Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nytt av dette skoleåret er jo leksehjelp helt ned i 1. klasse. Barnet mitt går i 2. klasse, og har nå hatt leksehjelp noen uker. 2 x 0,5 t per uke.

Jeg er litt usikker på om jeg mener leksehjelp så langt ned i småskolen har noe for seg. Det er jo frivillig, og jeg syns jeg må vurdere om barnet mitt skal fortsette eller ikke. Hun er oppegående og lærer raskt, og inntrykket mitt er at leksehjelp er litt overflødig for henne. For barn som sliter er det nok en god idè.

I tillegg gir barnet mitt uttrykk for at hun syns det er kjedelig, vil heller leke.

Hva slags tanker sitter dere andre foreldre igjen med? Er deres barn med på leksehjelp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353870-leksehjelp-i-sm%C3%A5skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • grot

    14

  • Sør

    8

  • laban

    6

  • puttelulle

    5

Mest aktive i denne tråden

Er ikke helt enig med deg i at leksehjelp først og fremst er for barn som sliter. Stort sett er det lite pedagogisk hjelp på leksehjelpen, og det er altfor mange barn til at barn som sliter kan få kyndig hjelp der.

Hovedbegrunnen til at vi lar barna gå på leksehjelp er rett ønsket om å frigi tiden hjemme. Barna har lange dager med skole og aktivitetsskole (SFO), og jeg tenker det er bedre å utnytte tiden på aktivitetsskolen bedre. På fritiden har de fotball og andre aktiviteter, og derfor greit med alle leksene som kan gjøres i "dødtiden" mellom skole og middag. Men om jeg spør barna vil de selvfølgelig heller leke - de har ikke helt evnen til å planlegge ennå.

Uansett gjør vi selvfølgelig også lekser med barna, men det er alltid greit at de har fått gjort unna litt på leksehjelpen.

På vår skole tilbys leksehjelp for 2., 3. og 4. klasse. Vår 4. klassing har 1 time mandag, onsdag og torsdag.

Det fungerer greit - hun gjør unna f.eks. øveord, penskrift, norsk grammatikk og av og til engelsk, og av og til lesing.

Da er det som regel bare maks en halvtimes lekser som hun kan gjøre etter middag og aktiviteter - og det fungerer bedre for vår familie. Vi ser over leksene en stund før hun legger seg, slik at hun har tid til å rette hvis hun har misforstått noe.

Er ikke helt enig med deg i at leksehjelp først og fremst er for barn som sliter. Stort sett er det lite pedagogisk hjelp på leksehjelpen, og det er altfor mange barn til at barn som sliter kan få kyndig hjelp der.

Hovedbegrunnen til at vi lar barna gå på leksehjelp er rett ønsket om å frigi tiden hjemme. Barna har lange dager med skole og aktivitetsskole (SFO), og jeg tenker det er bedre å utnytte tiden på aktivitetsskolen bedre. På fritiden har de fotball og andre aktiviteter, og derfor greit med alle leksene som kan gjøres i "dødtiden" mellom skole og middag. Men om jeg spør barna vil de selvfølgelig heller leke - de har ikke helt evnen til å planlegge ennå.

Uansett gjør vi selvfølgelig også lekser med barna, men det er alltid greit at de har fått gjort unna litt på leksehjelpen.

Takk for innspill.

Jeg syns altså at leksehjelp er en fin ting, og i utgangspunktet vil jeg ikke at jenta mi skal slutte. Jeg nølte ikke et sekund med å melde henne på ved skolestart.

Det er nå etter noen uker at jeg har begynt å tenke litt. Vi gjør også selvsagt lekser også hjemme, jeg ser over det hun har gjort på leksehjelp og er med henne på leseleksa, for den skal jo gjøres hjemme uansett. Jeg klarer bare ikke helt å se det store utbyttet leksehjelpen skulle gi.

Nå har vi kun et barn, så jeg ser ikke så godt det behovet du nevner for å frigjøre tid hjemme på ettermiddagen. Lekser har egentlig aldri vært noen stor tidstyv for oss.

Inntil videre ser jeg for meg at vi lar henne fortsette med leksehjelp, jeg får vurdere litt mer underveis.

Fint å høre andres meninger her på DOL også :o)

Takk for innspill.

Jeg syns altså at leksehjelp er en fin ting, og i utgangspunktet vil jeg ikke at jenta mi skal slutte. Jeg nølte ikke et sekund med å melde henne på ved skolestart.

