Gå til innhold

dysleksi -hvor viktig er det med en diagnose?


Snikkersen

Anbefalte innlegg

Hei

Min kjærestes barn har problemer med lesing. Barnet er veldig flink i matematikk, og er en smart unge på alle vis. H*n sliter bare med lesingen.

Barnet går på 4. trinn.

spørsmål: hvor viktig er det med en dysleksi-diagnose, med tanke på oppfølging fra skolen? får barnet umiddelbart mer oppfølging på skolen dersom det har en diagnose? Har en følelse av at skolen har en "vente -og-se"-holdning.

Hvem bør foreldrene kontakte for en utredning? Og hvordan foregår det i så fall?

Jeg vet at det ikke er "mitt bord" siden det ikke er mitt barn, jeg bare tenkte at det jeg kunne gi noen råd, dersom det er noen som gir meg råd først :-)

Jeg er jo glad i bonusbarnet mitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg vet er diagnosen veldig viktig for å få ekstra hjelp. Det var i alle fall slik før.

Med diagnose får han også tilrettelagt eksamener og slikt når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du bryr deg.

Diagnose settes av skolens logoped eller PPT. Nå for tiden pleier de å kalle det "spesifikke lese- og skrivevansker".

Noen vil hevde at barnet må være eldre før man kan stille en diagnose. Ikke slå dere til ro med slike svar.

Et av hovedkriteriene for diagnosen er at det er et vesentlig sprik mellem barnets lese- og skriveferdigheter og barnets øvrige evner og prestasjoner. F.eks. vil et barn som skårer noe under alderen på lesing og skriving, men i snitt 2 år over sin alder på de andre testene kunne få diagnosen

Arbeidstempo, ventetid og kvalitet på PPT og logoped er svært varierende.

I de sakene jeg kjenner til har logopeden vært den beste å hendvende seg til. Kortere venting, en mer rett på sak tilnærming samt flere og bedre praktiske forslag til hjelp.

PPT kan lettere tendere mot å overanalysere barnet og barnets foreldre og i tillegg være lite praktisk i mhp hvilke tiltak som faktisk hjelper; Skolen får tilbake en rapport som forteller dem hva de allerede vet, bare med litt flottere ord.

Diagnose er ingen garanti for at barnet kommer til å få fornuftig hjelp.

Tiltak bør gå på å styrke barnets ferdigheter, øke mestringsfølelse, redusere frustrasjon og praktisk tilrettelegging som reduserer konsekvensene av dysleksien. Tiltak bør med jevne mellomrom evalueres.

Om det ikke allerede er gjort, bør barnet hørselstestes og få en grundig undersøkelse av optiker mhp lese- og skrivevansker. Det hender iblant at "dysleksi" kureres med briller. Andre ganger kan briller underlette situasjonen. Om en synsprøve ikke avdekker behov for briller eller øyetrening, betyr ikke det at et slikt behov ikke kan gjøre seg gjeldende i framtiden.

Henvisning til grundig hørselstest kan man få av fastlegen. Undersøkelse hos optiker bestiller man selv. Man må også betale dette selv. Det dekkes ikke av det offentlige. Øyelege er som regel ikke riktig adresse.

http://www.dysleksiforbundet.no/

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''spørsmål: hvor viktig er det med en dysleksi-diagnose, med tanke på oppfølging fra skolen? får barnet umiddelbart mer oppfølging på skolen dersom det har en diagnose? Har en følelse av at skolen har en "vente -og-se"-holdning.

''

Dedt er veldig viktig med denne diagnosen, og så fort som mulig. Skolens vente å se instilling skal du bare glemme. Ta kontakt med kontaktlærer, be om en henvisning til PPT, og be om at det må skje raskt. Det kan ta lang tid, derfor er det viktig å ta tak i det med en gagn. Problemene kan virke ganske moderate nå, men det vil antageligvis bli vanskligere når han kommer høyere opp i klassetrinnen. Dessuten kan han med en diagnose for dysleksi få lengre tid på eksamener, evt bruke pc, og han kan få fritak for vurdering på sidemål. Det er veldig viktig med akkurat den biten, for erfaringsmessig er det her mange dyslektikere får problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ingenting om hvordan barnet sliter, bare at han sliter med lesingen....er det at han vegrer seg for å lese, ikke er motivert eller at han ikke får det til? Jeg ville snakket med lærer men det har dere sikkert gjort allerede...for å få noen råd hvordan dere kan hjelpe, det finnes mange måter å bli en bedre leser på og det kan jo lærerne mye om....får han oppfølging på skolen allerede? Hvis ikke så krev det, alle har rett til tilpasst opplæring i skolen og de som sliter med lesing bør få hjelp ifht dette. Dere kan ta kontakt med ppt selv men d er ofte lang ventetid så mens dere venter kan dere sikkert få noen råd om hva dere kan bidra med....sikkrt lurt å kontakte foreningen pielill anbefalte fo å få råd der! Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øve øvve jevnt og trutt

