Gjest FAU-lederen Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 ''Det er galskap å sette foreldrene til å være lærere, og skjer det hos dere kan dere ikke være så uansvarlige at dere lar det pågå uten motstand.'' Døh - er det vi er uansvarlige i den situasjonen også? Jeg tillot meg å sende en bekymringsmelding til ungdomsskolen for en av gruppene på fremmedspråk 2 da datteren min gikk der. De hadde en gravid lærer som stadig var sykmeldt, og da fikk de nesten alltid en vikar som nettopp hadde gått ut av vgs og ikke hadde hatt dette fremmedspråket i det hele tatt. Gruppa var - naturlig nok - i ferd med å gå i oppløsning. Jeg fikk til svar at "dette er et ressursproblem". Dessuten lå det mellom linjene at "dette faget teller ikke ved inntak til vgs, og det er dermed ikke prioritert". Jeg lærte datteren min det som var nødvendig for å komme seg gjennom det faget, det pågikk i tre år. Jeg tror ikke den uansvarlige biten eller evt. innslag av "galskap" her var min rolle. Jeg gidder ikke gjøre meg til vanskelig bråkmaker i slike tilfeller. Det var flere andre som også kontaktet skolen om dette faget, jeg antar de fikk samme svar. Men det var et valgfag man kunne slutte med, og da forsvant jo noe av problemet for skolen. Dette er ett eksempel. Jeg tror ikke jeg er alene om slike erfaringer, det er stadig varianter. Og igjen - jeg har stor respekt for lærere og det som foregår på skolen. Det betyr ikke at alt er like vellykket hele tiden. Jeg tror du misforstår meg, vet ikke om du har lest alle innleggene. Det jeg prøver å formidle til MayLynn er at de ikke kan godta en skole der læreren legger opp til at det er foreldrene som skal foreta innlæring av nytt stoff. Hvis de som foreldre godtar dette uten å melde fra til skoleeier, så mener jeg at de er uansvarlige. Det er ikke foreldrene som skal være lærere, det er lærerne. Foreldrene har en annen posisjon og funksjon. Slik MayLynn beskriver sin foreldresituasjon, så må noe være helt galt på deres skole, og det kan de ikke sitte og se på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Nei, vi tar oss av leksene hjemme. Jeg synes det er best sånn, for jeg liker å følge med på utviklingen hans, vite hvor han er sterk og hva som bør jobbes mer med osv. Dessuten har de så mange de skal hjelpe på leksehjelpen at de sterke elevene får minimalt med oppmerksomhet, og de som er med der er visst ofte så klare for å komme seg ut og leke med vennene at det blir mye hastverksarbeid. Jeg liker å hjelpe ham med leksene. Synes det er kvalitetstid god som noen, og jeg tror jeg er den som best vet hvordan han motiveres til å jobbe godt:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Jeg har ikke inntrykk av at det er noe annerledes ved vår skole enn andre skoler - skal jeg opponere mot hele systemet? Jeg får da samme inntrykk når jeg leser denne tråden - at det er likt de fleste plasser... Kanskje det var lettere for ungene å konsentrere seg før da det ikke var så mange krevende elever i klassen? De ble tatt ut så de kunne ikke forstyrre? Kanskje de fleste elevene egentlig har best utbytte av at læreren faktisk underviser på tavlen og sier hvordan de skal gjøre i stedet for at små barn skal finne ut dette helt selv? De surrer rundt fra stasjon til stasjon og mye tid går vekk i vas. Det har vært altfor mange reformer i skolen og jeg har absolutt ingen tro på slike åpne løsninger som det er nå. Jo - jeg kjenner de fleste her hvor jeg bor og jeg ser hvem som har blitt lærere. Ikke alle selvfølgelig men en veldig stor del var relativt svake på skolen. Jeg har ikke noe behov for å forsvare skolen i det fulle og hele, men jeg tror ikke på å gå tilbake til et system vi i dag vet skapte mange samfunnstapere. I mange klasserom sitter det altfor mange elever med enkeltvedtak uten at det er satt inn ressurser de har krav på. Det brukes altfor mye tid på ting som vi foreldre burde gjort selv, slik som å lære ungene å knyte skolisser, tørke seg bak, klokka osv. Det brukes uhorvelig mye tid på å få grupper til å falle til ro, og jeg synes lærerne i mange tilfeller har for