Det er nå etter noen uker at jeg har begynt å tenke litt. Vi gjør også selvsagt lekser også hjemme, jeg ser over det hun har gjort på leksehjelp og er med henne på leseleksa, for den skal jo gjøres hjemme uansett. Jeg klarer bare ikke helt å se det store utbyttet leksehjelpen skulle gi.

Nå har vi kun et barn, så jeg ser ikke så godt det behovet du nevner for å frigjøre tid hjemme på ettermiddagen. Lekser har egentlig aldri vært noen stor tidstyv for oss.

Inntil videre ser jeg for meg at vi lar henne fortsette med leksehjelp, jeg får vurdere litt mer underveis.

Fint å høre andres meninger her på DOL også :o)

Vi har to barn med flere fritidsaktiviteter og begge foreldre har meget travle jobber, så vi er ofte bare én voksen hjemme. Tilstrekkelig tid til leksene kan være en utfordring, i hvertfall om en også skal ha tid til litt annet :-).

Min tredjeklassing er ikke med på leksehjelp, vi /hun har ikke behov for det. Så lenge hun har klart å innarbeide gode rutiner og gjør lekser helt av seg selv hjemme etter skoletid vil jeg gjerne at hun fortsetter med det. -det var nemlig en del av avtalen da hun ville slutte på SFO i fjor.

Annonse

''I tillegg gir barnet mitt uttrykk for at hun syns det er kjedelig, vil heller leke.''

Det er det nok mange som er enige i, også etter at de har kommet hjem. Derfor kan det - for noen barn - være greit med litt "gruppepress" hvis mange av vennene går på leksehjelp.

Kvaliteten varierer nok veldig, så du må nesten følge med og se om det er noen vits. Har de lekseplan, avtal hvilke lekser som skal gjøres på leksehjelpen og hvilke dere skal ta hjemme. Det hadde i hvert fall jeg gjort - mine unger er for store til å få dette nye tilbudet nå.

Gjest FAU-lederen

Er ikke helt enig med deg i at leksehjelp først og fremst er for barn som sliter. Stort sett er det lite pedagogisk hjelp på leksehjelpen, og det er altfor mange barn til at barn som sliter kan få kyndig hjelp der.

Hovedbegrunnen til at vi lar barna gå på leksehjelp er rett ønsket om å frigi tiden hjemme. Barna har lange dager med skole og aktivitetsskole (SFO), og jeg tenker det er bedre å utnytte tiden på aktivitetsskolen bedre. På fritiden har de fotball og andre aktiviteter, og derfor greit med alle leksene som kan gjøres i "dødtiden" mellom skole og middag. Men om jeg spør barna vil de selvfølgelig heller leke - de har ikke helt evnen til å planlegge ennå.

Uansett gjør vi selvfølgelig også lekser med barna, men det er alltid greit at de har fått gjort unna litt på leksehjelpen.

Intensjonen bak leksehjelp:

''Ved skolestart høsten 2010 innfører kommunene gratis leksehjelp for alle elever på 1.-4. trinn. Leksehjelpen skal bidra til bedre læring gjennom tidlig innsats og styrke skolens rolle som verktøy for sosial utjevning.''

Tatt fra http://www.udir.no/Artikler/_Satsingsomrader/Leksehjelp/

Tanken er at de som ikke har like god tilgang på leksehjelp hjemme, skal få en mulighet til å få det på skolen. Dessverre fungerer det ikke slik, siden det i all hovedsak er de ressurssterke hjemmene med masse aktivitet etter skoletid som benytter seg av tilbudet. De sosiale forskjellene blir større.

Gjest FAU-lederen

Har dere anledning til å gjøre leksene hjemme, så gjør det. Dette er et tilbud med intensjon om å utjevne sosiale ulikheter, i det ligger det at tilbudet er opprettet for å gi de elevene som ikke har så store ressurser hjemme en mulighet for å "ta igjen" de andre.

Se http://www.udir.no/Artikler/_Satsingsomrader/Leksehjelp/

Mine går i 3. og 4., og har innimellom 1 time leksehjelp i uka (de har tilbud om 2). Nå har de faktisk mye mer lekser på disse trinnene enn i 1. og 2., og jeg ser at de nyter godt av hjelpen de får innimellom.

De må allikevel ta med bøkene hjem slik at vi får se over leksa, for på leksehjelp blir de verken korrigert eller kontrollert (naturligvis).

For ordinært ressurssterke foreldre er det ikke noe poeng å ha ungene på leksehjelp etter min mening.