Ikke viktig med diagnose nå, men viktig med mye lesetrening. Skolene skal ha egne lesekurs og tilsvarende opplegg for lesesvake elever. Lesevansker alene gir ikke grunnlag for vedtak om spesialundervisning.

Faren bør sjekke hvor svakt ungen leser. Be skolen oppgi resultater på lesetesting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke viktig med diagnose nå, men viktig med mye lesetrening. Skolene skal ha egne lesekurs og tilsvarende opplegg for lesesvake elever. Lesevansker alene gir ikke grunnlag for vedtak om spesialundervisning.

Faren bør sjekke hvor svakt ungen leser. Be skolen oppgi resultater på lesetesting.

Faren følger opp så godt han kan. Han sier at skolen gir noe ekstraundervisning, men jeg vet ikke i hvilket omfang. Jeg vil nødig blande meg for mye, men jeg vil jeg det beste for barnet.

Vet ikke hvordan barnet ligger an på lesetester, men jeg har høst h*n lese, og det er helt tydelig at det ikke er lett for h*n....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke viktig med diagnose nå, men viktig med mye lesetrening. Skolene skal ha egne lesekurs og tilsvarende opplegg for lesesvake elever. Lesevansker alene gir ikke grunnlag for vedtak om spesialundervisning.

Faren bør sjekke hvor svakt ungen leser. Be skolen oppgi resultater på lesetesting.

Skal man bruke tiden, resursene og kreftene på en fornuftig og kostnadseffektiv måte bør man ha et ganske klart bilde av både hvor skoen trykker og hva som fungerer best.

Man kan ikke uhemmet terrorisere barn med å ensidig terpe på de t de gjør dårligst.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øve øve jevnt og trutt

Skal man bruke tiden, resursene og kreftene på en fornuftig og kostnadseffektiv måte bør man ha et ganske klart bilde av både hvor skoen trykker og hva som fungerer best.

Man kan ikke uhemmet terrorisere barn med å ensidig terpe på de t de gjør dårligst.

mvh

I starten av 4.klasse er det sannsynligvis fortsatt trening som hjelper mest. Skolens personale skal ha gode forutsetninger for å jobbe med unger med lesevansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke viktig med diagnose nå, men viktig med mye lesetrening. Skolene skal ha egne lesekurs og tilsvarende opplegg for lesesvake elever. Lesevansker alene gir ikke grunnlag for vedtak om spesialundervisning.

Faren bør sjekke hvor svakt ungen leser. Be skolen oppgi resultater på lesetesting.

''Ikke viktig med diagnose nå, men viktig med mye lesetrening. ''

Helt feil. Det er nettopp NÅ det er viktig med en diagnose slik at riktige tiltak kan settes i gang. Er det snakk om dysleksi er det allerede lovlig sent å utrede først nå.

Ja det er viktig å lese mye, men her må det legges vekt på lystbetont lesing. Tegneserier, hvis det er interessant, lydbøker, med bok ved siden av. Spill med instruksjoner osv. For mye terping på lesing alene gir ofte motsatt effekt enn ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten av 4.klasse er det sannsynligvis fortsatt trening som hjelper mest. Skolens personale skal ha gode forutsetninger for å jobbe med unger med lesevansker.

Det er _mange_ måter å trene på.

For barn som sliter er det ekstra viktig å trene hensiktsmessig og målrettet. Hvis ikke kan man gjøre vondt verre med å frustrere barnet til fullstendig avsmak og avmakt.

Det er ikke gitt at lærere finner den beste løsningen uten fornuftig testing og en strukturert plan og oppfølging.

Jo, øve er viktig, men det skal gjøres med vett. For barn med spesifikke lese- og skrivevansker er det dessuten svært vikig å begrense frustrasjonsnivået.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øve øve jevnt og trutt

Det er _mange_ måter å trene på.

For barn som sliter er det ekstra viktig å trene hensiktsmessig og målrettet. Hvis ikke kan man gjøre vondt verre med å frustrere barnet til fullstendig avsmak og avmakt.

