Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • grot

    14

  • Sør

    8

  • laban

    6

  • puttelulle

    5

Mest aktive i denne tråden

Vi er nok mer enige enn uenige her tror jeg:-)

Ja, leksehjelp hadde vært flott om det hadde kommet bare de barna til gode som virkelig trengte det. Men fordi vi har en sosialistisk regjering som ikke ser at vi har ulike behov, ja da har vi ikke lov til å snakke høyt om den saken. Så blir resultatet det at vi ender opp med 93% av elevene på leksehjelp-grupper (dette tallet er tatt fra skolen som mine barn går på) I snitt vil disse elevene da få ca fem minutter hver med voksenhjelp i denne leksetida. Vi som jobber i skolen vet også mye om at det i de aller fleste klasser er en eller to elever som krever mye fra læreren og legger beslag på myye tid (ikke nødvendigvis til faglig hjelp , men for å holde eleven i ro)

Med så store grupper blir altså resultatet magert for hver enkelt elev. Og siden en så stor andel av foreldrene velger dette (nesten alle!!) så er det ingen tvil om at mange barn med dette vil få en dårligere hjelp enn de hadde tidligere, når de gjorde leksene hjemme. Foreldrene har ikke et realistisk bilde av hva som skjer i leksehjelptiden og hvilken hjelp barna faktisk kan få her.

Hadde vi bare hatt elevene med et reelt behov for hjelp her så kunne disse fått en langt tettere oppfølging.

Skolen vår er nok av typen som legger til rette for leksehjelp på en slik måte at foreldrene føler at de "må" delta. F.eks fikk vi beskjed om at sfo ikke startet opp før leksehjelp var ferdig den ene ukedagen. Vi var to familier som ønsket sfo den dagen (uten leksehjelp først) og det ordnet seg til slutt. Men intensjonen var tydeligvis å få med _alle_ elevene på leksehjelp.

Jeg har ikke den samme oppfatningen som du har av at barn fra ressurssvake hjem ikke søker leksehjelp. Både på skolen der barna mine går, og på skolen jeg selv jobber, så ser det ut som disse har søkt leksehjelp. Problemet er bare alle de andre som vil delta og som ikke har et reelt behov. Men det er helt tydelig at skolene/ledelsen legger dette fram på helt ulike måter. På skolen til mine barn var det fra rektor en hurra-stemning over nesten 100% deltagelse. På min skole (i samme kommune) så har rektor og inspektør gått åpent ut og sagt at vi tilbyr en time leksehjelp også i 1.klasse, fordi vi faktisk er pålagt å gjøre det. Men at vi håper at færrest mulig benytter seg av dette i 1. og 2. klasse.

Som lærer i grunnskolen så er det ingen som ønsker mer enn meg å få gitt de svakeste et godt tilbud. Men det skal ikke frata meg som mor retten til å følge opp egne barn med lekser.

Interessant lesning.

Jeg ser at leksehjelp kan være bra i en del sammenhenger, men mener at svært mye går tapt dersom ikke hjemmene lenger skal være medansvarlige og delaktige i sine barns læringsprosesser.

Vi har bare positive erfaringer. Og jeg har inntrykk av at de leker mye på leksehjelpen også. :0)

'' Og jeg har inntrykk av at de leker mye på leksehjelpen også''

!?

Ikke hos oss, heldigvis, vil jeg si, ettersom leksehjelpen varer 45 minutter.

På mitt barns skole er det leksehjelp 3 x 0,5 timer i uka. Dette har fungert kjempe bra. Det jeg har erfart (er ansvarlig for to ulike leksehjelpgrupper) er:

- Barna ser ut til å virke mer motiverte jo tidligere på dagen leksene blir gjort.

- Barna ser ut til å være i "skolemodus" fordi leksene begynner i direkte tilknyttning til skoleslutt

- Barna viser mindre frustrasjon overfor lærer/assistent enn foreldre når de har problemer med noe. (har jeg selv erfart og hørt flere si)

- Forholdene for arbeidsro ligger godt tilrette i klasserommet

- Man får jobbet inn gode arbeidsrutiner i forhold til leksearbeid.

Jeg er kjempe fornøyd med tilbudet og den frikjøpte tiden det har gitt oss. Kosen med leksene er likevel igjen til oss. Vi sjekker, retter om det er nødvendig og leser hjemme fremdeles.