Hos oss fungerer leksehjelp bra for min 4. klassing. Hun bruker litt tid på lekser hjemme, for ikke alt som kan gjøres på skolen. Vi ser også over leksene, men alt i alt sparer hun og vi mye tid på ettermiddagene.

Tror flertallet i klassen er med på leksehjelp.

Har også en på 7 trinn som må følges opp, og synes egentlig det er synd de ikke har samme tilbudet.

Intensjonen bak leksehjelp:

''Ved skolestart høsten 2010 innfører kommunene gratis leksehjelp for alle elever på 1.-4. trinn. Leksehjelpen skal bidra til bedre læring gjennom tidlig innsats og styrke skolens rolle som verktøy for sosial utjevning.''

Tatt fra http://www.udir.no/Artikler/_Satsingsomrader/Leksehjelp/

Tanken er at de som ikke har like god tilgang på leksehjelp hjemme, skal få en mulighet til å få det på skolen. Dessverre fungerer det ikke slik, siden det i all hovedsak er de ressurssterke hjemmene med masse aktivitet etter skoletid som benytter seg av tilbudet. De sosiale forskjellene blir større.

Ja, ingen tvil om at leksehjelpen slik den fungerer i dag ikke helt fyller den intensjonen.

Gjest FAU-lederen

Ja, ingen tvil om at leksehjelpen slik den fungerer i dag ikke helt fyller den intensjonen.

Også har det veldig med kommunens og den enkelte skoles holdning til leksehjelp, og ikke minst hvordan de legger det opp rent praktisk.

En skole i Trondheim har lagt opp til 30 minutter leksehjelp fra 08.00-08.30 hver dag. Hvor mange tror du deltar der, liksom?

En annen skole har 1 time midt på dagen 2 dager i uka. De som ikke er på leksehjelp, har utetid. Heller ikke de har mange som deltar i leksehjelp.

En tredje skole har lagt leksehjelp fra 13.00-14.00 2 dager i uka, og når skolebussen går kl. 14.10 og resten av skolen slutter kl. 14.00, så er det klart disse får utrolig mange med på leksehjelp.

Det sier også noe om hvor viktig skolene synes dette er når de setter assistenter m/fagbrev som leksehjelpere, og det er 1 slik i hvert klasserom som tar opptil 25 elever.

Leksehjelp i en mer styrt form tror jeg kan ha noe for seg. Mange mener dette er regjeringens første skritt på veien mot heldagsskole, og det er kanskje det. Jeg vet ikke om jeg synes det ville være så ille heller, jeg da.

Jeg har bare ett barn i småskolen. Og da tilbudet kom, tenkte jeg med en gang at her har myndighetene begynt i feil ende. Jeg har aldri slitt med ungenes lekser i småskolen, hverken med å få tid til det eller med å finne ut hva de skal gjøre og evt hjelpe dem når de står fast. I fjor, derimot, hendte det at tiendeklassingens mattelekser kunne være vriene. Så jeg så på dette mest som nok et skritt på veien mot heldagsskolen.

Som du sikkert skjønner, vi valgte å takke nei til leksehjelp.

Annonse

Gjest FAU-lederen

Jeg har bare ett barn i småskolen. Og da tilbudet kom, tenkte jeg med en gang at her har myndighetene begynt i feil ende. Jeg har aldri slitt med ungenes lekser i småskolen, hverken med å få tid til det eller med å finne ut hva de skal gjøre og evt hjelpe dem når de står fast. I fjor, derimot, hendte det at tiendeklassingens mattelekser kunne være vriene. Så jeg så på dette mest som nok et skritt på veien mot heldagsskolen.

Som du sikkert skjønner, vi valgte å takke nei til leksehjelp.

Intensjonen med leksehjelp er å jevne ut sosiale ulikheter, se http://www.udir.no/Artikler/_Satsingsomrader/Leksehjelp/

Forøvrig er jeg veldig enig i at leksehjelp også bør tilbys høyere opp i skolesystemet, men ikke i den formen det tilbys i lavere trinn i dag.

Intensjonen med leksehjelp er å jevne ut sosiale ulikheter, se http://www.udir.no/Artikler/_Satsingsomrader/Leksehjelp/

Forøvrig er jeg veldig enig i at leksehjelp også bør tilbys høyere opp i skolesystemet, men ikke i den formen det tilbys i lavere trinn i dag.

''men ikke i den formen det tilbys i lavere trinn i dag.''

Hvordan ser du for deg at det skal skje?

Med vennlig hilsen

Gjest FAU-lederen

''men ikke i den formen det tilbys i lavere trinn i dag.''

Hvordan ser du for deg at det skal skje?