lite disiplin i klasserommet. Hvis jeg forstår ditt siste innlegg riktig, så har dere en skole som gjennomfører åpne løsninger og en spesiell type opplegg (som jeg i farten ikke husker navnet på). Dette med åpne løsninger sluttet de med i Sverige for 10 år siden, for det fungerte ikke. Nybygde skoler i Norge i dag - som valgte slik variant av skolebygning - bruker nå tusenvis av kroner på å bygge vegger. Det sier litt. Det ER ikke nedfelt i noe som helst av lover og regler at foreldrene skal stå for innlæring av nytt stoff eller ta over lærerfunksjonen. Det gjør det ikke, og er det slik deres skole har lagt opp hverdagen, så må dere gjøre noe med det. Har dere tatt kontakt med kommunen? Når det gjelder faglig nivå på lærerne, så er det vel en annen som svarer et sted at det høres veldig usannsynlig ut at de svakeste elevene valgte å bli lærere. Du har helt sikkert rett i at _noen_ gjorde det, men flertallet av lærere var ikke skoletapere i sin tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Jeg er ikke uenig i det du skriver, men _intensjonen_ med leksehjelp er å få de svakeste elevene, de som ikke har et velfungerende hjem hvor man kan hente hjelp til lekser (som ikke bare betyr faglig hjelp, men også systematisering og faktisk mulighet for å få gjort leksene), til å gjøre leksene, lære mer og dermed utjevne kunnskapsnivået. Som du sier, det tilbys ikke til de svakeste fordi det vil være stigmatiserende. Det ser ikke ut som om noen har fått informasjon om bakgrunnen for opplegget, og det er veldig ulikt hvordan skolene har organisert seg. Det som er helt sikkert, er at dette aldri har vært ment som et tiltak for å gi foreldre mer ro på ettermiddagen, og det blir i alle sammenhenger jeg har hørt snakk om dette trukket tydelig fram at barn har aller best av en 1-1-situasjon hjemme. Siden det ikke fulgte med penger til prosjektet, bare et pålegg til kommunene, så har ikke skolene tatt seg råd til å sette inn særlig med kompetanse eller noe mer enn et minimum av mannskap. Det er synd, for i svært mange skoler blir leksehjelp et sted hvor man kan sitte og gjøre lekser, og man får ikke hjelp hvis det er mange som rekker opp hånda. Jeg sier ikke at man ikke skal benytte tilbudet, det er lagt opp for alle - men jeg er helt sikker på at man ikke vil få ønsket resultat av en slik måte å gjøre det på. ''Det som er helt sikkert, er at dette aldri har vært ment som et tiltak for å gi foreldre mer ro på ettermiddagen, '' Hvorfor er du så sikker på dette? Jeg er enig i at det antagelig ikke har vært grunnen til å innføre tiltaket, men jeg er ikke sikker på at det nødvendigvis ses på som negativt. Det er jo ikke bare foreldrene som får mer ro på ettermiddagen, det får jo barna også. Dette frigjør jo også tid for foreldrene til å stimulere barna ut over leksearbeidet, f.eks. lese mer sammen med barna. Jeg tenker at det er bra at det nettopp er 1-4 som har dette tilbudet fordi disse ofte kommer sent hjem fra sfo og da ellers må gjøre lekser på et tidspunkt hvor de er slitne og mindre mottakelig for lærdom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Enig, forutsatt at leksene blir sjekket og / eller gjennomgått på skolen. Hvis det aldri skjer, er det en fordel å gjøre det hjemme. Det blir ikke det samme å samle inn bøkene én gang i semesteret. Da holder man på med noe helt annet enn det temaet som var lekse for flere måneder siden. ''Det blir ikke det samme å samle inn bøkene én gang i semesteret. Da holder man på med noe helt annet enn det temaet som var lekse for flere måneder siden.'' Akkurat! Opplever på minstejentas skole at de ikke får tilbakenelding fra lærerne, og det virker demotiverende. Skjønner at lærerne har knappe ressurser, men en liten "R", smilefjes eller kommentar ville nok oppmuntra de fleste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Jeg tror du misforstår meg, vet ikke om du har lest alle innleggene. Det jeg prøver å formidle til MayLynn er at de ikke kan godta en skole der læreren legger opp til at det er foreldrene som skal foreta innlæring av nytt stoff. Hvis de som foreldre