Vår 3. klassing går på leksehjelp 2 ganger i uka, dette er ikke i stedet for å gjøre lekser/følges opp hjemme, men for oss og barnet et flott tilbud som kommer i tillegg til oppfølging hjemme.

Leselekser gjøres hjemme og vi ser over det som er gjort på leksehjelpen.

Hos oss så oppleves leksehjelpen som positiv og sosial, barna hjelper hverandre og de få som ikke meldte seg på ved oppstart er med så og si alle nå.

Tusen takk for leksehjelp!

På mitt barns skole er det leksehjelp 3 x 0,5 timer i uka. Dette har fungert kjempe bra. Det jeg har erfart (er ansvarlig for to ulike leksehjelpgrupper) er:

- Barna ser ut til å virke mer motiverte jo tidligere på dagen leksene blir gjort.

- Barna ser ut til å være i "skolemodus" fordi leksene begynner i direkte tilknyttning til skoleslutt

- Barna viser mindre frustrasjon overfor lærer/assistent enn foreldre når de har problemer med noe. (har jeg selv erfart og hørt flere si)

- Forholdene for arbeidsro ligger godt tilrette i klasserommet

- Man får jobbet inn gode arbeidsrutiner i forhold til leksearbeid.

Jeg er kjempe fornøyd med tilbudet og den frikjøpte tiden det har gitt oss. Kosen med leksene er likevel igjen til oss. Vi sjekker, retter om det er nødvendig og leser hjemme fremdeles.

Som jeg skulle sagt det selv:-)

Annonse

'' Og jeg har inntrykk av at de leker mye på leksehjelpen også''

!?

Ikke hos oss, heldigvis, vil jeg si, ettersom leksehjelpen varer 45 minutter.

Nå har de ikke så mye lekser hos oss, så de gjør først leksene, så leker de etterpå.

Leseleksene tar vi hjemme.

Syns det er flott de leker jeg. :0)

På mitt barns skole er det leksehjelp 3 x 0,5 timer i uka. Dette har fungert kjempe bra. Det jeg har erfart (er ansvarlig for to ulike leksehjelpgrupper) er:

- Barna ser ut til å virke mer motiverte jo tidligere på dagen leksene blir gjort.

- Barna ser ut til å være i "skolemodus" fordi leksene begynner i direkte tilknyttning til skoleslutt

- Barna viser mindre frustrasjon overfor lærer/assistent enn foreldre når de har problemer med noe. (har jeg selv erfart og hørt flere si)

- Forholdene for arbeidsro ligger godt tilrette i klasserommet

- Man får jobbet inn gode arbeidsrutiner i forhold til leksearbeid.

Jeg er kjempe fornøyd med tilbudet og den frikjøpte tiden det har gitt oss. Kosen med leksene er likevel igjen til oss. Vi sjekker, retter om det er nødvendig og leser hjemme fremdeles.

Enig med deg :-)

''Men fordi vi har en sosialistisk regjering som ikke ser at vi har ulike behov, ja da har vi ikke lov til å snakke høyt om den saken. ''

Bortsett fra at regjeringen åpenbart ikke er "sosialistisk", men sosialdemokratisk og kapitalistisk, så er jo hele poenget der at folk nettopp har ulike behov. Derfor gjør man så mye for å sørge for at flest mulig av disse ulike elevene faktisk kommer seg gjennom skolen.

Med vennlig hilsen

At hele poenget til denne regjeringen er å se at vi har ulike behov?? Jeg ser ikke helt den nei.... og jeg befinner meg på skolen hver dag. Leksehjelp er et fint tiltak for de som trenger det. Men man er svært redd for at noen skal bli stemplet og derfor legges dette ut som en gavepakke til alle elever og foreldre i småskolen. Dette dreier seg _ikke_ om å sette inn støtet der det trengs nei:-)

Vi er nok mer enige enn uenige her tror jeg:-)

Ja, leksehjelp hadde vært flott om det hadde kommet bare de barna til gode som virkelig trengte det. Men fordi vi har en sosialistisk regjering som ikke ser at vi har ulike behov, ja da har vi ikke lov til å snakke høyt om den saken. Så blir resultatet det at vi ender opp med 93% av elevene på leksehjelp-grupper (dette tallet er tatt fra skolen som mine barn går på) I snitt vil disse elevene da få ca fem minutter hver med voksenhjelp i denne leksetida. Vi som jobber i skolen vet også mye om at det i de aller fleste klasser er en eller to elever som krever mye fra læreren og legger beslag på myye tid (ikke nødvendigvis til faglig hjelp , men for å holde eleven i ro)

