Gjest Elextra Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 På mitt barns skole er det leksehjelp 3 x 0,5 timer i uka. Dette har fungert kjempe bra. Det jeg har erfart (er ansvarlig for to ulike leksehjelpgrupper) er: - Barna ser ut til å virke mer motiverte jo tidligere på dagen leksene blir gjort. - Barna ser ut til å være i "skolemodus" fordi leksene begynner i direkte tilknyttning til skoleslutt - Barna viser mindre frustrasjon overfor lærer/assistent enn foreldre når de har problemer med noe. (har jeg selv erfart og hørt flere si) - Forholdene for arbeidsro ligger godt tilrette i klasserommet - Man får jobbet inn gode arbeidsrutiner i forhold til leksearbeid. Jeg er kjempe fornøyd med tilbudet og den frikjøpte tiden det har gitt oss. Kosen med leksene er likevel igjen til oss. Vi sjekker, retter om det er nødvendig og leser hjemme fremdeles. Godt beskrevet; slik føler vi det også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Ble dere fortalt noe om intensjonen bak leksehjelp da dere skulle velge å melde på barnet eller ei? Det kommer ihvertfall tydelig fram at du mener vi snylter som har meldt ungene på... Her går over 90% av ungene på leksehjelp. De som er negative/ikke har meldt ungene på er lærere. Og hvem sier at vi "kjøper" oss fritid? Har man fritid når man går i full jobb og skal lage middag, kjøre på aktiviteter og hjelpe 3 barn med lekser? Men Gud bedre meg om noen foreldre skulle få litt roligere ettermiddager... DET har de ihvertfall ikke fortjent! Lurer forresten på hvorfor skole/lekser er så viktig? For hvis man vil ha barn så bør man jo ikke jobbe og hva er da vitsen med skolen? Bare sånn i tilfelle man ønsker et barnløst liv når man blir voksen slik at man kan velge å ha en jobb? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 På mitt barns skole er det leksehjelp 3 x 0,5 timer i uka. Dette har fungert kjempe bra. Det jeg har erfart (er ansvarlig for to ulike leksehjelpgrupper) er: - Barna ser ut til å virke mer motiverte jo tidligere på dagen leksene blir gjort. - Barna ser ut til å være i "skolemodus" fordi leksene begynner i direkte tilknyttning til skoleslutt - Barna viser mindre frustrasjon overfor lærer/assistent enn foreldre når de har problemer med noe. (har jeg selv erfart og hørt flere si) - Forholdene for arbeidsro ligger godt tilrette i klasserommet - Man får jobbet inn gode arbeidsrutiner i forhold til leksearbeid. Jeg er kjempe fornøyd med tilbudet og den frikjøpte tiden det har gitt oss. Kosen med leksene er likevel igjen til oss. Vi sjekker, retter om det er nødvendig og leser hjemme fremdeles. Veldig godt svar. Slik fungerer det hos oss også. Men det var veldig tydelig på foreldremøtet at kontaktlæreren ikke likte tilbudet om leksehjelp. Hun sa ingenting direkte negativt med ord, men hele kroppsspråket hennes oste av forakt for dette opplegget :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Da har dere enten lærere som ikke greier å gjøre jobben sin, og/eller en enhetsleder som har satt i gang feil system på skolen sin. Foreldre skal ikke være lærere. Foreldre skal være de som oppmuntrer og backer opp ungene, legger til rette for at ungene skal få et så godt læringsmiljø som mulig osv. Læringen skal foregå på skolen. Det har faktisk blitt bedre i år. Er ikke så mye innlæring av nytt stoff som skal skje hjemme. Takket være leksehjelpen. De fant vel ut at elevene burde ha lekser som de faktisk kunne gjøre siden de kunne risikere at noe ble gjort på leksehjelpen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Veldig godt svar. Slik fungerer det hos oss også. Men det var veldig tydelig på foreldremøtet at kontaktlæreren ikke likte tilbudet om leksehjelp. Hun sa ingenting direkte negativt med ord, men hele kroppsspråket hennes oste av forakt for dette opplegget :-( Slik var det hos oss også :-) overtydelig negative kan man vel si... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Mange barn i den alderen må gjetes kontinuerlig for å få gjort noe som helst. For dem kan leksehjelp fort bli enda mer tid til å sose blyanten i gulvet. For andre kan det kanskje være greit å ha en halvtime der det skal jobbes med lekser. Leksehjelp kan jo også bli en kjærkommen mulighet til å skrive av leksene fra medelever. Personlig synes jeg det er så mye som skal inn av arbeidsvaner og grunnferdigheter at jeg foretrekker å selv ha kontroll over leksene i den alderen. Tror ikke jeg hadde trumfet gjennom leksehjelp ut fra den situasjonen du beskriver. