Gå til innhold

Ammeinnlegg

Gjest mye å lure på

Anbefalte innlegg

Gjest mye å lure på

Pga melkespreng bruker jeg ammeinnlegg i ull og syns det lindrer godt,

men noen sier de ikke skal legges rett mot huden pga fare for infeksjon.

Har prøvd papirinnlegg innerst, men føler det limer seg fast til huden pga jeg lekker... og det er ikke bra for såre brystknopper.

Hva er best å ha innerst og hvor får jeg tak i det?

Og hvordan skal jeg "stelle" ullinnleggene?

Jeg mener jeg pleide å vaske dem i ullvaskemiddel i håndvask 30-40 grader,

skylle og vri dem godt, så koke opp i 5 min, så skylle i kaldt vann og presse ut vannet i et håndkle...

men husker ikke helt denne "regla".

Prøvde søke på nettet, men fant bare råd om å vaske dem i 60 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid trodd at ullinnlegg skal legges inntil huden. Poenget er jo at dersom man blir fuktig, så skal man ikke bli kald (våt ull holder seg varm). Selv brukte jeg store ullinnlegg innerst og vanlige ammeinnlegg utenpå.

Jeg skylte som regel innleggene i lunkent vann på kvelden og hengte dem til tørk til neste morgen. Innimellom vaska jeg dem på ullprogram i vaskemaskinen. Ulla inneholder et selvrensende stoff, så det skal ikke være nødvendig å vaske innleggene så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Jeg har alltid trodd at ullinnlegg skal legges inntil huden. Poenget er jo at dersom man blir fuktig, så skal man ikke bli kald (våt ull holder seg varm). Selv brukte jeg store ullinnlegg innerst og vanlige ammeinnlegg utenpå.

Jeg skylte som regel innleggene i lunkent vann på kvelden og hengte dem til tørk til neste morgen. Innimellom vaska jeg dem på ullprogram i vaskemaskinen. Ulla inneholder et selvrensende stoff, så det skal ikke være nødvendig å vaske innleggene så ofte.

Ja, det var det jeg også trodde og har hørt, men leser nå at det kan gi bakterievekst?

Nå merker jeg at ved melkespreng så blir ullinnleggene ganske våte, men de har en lomme på baksiden, og der har jeg hatt inn ammeinnlegg i bomull/papir...

Da jeg var mest sår hadde jeg faktisk sånne albueskjell utenpå brystknoppen så den ikke kom i direkte kontakt med innlegget og det virket faktisk som de kurerte seg veldig kjapt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg også trodde og har hørt, men leser nå at det kan gi bakterievekst?

Nå merker jeg at ved melkespreng så blir ullinnleggene ganske våte, men de har en lomme på baksiden, og der har jeg hatt inn ammeinnlegg i bomull/papir...

Da jeg var mest sår hadde jeg faktisk sånne albueskjell utenpå brystknoppen så den ikke kom i direkte kontakt med innlegget og det virket faktisk som de kurerte seg veldig kjapt da :)

Har ikke hørt det med bakterier før, men så er det over fire år siden jeg slutta med amming, så mye info kan jo ha kommet etter den tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Jeg gikk i fellen og kjøpte meg ammeinnlegg av ull.... Dette skulle være så bra og greier. Skulle ikke vaskes i vanlig program, for da vasket man vekk den nyttige lanolinen (ullfett).

Jeg synes ullinnleggene var litt ekle. De var klamme og fuktige nesten hele tiden.

Jeg fikk skikkelig brystbetennelse kort tid etter at jeg begynte med ullinnleggene, og måtte få medisin mot det. De klamme og fuktige ullinnleggene var forferdelige, for det er jo nettopp varme og fuktige miljøer bakterier trives i. Ga meg infeksjon med en gang.

Kastet derfor ullinnleggene og luftet brystene så mye som mulig (satt uten bh og med bare luftig t-skjorte hjemme når det var bare oss), og fikk råd om å alltid la brystene lufttørke skikkelig etter hver amme-økt og ikke "pakke dem inn" i bh og ammeinnlegg før de var skikkelig tørre. Siden så fikk jeg aldri betennelse igjen. Gikk over til engangsinlegg i papir/bomullsaktig stoff, og skiftet dem veldig ofte (mange ganger daglig), så ikke noe fukt ble liggende og gjøre det klamt rundt brystet. Det hjalp!

Endret av Lille M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ullinnleggene var litt ekle. De var klamme og fuktige nesten hele tiden.

Startinnlegget er fra 2010, så trådstarter har antakelig avsluttet ammingen for lengst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...