godtar dette uten å melde fra til skoleeier, så mener jeg at de er uansvarlige. Det er ikke foreldrene som skal være lærere, det er lærerne. Foreldrene har en annen posisjon og funksjon. Slik MayLynn beskriver sin foreldresituasjon, så må noe være helt galt på deres skole, og det kan de ikke sitte og se på. Jeg har lest hele tråden og forstår både hva du og MayLynn mener. Det jeg prøvde å si, var at det er ikke uvanlig at man må overta undervisningen i et fag eller to, uten at dette er noen erklært politikk fra skoleledelsen. Det bare "blir sånn", fordi det er "et ressursspørsmål", som min ungdomsskole svarte. Det er enklere å overta lærerens oppgave enn å lage masse bråk lenger opp i systemet. Skolen har nok problemer om jeg ikke skal bruke mine ressurser på å klage. For mine unger er det også langt bedre at jeg underviser enn å bråke. Jeg ser ikke på det som uansvarlig at jeg velger den løsningen, jeg må bli politiker for å ta ansvar for alle andres unger også, og det har jeg ikke lyst til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Jeg har lest hele tråden og forstår både hva du og MayLynn mener. Det jeg prøvde å si, var at det er ikke uvanlig at man må overta undervisningen i et fag eller to, uten at dette er noen erklært politikk fra skoleledelsen. Det bare "blir sånn", fordi det er "et ressursspørsmål", som min ungdomsskole svarte. Det er enklere å overta lærerens oppgave enn å lage masse bråk lenger opp i systemet. Skolen har nok problemer om jeg ikke skal bruke mine ressurser på å klage. For mine unger er det også langt bedre at jeg underviser enn å bråke. Jeg ser ikke på det som uansvarlig at jeg velger den løsningen, jeg må bli politiker for å ta ansvar for alle andres unger også, og det har jeg ikke lyst til. Jeg hadde nok ikke greid å la være å gjøre opprør mot dette, for her snakker man jo virkelig om å straffe de som allerede sliter... Man må velge sine kamper, og det må være opp til den enkelte forelder hva man vil kjempe for. Sånn er det bare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 ''Det som er helt sikkert, er at dette aldri har vært ment som et tiltak for å gi foreldre mer ro på ettermiddagen, '' Hvorfor er du så sikker på dette? Jeg er enig i at det antagelig ikke har vært grunnen til å innføre tiltaket, men jeg er ikke sikker på at det nødvendigvis ses på som negativt. Det er jo ikke bare foreldrene som får mer ro på ettermiddagen, det får jo barna også. Dette frigjør jo også tid for foreldrene til å stimulere barna ut over leksearbeidet, f.eks. lese mer sammen med barna. Jeg tenker at det er bra at det nettopp er 1-4 som har dette tilbudet fordi disse ofte kommer sent hjem fra sfo og da ellers må gjøre lekser på et tidspunkt hvor de er slitne og mindre mottakelig for lærdom. Hvis målet var å gi foreldrene mer fritid på ettermiddagen, ville det ikke vært et tilbud kun i 1.-4. klasse. Alle vet at det blir mer innsats på leksefronten i siste del av barneskolen, for ikke å si ungdomsskolen selv om ungene da tar mer ansvar selv (i alle fall i teorien). Leksehjelp er en del av prosjektet som går på tidlig innsats, som igjen går på å sette inn støtet så tidlig som mulig slik at det ikke blir elever som henger etter allerede i basisinnlæringen. Dessuten: Hvis dette var et tiltak for å sponse foreldre med mer fritid, ville det nok også vært med en pott penger for å realisere det i maxversjon alle steder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 ''Det blir ikke det samme å samle inn bøkene én gang i semesteret. Da holder man på med noe helt annet enn det temaet som var lekse for flere måneder siden.'' Akkurat! Opplever på minstejentas skole at de ikke får tilbakenelding fra lærerne, og det virker demotiverende. Skjønner at lærerne har knappe ressurser, men en liten "R", smilefjes eller kommentar ville nok oppmuntra de fleste. Helt enig med deg i at tilbakemeldinger er viktig. Spes for de minste. Jeg bruker klistremerker med stort hell ganske langt opp i klassetrinnene. Man skulle kanskje ikke tro det, men en 6.klassing setter også pris på en fint klistremerke