Gå til innhold

Vedvarende mellomblødning

Anbefalte innlegg

Gjest Bloody Mary

Hei. Jeg er en kvinne på 25 år som for 18 måneder siden fikk blodpropp grunnet bruk av p-piller. De siste 2 årene jeg brukte p-piller hadde jeg en liten regelmessig mellomblødning under eggløsning. Etter jeg fikk blodpropp brukte jeg Marevan i 6 måneder, og mens jeg brukte blodfortynnende medisin hadde jeg uregelmessig og kraftig menstruasjon som varte i 2-3 uker hver måned. Min lege sa at dette skyldtes Marevan. Det er 14 måneder siden jeg avsluttet behandlingen, men hver måned har jeg kraftige mellomblødninger, så kraftige at jeg faktisk ikke vet lenger om jeg har menstuasjon eller om jeg har mellomblødninger. Hvis jeg har vært blødningsfri et par dager hender det ofte at jeg får blødninger under og etter samleie, disse er også kraftige. Jeg gjennomgikk en hormonkur fra januar til mars forskrevet av gynekolog, men ingenting er forandret. Hva kan være årsaken til blødningsforstyrrelsen, og er det noe som kan gjøres? Jeg tør ikke benytte sterke hormonpreparater i frykt for ny blodpropp

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353581-vedvarende-mellombl%C3%B8dning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg foreslår at du får en grundig undersøkelse av livmorhalsen. Ofte er det en ektopi (tynn og blodrik slimhinne på ytre del av mormunnen) som er årsak til blødning som du beskriver. Har du vært skikkelig sjekket hos legen/gynekologen? Det kan være nødvendig å pirke litt for å fremprovosere blødning for å stille diagnose. Foreligger en slik tilstand, kan det foretas en overfladisk laserbehandling. Du kan se på nettet (Google pictures) og søke under ’cervix ektopi’ evt. ’cervical erosion’. Det er spesielt vanlig hos kvinner i fruktbar alder og er resultat av østrogenpåvirkning. Hormonbehandling hjelper ikke. Du kan for øvrig bruke alle prevensjonsmidler som ikke inneholder østrogen (p-stav, p-sprøyte, Cerzatte og hormonspiral).

PS man har ikke eggløsning undre bruk av p-ille.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...