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Godt beskrevet; slik føler vi det også. Og på skolen til sønnen min var lærer og rektor superpositiv. Vi følte oss litt som en klamp om foten, vi to som var tilstede og som ikke hade meldt barna våre på;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ordtøkje Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Og på skolen til sønnen min var lærer og rektor superpositiv. Vi følte oss litt som en klamp om foten, vi to som var tilstede og som ikke hade meldt barna våre på;-) Klamp om foten?? Mulig læreren her burde ha lest seg opp på hva klamp om foten egentlig betyr. ;-D PS. Det betyr byrde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Det kommer ihvertfall tydelig fram at du mener vi snylter som har meldt ungene på... Her går over 90% av ungene på leksehjelp. De som er negative/ikke har meldt ungene på er lærere. Og hvem sier at vi "kjøper" oss fritid? Har man fritid når man går i full jobb og skal lage middag, kjøre på aktiviteter og hjelpe 3 barn med lekser? Men Gud bedre meg om noen foreldre skulle få litt roligere ettermiddager... DET har de ihvertfall ikke fortjent! Lurer forresten på hvorfor skole/lekser er så viktig? For hvis man vil ha barn så bør man jo ikke jobbe og hva er da vitsen med skolen? Bare sånn i tilfelle man ønsker et barnløst liv når man blir voksen slik at man kan velge å ha en jobb? ''Det kommer ihvertfall tydelig fram at du mener vi snylter som har meldt ungene på...'' NEI! Det er ikke riktig, jeg har overhode ikke noe problem med å se at folk gjør dette, men jeg lurer på hva som er gitt av informasjon. Dette skal i utgangspunktet være et tilbud til de som henger etter, for å jevne ut forskjeller, men slik blir det ikke siden det er et tilbud til alle. ''Her går over 90% av ungene på leksehjelp. De som er negative/ikke har meldt ungene på er lærere.'' Det tror jeg så gjerne, og det er kanskje både fordi de vet hva som var tanken bak, og fordi de vet at foreldres tilstedeværelse i leksesituasjonen er kjempeviktig. Se f.eks. dette dokumentet, særlig i pkt. 2 avsnitt 5. http://www.udir.no/Rundskriv/Rundskriv-2010/Udir-7-2010-Foreldresamarbeid-i-grunnskolen-og-videregaende-opplaring/ ''Og hvem sier at vi "kjøper" oss fritid? Har man fritid når man går i full jobb og skal lage middag, kjøre på aktiviteter og hjelpe 3 barn med lekser?'' Dette med fritid er argumenter brukt av andre i denne tråden, som sier de bruker leksehjelp for å få bedre/mer tid på ettermiddagen. ''Men Gud bedre meg om noen foreldre skulle få litt roligere ettermiddager... DET har de ihvertfall ikke fortjent!'' Det blir litt usakelig, siden du har bestemt deg for at jeg mener stygt om de som velger leksehjelp uten å strengt tatt trenge det for ungenes skyld. MEN: Skolen har slett ingen plikt til å lette ettermiddagen for foreldrene. Har man fått barn, og flere barn, så er arbeids"byrden" deretter. Det er det ikke skolen som skal ordne opp i. ''Lurer forresten på hvorfor skole/lekser er så viktig?'' Gjentakelse er viktig. Mange ganger. Derfor lekser. ''For hvis man vil ha barn så bør man jo ikke jobbe og hva er da vitsen med skolen? Bare sånn i tilfelle man ønsker et barnløst liv når man blir voksen slik at man kan velge å ha en jobb?'' Jeg hadde ikke vært veldig stolt av en slik argumentasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Det har faktisk blitt bedre i år. Er ikke så mye innlæring av nytt stoff som skal skje hjemme. Takket være leksehjelpen. De fant vel ut at elevene burde ha lekser som de faktisk kunne gjøre siden de kunne risikere at noe ble gjort på leksehjelpen. Innlæring av nytt stoff skal ikke skje på skolen. Her har dere en skole som virkelig ikke holder mål. Dette bør dere ta til kommunen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Innlæring av nytt stoff skal ikke skje på skolen. Her har dere en skole som virkelig ikke holder mål. Dette bør dere ta til kommunen. ''Innlæring av nytt stoff skal ikke skje på skolen.'' Nehei? