Gjest Mirijam Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Hei, for 2-3 mnd siden fikk jeg sterke smerter i venstre flanke, de gikk fort over men kom ca. 2 ganger daglig. D ble vurdert nyresten, men ingenting vistes på CT uten kontrast. Deretter hatt gynekologisk undersøkelse med ultralyd, celleprøve av urin alt fint unntatt at jeg har blod i urin. Nå ønsker jeg å komme til urolog da jeg nevnte for fastlegen kanskje ikke bakteriell betennelse i urinveier eller blære. Smertene har gått over til mer varig og spesielt før og etter vannlating. Kjennes nesten som slik jeg kan tenkte meg knivstikk ca 10 ganger daglig må stå foroverbøyd og holde på magen på venstre side eller ligge på rygg kan lindre litt, smertenevrer fra ca 5 min til opptil ca en time , nå sykemeldt i ei uke og tenkter selv kanskje instituell cystitt? men jeg vet jo ikke, overhodet ikke bekymret for at det er farlig, men har et intenst ønske om mindre smerter og å fungere i hverdagen. Her er svar fra legen via epost som jeg stiller meg undrende til da jeg trodde at "ikke bakteriell betennelse" heller blir behandlet med Ibux, zyrtec og annet ? når jeg ba om henvisning til urolog fikk jeg følgende svar : Det er et forsøk verd med kur. Jeg fakser en resept til Vi ordner henvisning på torsdag, det tar trolig tid siden vi ikke har funnet tegn til noe farlig på de undersøkelsene som er gjort. --- Jeg ønsker ikke å ta antibiotika hvis ikke nødvendig og lurer på om man har krav til å komme til spesialist på grunnlag av smertene, som sagt tror ikke det er farlig og er ikke bekymret for det, men har ingen livskvalitet med denne plagen. Har og tatt en urinprøve på cellenivå som ble sendt til Metametrix lab i USA hvor det fremkom at jeg har dysbiose, dette var ikke via fastlege og er kanskje en omstridt diagnose ?. Har i tillegg cervical dystoni som jeg får botox for. takker på forhånd for svar. mvh Mirijam 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/353470-ikke-bakteriell-infeksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Det er vanskelig å overdømme kolleger som har snakket med deg og ikke minst undersøkt deg. Dine symptomer, slik du beskriver dem kan minne om infeksjon i urinveiene etter at nyrestein ble utelukket p.g.a. negativ CT. Det jeg (som infeksjonsmedisiner og mikrobiolog) ville gjort først å ta en urinprøve til bakteriologisk undersøkelse. Det fremkommer ikke klart fra ditt skriv om dette ble gjort og i tilfelle hva var resultatet. Eller var det slik at "ikke bakteriell infeksjon" ble basert på en negativ urinundersøkelse? Man kan av og til få en falsk negativ urindyrkning på bakterier, til tross for at det foreligger bakteriell infeksjon. Hvis mistanken om en infeksjon er så sterk på grunnlag av kliniske undersøkelser at legen tror at du har det, kan det være berettoget å prøve med en antibiotikakur. Det skader ikke. Hvis ikke dette hjelper etter relativt kort tid, f. eks. en uke- 10 dager, vil jeg være enig med deg at neste skritt må være undersøkelse hos en urolog. Jeg vet at det ofte tar tid, men hvis man (fastlegen) understreker at du har meget sterke smerter vil jeg tro at du får time relativt raskt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/353470-ikke-bakteriell-infeksjon/#findComment-3029326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mirijam Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Det er vanskelig å overdømme kolleger som har snakket med deg og ikke minst undersøkt deg. Dine symptomer, slik du beskriver dem kan minne om infeksjon i urinveiene etter at nyrestein ble utelukket p.g.a. negativ CT. Det jeg (som infeksjonsmedisiner og mikrobiolog) ville gjort først å ta en urinprøve til bakteriologisk undersøkelse. Det fremkommer ikke klart fra ditt skriv om dette ble gjort og i tilfelle hva var resultatet. Eller var det slik at "ikke bakteriell infeksjon" ble basert på en negativ urinundersøkelse? Man kan av og til få en falsk negativ urindyrkning på bakterier, til tross for at det foreligger bakteriell infeksjon. Hvis mistanken om en infeksjon er så sterk på grunnlag av kliniske undersøkelser at legen tror at du har det, kan det være berettoget å prøve med en antibiotikakur. Det skader ikke. Hvis ikke dette hjelper etter relativt kort tid, f. eks. en uke- 10 dager, vil jeg være enig med deg at neste skritt må være undersøkelse hos en urolog. Jeg vet at det ofte tar tid, men hvis man (fastlegen) understreker at du har meget sterke smerter vil jeg tro at du får time relativt raskt. Hei det har vært tatt vanlige urinprøver i løpet av ca. 5 uker som ikke viser infeksdjon men blod i urin. Deretter har det vært tatt urinprøver med sprit, 3 dager på rad som viste at det ikke var celleforandring. Jeg ønsket ikke antibiotika med mindre helt nødvendig da jeg har fått påvist dysbiose fase II (urinprøve sendt til Metametrix av en lege i utlandet som er indremedisiner og spesialist i ortomolekylær medisin) men da tenker jeg at jeg prøver antibiotika. Klarer ikke å være på jobb med disse smertene. Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/353470-ikke-bakteriell-infeksjon/#findComment-3029427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.