor nakkesmerten kunne holdes i sjakk. Dag tre hadde smertene i nakken roet seg og jeg dro tilbake til manuellterapeuten, som undersøkte nakken og slo fast at musklaturen i nakken var stiv. Han sa også at dette var et symptom og ikke en årsak, og at årsaken til nakkesmertene skyldtes nedsatt bevegelighet/funksjon cervical-regionen, omtrent som de andre ryggvirvlene mine tidligere hadde hatt. Han kontaktet så min fastlege og opplyste om det han hadde funnet ut vedrørende arm, rygg og nakke. Nå har jeg hatt vondt i nakken i åtte dager, hovedsakelig på høyre side, og tidligere i dag var jeg innom legen for ny blodprøve, hvor det blant annet ble krysset av for diverse immunologi-tester basert på manuellterapeutens funn. Ut fra det jeg har lest om coxsackievirus, burde ikke symptomene mine ha vart så lenge som dette. Jeg har ikke hatt hodepine, urolig mage eller urinretensjon. Nå går jeg og venter på neste problem som skal ramme meg og lurer på hva dette kan være og hvor lenge det kan vare?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353349-plager-etter-smerter-i-armskulder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Toetactic

Siden symptomene passer veldig godt med legemiddelallergi, vil jeg gjerne legge til at jeg ikke bruker noen form for legemidler, foruten ørsmå mengder Ibaril mot seborré i ansiktet i ny og ne. Jeg glemte også å nevne at jeg har hatt noen små blemmer på en finger i et par måneders tid, antakeligvis vesikler, som jeg antok var en allergisk reaksjon på en boks anti-rust-grunning for bil som eksploderte i hendene på meg i juli.

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Du har tydeligvis en rekke forskjellige plager som opptrer tilsynelatende uavhengig av hverandre, stort sett i perioder. Så vidt jeg forstår har du i stor grad holdt deg til manuell terapeut for undersøkelse og behandling av dine smerter, med varierende resultat. Du skriver ingenting om hvorvidt du har vært hos og ble undersøkt av lege® som er gode på skjelett og muskulaturproblemer, f. eks. NIMI (om du bor i Osloområdet.) Jeg ville anbefale det. For det første er dette med muskel og skjelettplager er vanskelig tilgjengelig og kunnskapene blant allmenlegestanden er neppe helt optimalt og tilstrekkelig. (det finnes selvfølgelig unntak). Jeg ville anbefale at du får en henvisning til en slik spesialist av din fastlege. På den andre siden, med all respekt for ma nuell terapeuter, og de t er sikkert mange problemer hvor de er bedre enn leger, men de har tross alt en begrenset fiksering på det manuelle. Jeg for min del tror sterkt på kiropraktor for visse typer av problemer, emn ville i det minste ha en "second opinion" ev f. eks. idrettsmedisiner e.l., som har erfaring med muskel-skjelettsykdommer.

Egentlig er din sykdomskompleks er ganske perifert for meg, som du sikkert skjønner er forumet hvor du stilte spørsmålet dreier seg om infeksjonssykdommer, som er min spesialitet. Det jeg kan uttale meg om det er det du skirver om coxsackievirus. Jo, det er riktig at disse virus kan være årsak til utslett, noen gangre også leddsymptomer, og symptomer fra andre organer. Men etter det jeg forstår denne diagnosen, eller heller kan kalles antydningen er stilt meget indirekte, og jeg ville ikke godta det som noen begrunnet diagnose. Det kan være en av flere muligheter men egentlig ikke så veldig sannsynlig. (jeg må ta forbehold at jeg har ikke sett dine utslett). Helt enig med deg at det ikke er vanlig med så langvarig forløp.

Alt i alt synes jeg at du har alt for mange plager som neppe henger helt sammen. Du er tydeligvis meget opptatt av dette, tenker på din avslutning: hva blir nå det neste? Har du tenkt på at det kan være en psykisk komponent innvolvert?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...