Med så store grupper blir altså resultatet magert for hver enkelt elev. Og siden en så stor andel av foreldrene velger dette (nesten alle!!) så er det ingen tvil om at mange barn med dette vil få en dårligere hjelp enn de hadde tidligere, når de gjorde leksene hjemme. Foreldrene har ikke et realistisk bilde av hva som skjer i leksehjelptiden og hvilken hjelp barna faktisk kan få her.

Hadde vi bare hatt elevene med et reelt behov for hjelp her så kunne disse fått en langt tettere oppfølging.

Skolen vår er nok av typen som legger til rette for leksehjelp på en slik måte at foreldrene føler at de "må" delta. F.eks fikk vi beskjed om at sfo ikke startet opp før leksehjelp var ferdig den ene ukedagen. Vi var to familier som ønsket sfo den dagen (uten leksehjelp først) og det ordnet seg til slutt. Men intensjonen var tydeligvis å få med _alle_ elevene på leksehjelp.

Jeg har ikke den samme oppfatningen som du har av at barn fra ressurssvake hjem ikke søker leksehjelp. Både på skolen der barna mine går, og på skolen jeg selv jobber, så ser det ut som disse har søkt leksehjelp. Problemet er bare alle de andre som vil delta og som ikke har et reelt behov. Men det er helt tydelig at skolene/ledelsen legger dette fram på helt ulike måter. På skolen til mine barn var det fra rektor en hurra-stemning over nesten 100% deltagelse. På min skole (i samme kommune) så har rektor og inspektør gått åpent ut og sagt at vi tilbyr en time leksehjelp også i 1.klasse, fordi vi faktisk er pålagt å gjøre det. Men at vi håper at færrest mulig benytter seg av dette i 1. og 2. klasse.

Som lærer i grunnskolen så er det ingen som ønsker mer enn meg å få gitt de svakeste et godt tilbud. Men det skal ikke frata meg som mor retten til å følge opp egne barn med lekser.

''Med så store grupper blir altså resultatet magert for hver enkelt elev. Og siden en så stor andel av foreldrene velger dette (nesten alle!!) så er det ingen tvil om at mange barn med dette vil få en dårligere hjelp enn de hadde tidligere, når de gjorde leksene hjemme. ''

Hos oss er leksehjelpen ikke tenkt som en hjelp for barn med spesielle behov, tror jeg. Den er vel heller en "snikintroduksjon" av heldagsskolen, og intensjonen som sådan er vel at alle skal være med. Det er vel heller ikke særlig med pedagogisk kompetanse der, så særlig oppfølging kan ikke forventes.

Forøvrig er det ikke slik at mange av oss dropper lekser med barna hjemme fordi vi forventer at leksene er gjort på leksehjelpen. De fleste foreldrene ser over det som er gjort på leksehjelpen og setter pris på at SFO-/aktivitetsskoletiden utnyttes til lekser i stedet for bare perling og tegning, som det ellers er veldig mye av.

Nå har de ikke så mye lekser hos oss, så de gjør først leksene, så leker de etterpå.

Leseleksene tar vi hjemme.

Syns det er flott de leker jeg. :0)

Leking er selvfølgelig flott, men hos oss har barne en del timer med lekser i uken, og jeg synes det er flott de får gjort noe på leksehjelpen, slik at det også blir tid til litt leking hjemme.

Gjest FAU-lederen

''Med så store grupper blir altså resultatet magert for hver enkelt elev. Og siden en så stor andel av foreldrene velger dette (nesten alle!!) så er det ingen tvil om at mange barn med dette vil få en dårligere hjelp enn de hadde tidligere, når de gjorde leksene hjemme. ''

Hos oss er leksehjelpen ikke tenkt som en hjelp for barn med spesielle behov, tror jeg. Den er vel heller en "snikintroduksjon" av heldagsskolen, og intensjonen som sådan er vel at alle skal være med. Det er vel heller ikke særlig med pedagogisk kompetanse der, så særlig oppfølging kan ikke forventes.