etter god innsats;-) Problemet vårt som lærere er at det er veldig stor fokus på vurdering om dagen. Vi blir innprentet med at tilbakemeldinger også skal vise veien framover. Et smil eller "flott" er med andre ord ikke nok. Det samme gjelder på ungdomsskolen, der en lengre kommentar skal følge karakteren. Derfor er det kanskje flere lærere i dag som kvier seg for å sette slike små kommentarer i bøkene til elevene sine, fordi det da fort kan komme kommentarer fra foreldre om at de ikke er utfyllende nok?? Jeg tror i allefall på hyppige tilbakemeldinger for elevene. Om de ikke alltid blir så velformulerte som man tenkte seg, eller at man ikke fikk sagt alt, så ser i alle fall eleven at læreren bryr seg om hvordan han/hun har jobbet, og at det er viktig å gjøre pent arbeid:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Det er jo noe helt annet, at unger ikke følger med skjer jo både titt og ofte. :-) Jeg har vært mye på skolen til mine barn, og jeg må si at jeg ikke helt skjønner hvordan lærerne holder ut noen ganger. Det er så mye lærerne må forholde seg til av spesialoppgaver for enkeltelever (knyte sko, tørke snørr, megle, kle på osv.) at jeg ikke helt skjønner hvordan de periodevis får undervist i det heletatt. Jeg har en ekte beundring for lærerne, så langt har jeg bare erfaring fra småskolen, men jeg skal passe på og huske det jeg har lært her når ungene blir større også. :-) ''Det er så mye lærerne må forholde seg til av spesialoppgaver for enkeltelever (knyte sko, tørke snørr, megle, kle på osv.) at jeg ikke helt skjønner hvordan de periodevis får undervist i det heletatt.'' Men slik har det vel "alltid" vært? Bortsett fra at de nå begynner ett år før på skolen da. Men i andre land begynner de jo også tidlig. Eller mener du (her også) at det er foreldrene som har sviktet i oppdragelse/opplæring? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Dere aner ikke hvor godt det er å høre dette, som lærer!!!! Jeg vet bare at alt for mange foreldre tenker motsatt... Og det er kanskje ofte deres unger som hadde hatt behov for oppfølging hjemme. Men som da ikke får det, fordi foreldra overlater alt til leksehjelpa.. Men godt å høre at det finnes noen der ute som tenker sjøl, og vet barnas beste!! Takk!!! ''Men godt å høre at det finnes noen der ute som tenker sjøl, og vet barnas beste!! Takk!!! '' Det må vel gå an å ha to tanker i hodet på en gang? Barn og foreldre kan godt ha glede av leksehjelpen og like fullt følge opp leksene hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Det kommer nok litt an på utgangspunktet man har i forhold til egne unger og lekser vil jeg tro. Om man ikke har store problemer med å motivere barna for lekser hjemme så ser jeg ikke hvorfor barna skal benytte seg av dette tilbudet. Og det er nok i tillegg veldig stor forskjell på hvor høye krav man setter til barnas hjemmearbeid. Min 3.klassing er faglig flink og bra selvstendig også, han gjør likevel langt penere jobb hjemme enn han gjorde den ene gangen vi prøvde leksehjelp. Og dette ser jeg jo som lærer at gjelder langt flere enn min gutt, de aller fleste faktisk. Jeg synest dette er spesielt problematisk i forhold til 1.klassingene. Hva gjør man i forhold til en 1.klassing som kommer stolt hjem fra leksehjelpen og har skrevet en hel side med fine o-er. Problemet er bare at han har startet å skrive på feil plass i o-en og har dermed faktisk ikke fått med seg det mest vesentlige av leksa, nemlig hvordan skrive en o.. Min erfaring tilsier at dette er noe de færreste klarer i 1.klasse uten en voksen ved sin side. Man kan nok veilede både to og tre samtidig på en god måte men ikke 15. Derfor er leksehjelpen for 1.klasse en spesielt dårlig ide mener jeg.. ''Hva gjør man i forhold til en 1.klassing som kommer stolt hjem fra leksehjelpen og har skrevet en hel side med fine o-er. Problemet er bare at han har startet å skrive på feil plass i o-en og har dermed faktisk ikke fått med seg det mest vesentlige av leksa, nemlig hvordan skrive en o.. Min erfaring tilsier at dette er noe de færreste klarer i 1.klasse uten en voksen ved sin side.'' Men er det ikke ganske godtroende at en gjennomsnittlig forelder er oppmerksom på viktigheten av måten en o skrives på og følger dette TETT opp hjemme? Litt morsomt at du nevner o en, for det er en bokstav som skaper krig her hjemme. Jeg prøver desperat og veilede i riktig skiveteknikk i forhold til stavskrift o, og jenta hyler og mener hun har helt korrekt teknikk selv. Uansett må nok dette med teknikk terpes på mer enn den ene dagen man har o som lekse. Både hjemme og på skolen. Men når det er sagt, hadde jeg nok aldri valgt leksehjelp en førsteklassing. