Gå til innhold

Gjentagende feber over fleremåneder, som kommer og går

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er veldig bekymret for min 17 år gamle datter som nå har hatt feber i lange perioder etter en kraftig blærebetennelse i september 2009.Hun ble da undersøkt med laparoskopi med tanke på blindtarmbetennelse. Hun har også sterke magesmerter, kvalme, ryggsmerter i korsryggen og svimmelhet. Hun fikk nå påvist en ny blærebetennelse,uten å ha hatt smerter ved vannlating, kun magesmerter, men feberen vedvarer og det gjør også magesmertene ryggsmertene og kvalmen. I tillegg plages hun av svimmelhet og sterke menssmerter. Hun går nå i 5. uke på VGS, og måtte slutte på forrige skole på grunn av dette fortsetter dette slik, blir det ikke noe skolegang på henne nå heller. Noe som er veldig trist, da hun stortrives på skolen hun er nå.Hun føler at ingen leger tar henne på alvor, men det er tatt en del blodprøver som ikke påviser noe spesielt.Ultralyd abdomen x 2 ga heller ikke noen funn. Ved GU fikk hun påvist bakoverliggende,venstrevridd livmor, sier hun har samleiesmerter som har blitt værre. Hun er nå ferdig med to antibiotikakurer men har fremdeles feber, er slapp og svimmel. Nå har hun naturlig nok også blitt noe deprimert og sliten. Den forrige legen antydet endometriose, men man får da vel ikke feber av det, bare sterke menssmerter, sant? Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre for å hjelpe henne, og håper at du har noen forslag på dette. På forhånd takk! Hilsen bekymret mor

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er ikke mulig å stille noen fjerndiagnose uten nærmere undersøkelse og inngående anamnese. Jeg kan bare komme med noen tanker som streifer meg når jeg leser din beskrivelse.

Feber tyder på en eller annen form for betennelse, enten på grun av infeksjon, immunologisk reaksjo eller noen andre mer kroniske sykdommer. Spesielt, når feberen kommer og går, over lenger tid. Min første tanke var betenelse i kjønnsorganene, kanskje eggestokkene, eventuelt livmoren. Men disse kan undersøkes. Smerter ved samleie kan også skyldes en eller annen forandring eller sykdom i disse organene. Urinveiene er selvfølgelig meget aktuelle. Er det tatt bakteriologisk undersøkelse av urinen? Hva med en cystoskopi? Hva med bakteriologisk undersøkelse av underlivet? Chlamydia? Har hun noe utflod?

Som du skjønner dette er bare noen skudd med hagle, men, som sagt det er en skikkelig klinisk undersøkelse, supplert med rtg/CT/MR og supplerende prøver som er forutsetningen til å komme frem til noen diagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...