Det er ikke gitt at lærere finner den beste løsningen uten fornuftig testing og en strukturert plan og oppfølging.

Jo, øve er viktig, men det skal gjøres med vett. For barn med spesifikke lese- og skrivevansker er det dessuten svært vikig å begrense frustrasjonsnivået.

mvh

Ikke uenig i noe av det du skriver, men det skal nå være kompetanse på dette på hver eneste skole i landet.

Tiltakene på dette alderstrinnet vil være omtrent de samme for alle de lesesvake elevene. Er derfor av den oppfatning at det ikke er diagnose som er viktig, men god og målrettet lesetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig i noe av det du skriver, men det skal nå være kompetanse på dette på hver eneste skole i landet.

Tiltakene på dette alderstrinnet vil være omtrent de samme for alle de lesesvake elevene. Er derfor av den oppfatning at det ikke er diagnose som er viktig, men god og målrettet lesetrening.

''Tiltakene på dette alderstrinnet vil være omtrent de samme for alle de lesesvake elevene. ''

Det er i så fall ganske skremmende og gjør en utredning desto viktigere. Barn lærer på ulike måter og sliter med ulike ting. Spesifikke lese- og skrivevansker er ikke betegnelsen på en ensartet årsak men symptomer som handler om det samme.

Derfor er det livsviktig å kartlegge hva problemet egentlig består i og videre kontinuerlig vurdere om man velger de beste veiene fra A til B.

Å kritikkløst kjøre samme opplegg for alle barn som sliter med lesing og skriving er like idiotisk som å behandle alle beinbrudd på samme måte uten å undersøke dem først.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Tiltakene på dette alderstrinnet vil være omtrent de samme for alle de lesesvake elevene. ''

Det er i så fall ganske skremmende og gjør en utredning desto viktigere. Barn lærer på ulike måter og sliter med ulike ting. Spesifikke lese- og skrivevansker er ikke betegnelsen på en ensartet årsak men symptomer som handler om det samme.

Derfor er det livsviktig å kartlegge hva problemet egentlig består i og videre kontinuerlig vurdere om man velger de beste veiene fra A til B.

Å kritikkløst kjøre samme opplegg for alle barn som sliter med lesing og skriving er like idiotisk som å behandle alle beinbrudd på samme måte uten å undersøke dem først.

mvh

Nemlig! Jeg tror kanskje at Øve, Øve ikke helt vet hva dysleksi dreier seg om. Som spes.ped lærer og mor til en dyslektiker vet jeg at det er helt avgjørende hvor viktig det er at den riktige typen hjelp settes inn, og helst så fort som mulig. Det er ikke bare å øve for å bli bedre, uten kunnskap om hvordan en dyslektiker lærer. Og den ene dyslektikeren er ikke nødvendigvis lik den andre. De har forskjellige innlæringsmetoder som andre barn, og det er viktig med en grundig utredning for å finne denne elevens sterke sider og innlæringsstrategier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig! Jeg tror kanskje at Øve, Øve ikke helt vet hva dysleksi dreier seg om. Som spes.ped lærer og mor til en dyslektiker vet jeg at det er helt avgjørende hvor viktig det er at den riktige typen hjelp settes inn, og helst så fort som mulig. Det er ikke bare å øve for å bli bedre, uten kunnskap om hvordan en dyslektiker lærer. Og den ene dyslektikeren er ikke nødvendigvis lik den andre. De har forskjellige innlæringsmetoder som andre barn, og det er viktig med en grundig utredning for å finne denne elevens sterke sider og innlæringsstrategier.

Nemlig!

Man kan heller ikke gå ut fra at en 'vanlig' lærer, uten noen spesialisering på dyleksi, med mange elever og mange oppgaver å forholde seg til finner ut av dette.

Har mange ganger stusset på hvor hardt foreldre kan slite for å få skolen til å skjønne fortauskanteffekten av ting som ikke blir gjort riktig.

Man trenger logopeder og spes.peder med solid faglig forankring og minst like solid forståelse av de emosjonelle bivirkningene av dysleksi til å lage vei i vellinga.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øve øve jevnt og trutt

''Tiltakene på dette alderstrinnet vil være omtrent de samme for alle de lesesvake elevene. ''

Det er i så fall ganske skremmende og gjør en utredning desto viktigere. Barn lærer på ulike måter og sliter med ulike ting. Spesifikke lese- og skrivevansker er ikke betegnelsen på en ensartet årsak men symptomer som handler om det samme.

Derfor er det livsviktig å kartlegge hva problemet egentlig består i og videre kontinuerlig vurdere om man velger de beste veiene fra A til B.

