Gå til innhold

rynkekrem

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva slags ingrediens(er) som er viktigst mot rynker? og kan disse ingredienser brukes når man ammer?det er jo et hav av kremer å kjøpe, og vil nødig kjøpe noe uten noe slags effekt. jeg er 32 år, er det noe som er "for sterkt" da jeg ennå er såpass ung? jeg har mange linjer spesielt i pannen.jeg har ikke tid til et helt hudpleieregime, ønsker bare en nattkrem og dagkrem som kan hjelpe mot rynker/linjer. Vet man bør ha faktor i dagkrem, hvor høy, er 15 "nok?" Hvilken ingrediens i faktor er viktigst/mest effektiv, ser man opererer med forskjellige virkestoffer. takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353481-rynkekrem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Jon Langeland, hudlege

Hei ! Siden det er blitt mer og mer fokusert på risikofaktorer under svangerskap og amming og at ting som benyttes på huden kan tas opp og teoretisk sett gi konsentrasjoner i blodet som kan påvirke fosterutviklingen eller melken og påvirke barnet, frarådes alle kremer med ingredienser som man ikke vet sikkert er ufarlige. Derfor skal du ikke benytte det som er mest effektivt og best dokumentert mot rynker og andre aldersforandringer i huden , nemlig tretinoin (Aberela). Dette kan benyttes når man ikke er gravid eller ammer , men må forskrives på resept og benyttes med forsiktighet da det kan gi hudirritasjon hos mange , som regel forbigående. Ellers trenger du bare en god fuktighetskrem uten spesielle dyre(og usikkert virksomme) ingredienser samt en solbeskyttende krem av kjent merke med UVA + B beskyttelse minst faktor 20 på utsatte steder (ansikt, hals, bryst, håndrygger, underarmer) evt litt lavere på andre steder som blir mindre eksponert. Så om du er nøye med disse siste tingene i ammeperioden , kan du alltids benytte antirynkekrem senere. Fruktsyrepreparatene har også dokumentert effekt mot rynker og andre aldersforandringer i huden. Enkel hudbehandling består som du ganske riktig sier av 1)Skånsomt rensepreparat og eller bare vann på huden 2) en god fuktighetskrem 3) solbekyttelse m A+B filter + evt en antirynkekrem med tretinoin eller fruktsyre evt kombinasjon av disse. Den viktigste enkeltfaktoren er solbeskyttelse i alle former. Med hilsen fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353481-rynkekrem/#findComment-3036070
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...