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Mange barn i den alderen må gjetes kontinuerlig for å få gjort noe som helst. For dem kan leksehjelp fort bli enda mer tid til å sose blyanten i gulvet. For andre kan det kanskje være greit å ha en halvtime der det skal jobbes med lekser. Leksehjelp kan jo også bli en kjærkommen mulighet til å skrive av leksene fra medelever. Personlig synes jeg det er så mye som skal inn av arbeidsvaner og grunnferdigheter at jeg foretrekker å selv ha kontroll over leksene i den alderen. Tror ikke jeg hadde trumfet gjennom leksehjelp ut fra den situasjonen du beskriver. mvh ''Personlig synes jeg det er så mye som skal inn av arbeidsvaner og grunnferdigheter at jeg foretrekker å selv ha kontroll over leksene i den alderen.'' Jeg er så enig. Og når det gjelder dette med at leksehjelp har som intensjon å utjevne sosiale forskjeller, skjønner jeg intensjonen, men stiller meg enormt skeptisk til realiteten. I hvert fall når jeg kjenner "kvalifikasjonene" til leksehjelperne på skolen her i nærområdet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 ''Det kommer ihvertfall tydelig fram at du mener vi snylter som har meldt ungene på...'' NEI! Det er ikke riktig, jeg har overhode ikke noe problem med å se at folk gjør dette, men jeg lurer på hva som er gitt av informasjon. Dette skal i utgangspunktet være et tilbud til de som henger etter, for å jevne ut forskjeller, men slik blir det ikke siden det er et tilbud til alle. ''Her går over 90% av ungene på leksehjelp. De som er negative/ikke har meldt ungene på er lærere.'' Det tror jeg så gjerne, og det er kanskje både fordi de vet hva som var tanken bak, og fordi de vet at foreldres tilstedeværelse i leksesituasjonen er kjempeviktig. Se f.eks. dette dokumentet, særlig i pkt. 2 avsnitt 5. http://www.udir.no/Rundskriv/Rundskriv-2010/Udir-7-2010-Foreldresamarbeid-i-grunnskolen-og-videregaende-opplaring/ ''Og hvem sier at vi "kjøper" oss fritid? Har man fritid når man går i full jobb og skal lage middag, kjøre på aktiviteter og hjelpe 3 barn med lekser?'' Dette med fritid er argumenter brukt av andre i denne tråden, som sier de bruker leksehjelp for å få bedre/mer tid på ettermiddagen. ''Men Gud bedre meg om noen foreldre skulle få litt roligere ettermiddager... DET har de ihvertfall ikke fortjent!'' Det blir litt usakelig, siden du har bestemt deg for at jeg mener stygt om de som velger leksehjelp uten å strengt tatt trenge det for ungenes skyld. MEN: Skolen har slett ingen plikt til å lette ettermiddagen for foreldrene. Har man fått barn, og flere barn, så er arbeids"byrden" deretter. Det er det ikke skolen som skal ordne opp i. ''Lurer forresten på hvorfor skole/lekser er så viktig?'' Gjentakelse er viktig. Mange ganger. Derfor lekser. ''For hvis man vil ha barn så bør man jo ikke jobbe og hva er da vitsen med skolen? Bare sånn i tilfelle man ønsker et barnløst liv når man blir voksen slik at man kan velge å ha en jobb?'' Jeg hadde ikke vært veldig stolt av en slik argumentasjon. Hallo - det var ironi.... Selvfølgelig er skole/lekser viktig. Og å få seg en god jobb er også viktig! Men hva er vitsen med en god utdannelse hvis man ikke skal bruke den? Jeg mener at skolen bør sørge for å lære ungene pensum på skolen og at lærerene bør føle et visst ansvar. Slik som det var da jeg gikk på skolen. Jeg fikk aldri hjelp av mine foreldre med leksene men klarte meg kjempebra. Læreren sjekket leksene og vi var aldri inne på tanken om at det var våre foreldre sitt ansvar at VI hadde gjort leksene. Hva lærer ungene av det? Hvis man skal rette leksene til ungene - hvordan får da læreren vite hvordan det står til med kunnskapen? Og hva lærer eleven av at vi retter? Kanskje gjør vi det ikke på rette måten? VI er jo ikke lærere og har aldri lært pedagogikk? Skolen er så viktig sier du - men hvis vi skulle ha gjort alt det som skolen forventer av oss foreldre så kan vi ikke gå i full jobb som er grunnen til at jeg spør "hvorfor skole er så viktig når det er galt å gå i jobb hvis man har barn i skolen" (Og nei det det er ikke alle jobber man kan gå deltid i) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Hallo - det var ironi.... Selvfølgelig er skole/lekser viktig. Og å få seg en god jobb er også viktig! Men hva er vitsen med en god utdannelse hvis man ikke skal bruke den? Jeg mener at skolen bør sørge for å lære ungene pensum på skolen og at lærerene bør føle et visst ansvar. Slik som det var da jeg gikk på skolen. Jeg fikk aldri hjelp av mine foreldre med leksene men klarte meg kjempebra. Læreren sjekket leksene og vi var aldri inne på tanken om at det var våre foreldre sitt ansvar at VI hadde gjort leksene. Hva lærer ungene av det? Hvis man skal rette leksene til ungene - hvordan får da læreren vite hvordan det står til med kunnskapen? Og hva lærer eleven av at vi retter? Kanskje gjør vi det ikke på rette måten? VI er jo ikke lærere og har aldri