Med vennlig hilsen

I dag er dette en ordning foreldrene selv velger om ungene skal være med på eller ei, og man ser allerede nå at det er de allerede skoleflinke som velger dette dersom det ikke er praktiske årsaker til at man trenger å fylle tida (se eksemplene jeg gav Elextra lenger ned).

Jeg tror på mer målrettet leksehjelp mot de som trenger det mest, for å oppnå målsettingen i intensjonen. Jeg tror også at man må stille krav til at det er lærere som gjennomfører leksehjelpen.

Når det er sagt, så mener jeg _ikke_ at de skoleflinke skal seile akterut og gå for egen maskin, men for å oppnå intensjonen mener jeg at man må tørre å gi et målrettet tilbud.

Særlig lenger oppe i systemet.

I dag er dette en ordning foreldrene selv velger om ungene skal være med på eller ei, og man ser allerede nå at det er de allerede skoleflinke som velger dette dersom det ikke er praktiske årsaker til at man trenger å fylle tida (se eksemplene jeg gav Elextra lenger ned).

Jeg tror på mer målrettet leksehjelp mot de som trenger det mest, for å oppnå målsettingen i intensjonen. Jeg tror også at man må stille krav til at det er lærere som gjennomfører leksehjelpen.

Når det er sagt, så mener jeg _ikke_ at de skoleflinke skal seile akterut og gå for egen maskin, men for å oppnå intensjonen mener jeg at man må tørre å gi et målrettet tilbud.

Særlig lenger oppe i systemet.

Men i praksis mener du da det bør bli obligatorisk for alle, eller bare for de "svake" elevene?

Jeg ser fordelen med lærere, og er forsåvidt enig. Samtidig er det vel mangel på lærere, så kanskje man kunne tenke seg en slags "praksisordning" (slik man har med leger) hvor lærere jobbet med leksehjelp først?

Med vennlig hilsen

Gjest FAU-lederen

Men i praksis mener du da det bør bli obligatorisk for alle, eller bare for de "svake" elevene?

Jeg ser fordelen med lærere, og er forsåvidt enig. Samtidig er det vel mangel på lærere, så kanskje man kunne tenke seg en slags "praksisordning" (slik man har med leger) hvor lærere jobbet med leksehjelp først?

Med vennlig hilsen

''Men i praksis mener du da det bør bli obligatorisk for alle, eller bare for de "svake" elevene?''

Nei, ikke obligatorisk (som jo betyr "for alle"), men et mer målrettet tilbud til de som henger etter/sliter/ikke har den hjelp og støtte hjemmefra som de sterke elevene tradisjonelt har. Det er ikke tillatt å kalle noe for "ekstraundervisning", det er ikke lov å plukke noen ut synlig i grupper, men det gjennomføres allerede tilpasset undervisning på gruppenivå, så jeg tror også dette ville være mulig å gjennomføre uten å stille ut en allerede svak gruppe.

''Jeg ser fordelen med lærere, og er forsåvidt enig. Samtidig er det vel mangel på lærere, så kanskje man kunne tenke seg en slags "praksisordning" (slik man har med leger) hvor lærere jobbet med leksehjelp først?''

Noe av grunnen til at det ikke er lærere som gjennomfører leksehjelp nå, er at lærere koster mer enn assistenter/fagarbeidere. Det er ikke lærermangel i så måte, men lærerne har sterke fagforeninger som har fått til mange avtaler som hindrer mer undervisning uten ekstra mye betaling. (Og jeg sier ikke at det er feil.) Tanken om å la lærerstudenter eller "lærerlærlinger" gjennomføre kan være en vei å gå, utvidelse av lærertimeantallet en annen.

Man skal selvfølgelig ikke se bort fra at det er mange veldig flinke assistenter/fagarbeidere også, men i mange tilfeller følger ikke leksehjelperen klassen til daglig, og dermed mister man en god del av det praktisk faglige.

Intensjonen med leksehjelp er å jevne ut sosiale ulikheter, se http://www.udir.no/Artikler/_Satsingsomrader/Leksehjelp/

Forøvrig er jeg veldig enig i at leksehjelp også bør tilbys høyere opp i skolesystemet, men ikke i den formen det tilbys i lavere trinn i dag.

Men de aller aller fleste greier å hjelpe 1. - 3. klassinger med både mattematikk og alt annet. Men jeg skal være ærlig å innrømme at jeg sliter med å hjelpe til i dette faget fra 5. klasse og oppover. (jeg er lærer, men ikke i matte....) Det er her en bør jevne ut forskjellene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...