Forøvrig er det ikke slik at mange av oss dropper lekser med barna hjemme fordi vi forventer at leksene er gjort på leksehjelpen. De fleste foreldrene ser over det som er gjort på leksehjelpen og setter pris på at SFO-/aktivitetsskoletiden utnyttes til lekser i stedet for bare perling og tegning, som det ellers er veldig mye av.

Jo, intensjonen er lik, og mengden er lik og antall trinn som får det er lik over hele fjøla. Regjeringa har bestemt. Om regjeringa på sikt tenker heldagsskole er nok mulig, men akkurat dette med leksehjelp har dette med sosial utjevning som sitt formål.

Det er altså ikke tenkt som en frigjøring av travle foreldres tid, men som en mulighet for de som ikke har det hjemme til å få hjelp til å systematisere og gjøre lekser.

Gjest FAU-lederen

At hele poenget til denne regjeringen er å se at vi har ulike behov?? Jeg ser ikke helt den nei.... og jeg befinner meg på skolen hver dag. Leksehjelp er et fint tiltak for de som trenger det. Men man er svært redd for at noen skal bli stemplet og derfor legges dette ut som en gavepakke til alle elever og foreldre i småskolen. Dette dreier seg _ikke_ om å sette inn støtet der det trengs nei:-)

''Leksehjelp er et fint tiltak for de som trenger det. Men man er svært redd for at noen skal bli stemplet og derfor legges dette ut som en gavepakke til alle elever og foreldre i småskolen. Dette dreier seg _ikke_ om å sette inn støtet der det trengs nei:-)''

Der er jeg helt enig, det synes som om leksehjelp er en måte å frikjøpe travle foreldre. Og det blir helt feil.

Ut fra denne tråden kan man i alle fall si at intensjonen med leksehjelp ikke er særlig godt bekjentgjort.

Annonse

Gjest FAU-lederen

På mitt barns skole er det leksehjelp 3 x 0,5 timer i uka. Dette har fungert kjempe bra. Det jeg har erfart (er ansvarlig for to ulike leksehjelpgrupper) er:

- Barna ser ut til å virke mer motiverte jo tidligere på dagen leksene blir gjort.

- Barna ser ut til å være i "skolemodus" fordi leksene begynner i direkte tilknyttning til skoleslutt

- Barna viser mindre frustrasjon overfor lærer/assistent enn foreldre når de har problemer med noe. (har jeg selv erfart og hørt flere si)

- Forholdene for arbeidsro ligger godt tilrette i klasserommet

- Man får jobbet inn gode arbeidsrutiner i forhold til leksearbeid.

Jeg er kjempe fornøyd med tilbudet og den frikjøpte tiden det har gitt oss. Kosen med leksene er likevel igjen til oss. Vi sjekker, retter om det er nødvendig og leser hjemme fremdeles.

Ble dere fortalt noe om intensjonen bak leksehjelp da dere skulle velge å melde på barnet eller ei?

At hele poenget til denne regjeringen er å se at vi har ulike behov?? Jeg ser ikke helt den nei.... og jeg befinner meg på skolen hver dag. Leksehjelp er et fint tiltak for de som trenger det. Men man er svært redd for at noen skal bli stemplet og derfor legges dette ut som en gavepakke til alle elever og foreldre i småskolen. Dette dreier seg _ikke_ om å sette inn støtet der det trengs nei:-)

Ja, for det er faktisk et vesentlig poeng (heldigvis) i den norske skolen å unngå at man lager "tapere". Så derfor forsøker man å "løfte opp" flest mulig, og uten å stigmatisere.

Jo, intensjonen er lik, og mengden er lik og antall trinn som får det er lik over hele fjøla. Regjeringa har bestemt. Om regjeringa på sikt tenker heldagsskole er nok mulig, men akkurat dette med leksehjelp har dette med sosial utjevning som sitt formål.

Det er altså ikke tenkt som en frigjøring av travle foreldres tid, men som en mulighet for de som ikke har det hjemme til å få hjelp til å systematisere og gjøre lekser.

''Det er altså ikke tenkt som en frigjøring av travle foreldres tid, men som en mulighet for de som ikke har det hjemme til å få hjelp til å systematisere og gjøre lekser.''

Ja, og som sådan feiler lekshjelpen grovt. De burde i så fall hatt mer kompetente og flere ansatte i forhold til antall barn.