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 ''Hva gjør man i forhold til en 1.klassing som kommer stolt hjem fra leksehjelpen og har skrevet en hel side med fine o-er. Problemet er bare at han har startet å skrive på feil plass i o-en og har dermed faktisk ikke fått med seg det mest vesentlige av leksa, nemlig hvordan skrive en o.. Min erfaring tilsier at dette er noe de færreste klarer i 1.klasse uten en voksen ved sin side.'' Men er det ikke ganske godtroende at en gjennomsnittlig forelder er oppmerksom på viktigheten av måten en o skrives på og følger dette TETT opp hjemme? Litt morsomt at du nevner o en, for det er en bokstav som skaper krig her hjemme. Jeg prøver desperat og veilede i riktig skiveteknikk i forhold til stavskrift o, og jenta hyler og mener hun har helt korrekt teknikk selv. Uansett må nok dette med teknikk terpes på mer enn den ene dagen man har o som lekse. Både hjemme og på skolen. Men når det er sagt, hadde jeg nok aldri valgt leksehjelp en førsteklassing. Hvordan man skal skrive en o??? Himmel. Jeg ante ikke at man kunne skrive den feil - mine stakkars barn :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 ''Hva gjør man i forhold til en 1.klassing som kommer stolt hjem fra leksehjelpen og har skrevet en hel side med fine o-er. Problemet er bare at han har startet å skrive på feil plass i o-en og har dermed faktisk ikke fått med seg det mest vesentlige av leksa, nemlig hvordan skrive en o.. Min erfaring tilsier at dette er noe de færreste klarer i 1.klasse uten en voksen ved sin side.'' Men er det ikke ganske godtroende at en gjennomsnittlig forelder er oppmerksom på viktigheten av måten en o skrives på og følger dette TETT opp hjemme? Litt morsomt at du nevner o en, for det er en bokstav som skaper krig her hjemme. Jeg prøver desperat og veilede i riktig skiveteknikk i forhold til stavskrift o, og jenta hyler og mener hun har helt korrekt teknikk selv. Uansett må nok dette med teknikk terpes på mer enn den ene dagen man har o som lekse. Både hjemme og på skolen. Men når det er sagt, hadde jeg nok aldri valgt leksehjelp en førsteklassing. He he, jeg kunne jo valgt hvilken bokstav som helst som eksempel her da. Og jo, det er sikkert litt godtroende at foreldre flest sjekker skrivemåten på bokstavene som førsteklassingene skriver. Men som lærer så vet man jo at det faktisk er det aller viktigste ved de første bokstavene som elevene skriver. Det er jo viktigere enn at de blir fine, faktisk. Har man eldre barn som har gått over til sammenhengende skrift så skjønner man jo hvor viktig det er... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Hvordan man skal skrive en o??? Himmel. Jeg ante ikke at man kunne skrive den feil - mine stakkars barn :-) Det er viktig at man begynner på toppen, halv to, sier de vel. Dette fordi det skal bli naturlig slutt når man etterhvert skal binde ordene sammen med løkke eller stavskrift. Tipper at du ikke er den enste som ikke har fått med deg dette. De tok det opp på foreldremøte hos oss, gubben vet det garantert ikke. Men ser jo at det er piler som beskriver skrive rettning når bokstaver skal læres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 He he, jeg kunne jo valgt hvilken bokstav som helst som eksempel her da. Og jo, det er sikkert litt godtroende at foreldre flest sjekker skrivemåten på bokstavene som førsteklassingene skriver. Men som lærer så vet man jo at det faktisk er det aller viktigste ved de første bokstavene som elevene skriver. Det er jo viktigere enn at de blir fine, faktisk. Har man eldre barn som har gått over til sammenhengende skrift så skjønner man jo hvor viktig det er... :-) Dette er noe jeg er svært bevisst på etter vi i 3. klasse oppdaget at sønnen begynte de fleste tall og bokstaver feil. Han måtte starte helt forfra igjen for å få riktig skrivemåte automatisert. Å binde sammen bokstavene ble helt umulig slik han skreiv dem. Jeg passer virkelig på at småsøsknene skriver bokstaver på riktig måte! