Gjest Fersk i faget Skrevet 24. september 2010 Skrevet 24. september 2010 Jeg brukte kvistlakk på panelet, og malte over med to strøk Lady-maling. Det skinner blanke flekker imellom der kvistlakken er. Slipper en det hvis en bruker grunning? Og hvis en bruker grunning i samme farge som malingsfargen, slipper en da med ett strøk maling? 0 Siter
Gjest et strøk til Skrevet 24. september 2010 Skrevet 24. september 2010 Kvistlakken er for å hindre at det kommer kvae ut av kvisten (noe som kan skje gradvis i løpet av mange år). Grunning kan absloutt gjøre resultatet mye bedre, og grunning i lignende farge kan erstatte ett av strøkene, men når kvistene er så mørke som du beskriver, tror jeg du måtte hatt grunning + to strøk maling. Der du allerede har malt får du se om det blir bedre med et tredje strøk, jeg har ofte måttet ha tre strøk når jeg skal dekke mørk farge med lys. Der du ikke har malt enda, kan du erstatte første strøket med farget grunning, og så to strøk maling oppå. Du får male 0 Siter
fargeklatten Skrevet 24. september 2010 Skrevet 24. september 2010 To strøk er for lite. Man må har tre strøk maling på panel med mørke kvister på. Jeg har malt mye panel og det blir aldri fint med kun to strøk. Grunning bruker man selvsagt for at malingen skal henge bedre fast på underlaget. Innvendig panel er nemlig glatt i overflaten og uten grunning kan det flasse maling av fortere hvis man støter bort i vegg eller møbler. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.