lært pedagogikk? Skolen er så viktig sier du - men hvis vi skulle ha gjort alt det som skolen forventer av oss foreldre så kan vi ikke gå i full jobb som er grunnen til at jeg spør "hvorfor skole er så viktig når det er galt å gå i jobb hvis man har barn i skolen" (Og nei det det er ikke alle jobber man kan gå deltid i) Dette tror jeg egentlig er litt meningsløst, men jeg prøver: Skolen i dag og for bare 10 år tilbake kan ikke sammenlignes. Det er gjort store endringer, både på skolen og i det man krever av hjemmet. Fordi: det funket ikke å gjøre det slik du beskriver at man gjorde før. Du har greid deg bra, ja, men se rundt deg - det var ikke alle som greide seg godt. Når ting går i dass, så forsker man på hva som vil gjøre forskjellen. Og dermed vet man at hjemmet er så mye viktigere for et barns skoleliv, og kan sette inn støtet der. Svært mange greier veldig fint å kombinere 100 % jobb med å følge opp ungene i skolen. Greier man det ikke, så må man jo se hva man selv må gjøre annerledes. Det er ikke statens ansvar om man ikke har nok kapasitet til å gjøre begge tingene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 ''Innlæring av nytt stoff skal ikke skje på skolen.'' Nehei? Huffda, her ble det feil gitt! Innlæring av nytt stoff skal ikke skje hjemme, skulle det stå. Det hadde vært noe, ja, forbud mot nytt stoff i skolen...! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Klamp om foten?? Mulig læreren her burde ha lest seg opp på hva klamp om foten egentlig betyr. ;-D PS. Det betyr byrde. Ja tusen takk for den opplysningen, men det var jeg faktisk klar over. Om du ikke skjønte hva jeg mente så kan du jo bare si d...? Ja vi føler oss som om klamp om foten på rektor og skolens system når vi som to foreldrepar (av hundre) velger å ikke ha leksehjelp og "krever" sfo i stedet. Skjønte du det nå??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Huffda, her ble det feil gitt! Innlæring av nytt stoff skal ikke skje hjemme, skulle det stå. Det hadde vært noe, ja, forbud mot nytt stoff i skolen...! :-) Du har helt rett i at innlæring av nytt stoff ikke skal skje hjemme. Lekser skal være repeterende arbeid. Men som lærer har jeg likevel opplevd å bli oppringt av foreldre som lurer på hvorfor poden har fått engelsklekse som vi ikke har gått igjennom på skolen (av typen gram). Disse telefonene kan komme til tross for at vi har gjennomgått stoffet både en og to ganger. Det er faktisk ikke slik at alle 20 elevene får med seg det jeg gjennomgår. Noen kan trenge å få det gjennomgått 10 ganger før det sitter, men resten av klassa kan ikke settes på vent av den grunn... Som lærere har vi en del utfordringer i hverdagen ja...-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ordtøkje Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Ja tusen takk for den opplysningen, men det var jeg faktisk klar over. Om du ikke skjønte hva jeg mente så kan du jo bare si d...? Ja vi føler oss som om klamp om foten på rektor og skolens system når vi som to foreldrepar (av hundre) velger å ikke ha leksehjelp og "krever" sfo i stedet. Skjønte du det nå??? Det er en byrde for rektor at dere har valgt bort leksehjelp? Hvorfor det? Eller mener du at det er flaut eller pinlig for rektor? For det er defintivt noe annet enn klamp om foten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Det er en byrde for rektor at dere har valgt bort leksehjelp? Hvorfor det? Eller mener du at det er flaut eller pinlig for rektor? For det er defintivt noe annet enn klamp om foten. Var det så vanskelig å forstå at grots krevde vanlig SFO for barna, som dermed ble en ekstra byrde for skolen, som belaget seg på at alle barna skulle ha leksehjelp? *bruker teskje* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Det er en byrde for rektor at dere har valgt bort leksehjelp? Hvorfor det? Eller mener du at det er flaut eller pinlig for rektor? For det er defintivt noe annet enn klamp om foten. Men kjære deg, prøv nå å skjønne dette; Vi føler oss som en klamp om foten for rektor. Fordi at rektor gir inntrykk av at det er flott at over 90% velger leksehjelp. Rektor signaliserer sterkt at det er ønskelig med alle på leksehjelp, fordi man da selvsagt får en bedre utnyttelse av ressurser. At mine to barn og ett til krever en voksen alene (på sfo) legger jo da beslag på en forholdsvis stor ressurs, og dette ønsker ikke skolen. Uten å si det direkte , selvfølgelig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.