Gjest FAU-lederen

Ja, for det er faktisk et vesentlig poeng (heldigvis) i den norske skolen å unngå at man lager "tapere". Så derfor forsøker man å "løfte opp" flest mulig, og uten å stigmatisere.

Hvis man ser på svarene i denne tråden, så synes det som mange foreldre med masse ressurser bruker leksehjelp til å skaffe seg fritid.

Da mener jeg at man ikke har lykkes, og de som trenger det mest får jo ikke noe løft slik man ønsket. Da blir gapet bare enda større, og det er kjempedumt.

''Om foreldre synest det er vanskelig å få hjulpet sitt eget barn hjemme så kan man jo bare tenke seg hvordan situasjonen er for en assistent med 15 barn på skolen.''

Her kan jeg skrive under på det stikk motsatte. Det har vært mye enklere å være leksehjelp for 15-16 2 klassinger enn det til tider har vært å hjelpe min egen datter på samme aller. Hun er vond å motivere, hun kan lett bli distrahert av ting rundt seg og hun blir svært frustert (på meg) om bokstavene ikke blir så perfekte hun ønsker, her hjemme. Ingen ting av dette kommer fram under leksehjelpen på skolen.

Jeg har veldig gode erfaringer med leksehjelp, både som mor og ansvarlig for leksehjelpgrupper i 2 og 3 klasse :) Kosen av leksene er igjen til oss hjemme, vi kan rose barnet for flott innsats og fine tall og bokstaver og vi har igjen lesingen i armkroken. Pluss frikjøpt fritid når man kommer hjem.

Det kommer nok litt an på utgangspunktet man har i forhold til egne unger og lekser vil jeg tro. Om man ikke har store problemer med å motivere barna for lekser hjemme så ser jeg ikke hvorfor barna skal benytte seg av dette tilbudet. Og det er nok i tillegg veldig stor forskjell på hvor høye krav man setter til barnas hjemmearbeid. Min 3.klassing er faglig flink og bra selvstendig også, han gjør likevel langt penere jobb hjemme enn han gjorde den ene gangen vi prøvde leksehjelp. Og dette ser jeg jo som lærer at gjelder langt flere enn min gutt, de aller fleste faktisk.

Jeg synest dette er spesielt problematisk i forhold til 1.klassingene. Hva gjør man i forhold til en 1.klassing som kommer stolt hjem fra leksehjelpen og har skrevet en hel side med fine o-er. Problemet er bare at han har startet å skrive på feil plass i o-en og har dermed faktisk ikke fått med seg det mest vesentlige av leksa, nemlig hvordan skrive en o.. Min erfaring tilsier at dette er noe de færreste klarer i 1.klasse uten en voksen ved sin side. Man kan nok veilede både to og tre samtidig på en god måte men ikke 15.

Derfor er leksehjelpen for 1.klasse en spesielt dårlig ide mener jeg..

Gjest FAU-lederen

''Det er altså ikke tenkt som en frigjøring av travle foreldres tid, men som en mulighet for de som ikke har det hjemme til å få hjelp til å systematisere og gjøre lekser.''

Ja, og som sådan feiler lekshjelpen grovt. De burde i så fall hatt mer kompetente og flere ansatte i forhold til antall barn.

''De burde i så fall hatt mer kompetente og flere ansatte i forhold til antall barn.''

Det er opp til hver enkelt kommune hvor mange de vil bruke og hvilken kompetanse de skal ha, de skal minimum ha et fagbrev. Og siden en assistent med fagbrev er billigere enn en lærer, brukes disse. Det samme med antallet, det ligger på et minimum (1) siden det er billigst. Det fulgte dessverre ikke noen penger med denne bestemmelsen om leksehjelp, ergo vil ikke skoleeierne bruke mer enn de må i et allerede presset budsjett.

Jeg tror det hadde vært riktigere med et direkte tilbud til de som trenger det, og ikke en åpen invitasjon.

Hvis man ser på svarene i denne tråden, så synes det som mange foreldre med masse ressurser bruker leksehjelp til å skaffe seg fritid.

Da mener jeg at man ikke har lykkes, og de som trenger det mest får jo ikke noe løft slik man ønsket. Da blir gapet bare enda større, og det er kjempedumt.

Helt enig i det. Det jeg siktet til i svaret mitt var intensjonen, ikke resultatet.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...