Å kritikkløst kjøre samme opplegg for alle barn som sliter med lesing og skriving er like idiotisk som å behandle alle beinbrudd på samme måte uten å undersøke dem først.

mvh

''Å kritikkløst kjøre samme opplegg for alle barn som sliter med lesing og skriving er like idiotisk som å behandle alle beinbrudd på samme måte uten å undersøke dem først.

''

Nå synes jeg du undervurderer skolens kompetanse i forhold til å jobbe med skrive- og lesevansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øve øve jevnt og trutt

Nemlig! Jeg tror kanskje at Øve, Øve ikke helt vet hva dysleksi dreier seg om. Som spes.ped lærer og mor til en dyslektiker vet jeg at det er helt avgjørende hvor viktig det er at den riktige typen hjelp settes inn, og helst så fort som mulig. Det er ikke bare å øve for å bli bedre, uten kunnskap om hvordan en dyslektiker lærer. Og den ene dyslektikeren er ikke nødvendigvis lik den andre. De har forskjellige innlæringsmetoder som andre barn, og det er viktig med en grundig utredning for å finne denne elevens sterke sider og innlæringsstrategier.

De skolene jeg kjenner til, har gode opplegg for barn med lese- og skrivevansker.

Og jo, jeg har mer enn gjennomsnittlig kjennskap til lese- og skrivevansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å kritikkløst kjøre samme opplegg for alle barn som sliter med lesing og skriving er like idiotisk som å behandle alle beinbrudd på samme måte uten å undersøke dem først.

''

Nå synes jeg du undervurderer skolens kompetanse i forhold til å jobbe med skrive- og lesevansker.

''

"Å kritikkløst kjøre samme opplegg for alle barn som sliter med lesing og skriving er like idiotisk som å behandle alle beinbrudd på samme måte uten å undersøke dem først."

Nå synes jeg du undervurderer skolens kompetanse i forhold til å jobbe med skrive- og lesevansker.''

Mange skoler har heldigvis god kompetanse på dette området. Andre er ikke så flinke. Det jeg skriver er den logiske konsekvens av ditt utsagn:

''Tiltakene på dette alderstrinnet vil være omtrent de samme for alle de lesesvake elevene. Er derfor av den oppfatning at det ikke er diagnose som er viktig, men god og målrettet lesetrening.''

God og målrettet lesetrening _må_ være individuelt tilpasset for de svake elevene for at den skal kunne være god og målrettet. Dette er ikke mulig med mindre man _utreder_ eleven, finner ut hva som er kjerneproblemene for den enkelte og hva som er de beste løsningene.

Målet med en utredning er ikke primært en merkelapp. I hvert fall bør det ikke være det. Man utreder for å skaffe seg en god forståelse av problemene og ut fra dette kunne finne fram til de beste løsningene. Diagnoser kan være nyttige i en del sammenhenger, men de blir aldri mer enn sekkbetegnelser på svært individuelle utfordringer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å kritikkløst kjøre samme opplegg for alle barn som sliter med lesing og skriving er like idiotisk som å behandle alle beinbrudd på samme måte uten å undersøke dem først.

''

Nå synes jeg du undervurderer skolens kompetanse i forhold til å jobbe med skrive- og lesevansker.

Jeg tror du overvurderer skolenes kvalifikasjoner når det gjelder dysleksi. Mange skoler her i landet, har ikke den nødvendige kompetansen i oppfølging og diagnostisering av lese og skrivevansker.

Sønnen min måtte bli 16 år før vi endelig fikk gjennomslag for utredning. Da hadde han i alle år ligget under normal lesehastighet og forståelse.

Skolen han gikk på er å betrakte som den beste her i området.

Da han endelig var ferdig utredet, fikk han diagnosen middels alvorlig dysleksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnose er viktig og det er absolutt på tide å få barnet henvist til PPT. Vår datter ble henvist til ppt i slutten av 3. klasse for skrivevansker (leser fint men fikser ikke skriving), det er først nå etter et helt år at hun får ressurser og hjelp.

Så langsomt går byråkratiet og utredningene, derfor må dere komme i gang snarest.

PPT gjennomfører grundig testing, blant annet også med psykolog. Vi fikk en veldig grundig og tydelig besktivelse av akkurat hva jenta vår sliter med, hvordan hun kan få hjelp og hvilke tiltak på sikt vil kunne kompensere for vanskene hun har.

Overgangen mellom 4. klasse og 5. klasse er visst en kritisk fase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...