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 He he, jeg kunne jo valgt hvilken bokstav som helst som eksempel her da. Og jo, det er sikkert litt godtroende at foreldre flest sjekker skrivemåten på bokstavene som førsteklassingene skriver. Men som lærer så vet man jo at det faktisk er det aller viktigste ved de første bokstavene som elevene skriver. Det er jo viktigere enn at de blir fine, faktisk. Har man eldre barn som har gått over til sammenhengende skrift så skjønner man jo hvor viktig det er... :-) ''Har man eldre barn som har gått over til sammenhengende skrift så skjønner man jo hvor viktig det er... :-)'' Hehe... Jeg har eldre barn, men dette har nok gått automatisk. Husker ikke problemstillingen ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Dette er noe jeg er svært bevisst på etter vi i 3. klasse oppdaget at sønnen begynte de fleste tall og bokstaver feil. Han måtte starte helt forfra igjen for å få riktig skrivemåte automatisert. Å binde sammen bokstavene ble helt umulig slik han skreiv dem. Jeg passer virkelig på at småsøsknene skriver bokstaver på riktig måte! Slikt varmer et lærerhjerte å høre;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 ''Men godt å høre at det finnes noen der ute som tenker sjøl, og vet barnas beste!! Takk!!! '' Det må vel gå an å ha to tanker i hodet på en gang? Barn og foreldre kan godt ha glede av leksehjelpen og like fullt følge opp leksene hjemme. Hei! Jada, jeg vet det jeg! Men jeg ser at leksene ikke er fulgt opp hjemme, selv om ungene er på leksehjelp. Ergo er det ikke alle som takler denne ordningen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Det kommer nok litt an på utgangspunktet man har i forhold til egne unger og lekser vil jeg tro. Om man ikke har store problemer med å motivere barna for lekser hjemme så ser jeg ikke hvorfor barna skal benytte seg av dette tilbudet. Og det er nok i tillegg veldig stor forskjell på hvor høye krav man setter til barnas hjemmearbeid. Min 3.klassing er faglig flink og bra selvstendig også, han gjør likevel langt penere jobb hjemme enn han gjorde den ene gangen vi prøvde leksehjelp. Og dette ser jeg jo som lærer at gjelder langt flere enn min gutt, de aller fleste faktisk. Jeg synest dette er spesielt problematisk i forhold til 1.klassingene. Hva gjør man i forhold til en 1.klassing som kommer stolt hjem fra leksehjelpen og har skrevet en hel side med fine o-er. Problemet er bare at han har startet å skrive på feil plass i o-en og har dermed faktisk ikke fått med seg det mest vesentlige av leksa, nemlig hvordan skrive en o.. Min erfaring tilsier at dette er noe de færreste klarer i 1.klasse uten en voksen ved sin side. Man kan nok veilede både to og tre samtidig på en god måte men ikke 15. Derfor er leksehjelpen for 1.klasse en spesielt dårlig ide mener jeg.. ''Problemet er bare at han har startet å skrive på feil plass i o-en og har dermed faktisk ikke fått med seg det mest vesentlige av leksa, nemlig hvordan skrive en o'' Det er helt utopisk å tro at foreldre vil fange opp dette bedre. Dette må faktisk skolen lære barna, det ligger langt utenfor de fleste foreldres kompetanse. De aller fleste av oss er ikke bevisste på hvor vi starter bokstavene. Det er tross alt 33 år siden jeg selv gikk i første klasse. Det er jo dette som er problemet det snakkes om her, det forventes at foreldrene skal være lærere for sine barn. Det kan vi ikke være, det er skolens oppgave. Barna må ikke få i lekse å skrive o-er før de har lært _grundig_ hvor de skal starte skrivebevegelsen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.