Gå til innhold

Bilkjøring og B medikamenter

Anbefalte innlegg

Har gått på moderate smertestillende reseptliktige i snart 10 år. Eks. er Paralgin forte (Kodeinfosfat) daglig, Er søvnløs slik at jeg får innsovningsmedikamenter også.

Nobligan = Tramadol i perioder over 2 mnd. Dette også mot slitasjesmerter.

Brukt noe annet før som jeg ikke husker navnet på nå.

Hvor strengt er det blitt med bilkjøring og bruken av dette?

Var hos legen i dag. . Fikk vite at legene var blitt pålagt å gi informasjon til pasient om enkelte medikamenter og bilkjøring. Om man blir stoppet i kontroll med bare med 1 - 2 tablett av typen f.eks Paralgin forte, kunne jeg risikere å miste førekortet.

Nye måleapparater hos uteseksjonen hos politiet skulle luke ut de som brukte "rus" ble jeg fortalt.

Er dette virkelig tilfelle?

Uten smertestillende er jeg ikke oppegående grunnet slitasje i ledd. 42 år gammel og er blitt ufør.

Takker for seriøse svar!

-----

Det er mer...litt mer provoserende for enkelte vil jeg tro. Så les videre.

RUS liksom.

Legemidler virker SÅ individuelt så dette er jo noe merkelig nytt som er blitt funnet på.

Legen bør da kunne vurdere dette.

En tjenestemann/kvinne med et måleapparat som registrerer en viss mengde "stoff" i blodet sier ingen ting om tåleranse til personen eller behov foreskrevet av sin lege.

-----

Ja jeg vet. Alkohol er dop, men det er ingen lege som skriver ut blåresepter på 96% sprit heller. Skjønner? Misbruk av medikamenter fra lege? Ja det forekommer. Derfor må det inn retningslinjer for bruk av måleutstyr og ta verstingene og ikke alle som én.

Greit at de kan måle, men da må det kunne tas en annen test som beviser forventet bevissthet og oppmerksomhet til personen som bruker den mengden medikamenter som er foreskrevet til rett person. Mobilt labanlegg med lege tilstede hvis grunn til mistanke.

Skal ikke bli halt til nærmeste sykehus for å sitte der timer i kø for så få vite at alt er i orden.

He he. Tro meg. Dette skal bli gøy hvis dette er sant og blir satt i verk. Kjenner mange yrkesjåfører som går på smertestillende.... Stopper transporten så stopper Norge.

-----

Person som går inn for å ruse seg ser man det godt på og på kjøringa for den saks skyld.

Så nå skal alle bli straffet. De som får lovlig fra lege og bruker innen rimelighetens grenser og de som kjøper på gata og bøtter innpå, skal alle nå gå under samme lov.

Stå på Norge. Smart som få.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353519-bilkj%C3%B8ring-og-b-medikamenter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner godt poenget ditt, og er i og for seg enig med deg.

Problemet som gjerne oppstår er at de legger opp generelle regler for å nettopp ta verstingene, de som kjører fullstendig uforsvarlig (enten mot legens advarsel eller er rusa på "apotekerdop" på annen måte, vil det gå utover de som faktisk bruker disse medikamentene uten å bli spes sløv av de. Det er mye verre å kjøre med søvnmangel - forskning har vist at det kan faktisk er vel så skummelt som promillekjøring!

Hvordan det vil være for deg, kan jeg dessverre ikke svare på. Da må du nok høre med legen din. Vi er så individuelle her at jeg mener dette får være en vurdering av den enkelte - ikke alle over en kam.

Kjører ikke bil selv, men jeg er temmelig sikker på at jeg ville være i stand til det på tross av at jeg bruker et benzodiazepin fast mot epilepsi. Det står på "fy-lista," men når man har hatt i seg samme dose av dette i mange år blir man ikke spesielt sløv av det (min erfaring). Jeg har ikke noe problemer med å betjene maskiner som kan gi temmelig stygge skader om noe glipper f.eks.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er god forskning på virkningen av B-prep sin virkning på bilkjøring som ligger til grunn for retningslinjene.

Legers evne til å vurdere hvordan b-preps virkning på en persons kjøreegenskaper er, er særdeles meget begrenset.

• 2 uker senere...
Gjest høstløv

Jeg har også brukt sterke smertestillende midler i en årrekke og kunne ikke drømme om å sette med bak rattet, når jeg har tatt trekant medisiner. Det er akkurat som å kjøre bil hvis du har nytt alkohol.

Skal jeg kjøre, så bruker jeg preparater med paracetamol og ibumetin i kombinasjon det gir veldig god smertelindring.

Gjest epilepsi

Jeg har også brukt sterke smertestillende midler i en årrekke og kunne ikke drømme om å sette med bak rattet, når jeg har tatt trekant medisiner. Det er akkurat som å kjøre bil hvis du har nytt alkohol.

Skal jeg kjøre, så bruker jeg preparater med paracetamol og ibumetin i kombinasjon det gir veldig god smertelindring.

Nå handler jo tråden om B preparater men ser du skriver om medisiner med rød trekant. Det er da ikke forbudt å kjøre bil ved all bruk av medisiner med varseltrekant. F. eks epilepsimedisiner.

Gjest høstløv

Nå handler jo tråden om B preparater men ser du skriver om medisiner med rød trekant. Det er da ikke forbudt å kjøre bil ved all bruk av medisiner med varseltrekant. F. eks epilepsimedisiner.

Tråden handlet om

''Paralgin forte (Kodeinfosfat) daglig, Er søvnløs slik at jeg får innsovningsmedikamenter også. Nobligan = Tramadol i perioder over 2 mnd. ''

Og det var den typen medisiner jeg benevnte som trekantmedisiner.

Epilepsimedisener må kun brukes under kjøring, hvis det har gått to år eller mer siden siste epileptiske anfall. Men det var altså ikke det emne, det var diskutert i tråden.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...