laban Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Det er viktig at man begynner på toppen, halv to, sier de vel. Dette fordi det skal bli naturlig slutt når man etterhvert skal binde ordene sammen med løkke eller stavskrift. Tipper at du ikke er den enste som ikke har fått med deg dette. De tok det opp på foreldremøte hos oss, gubben vet det garantert ikke. Men ser jo at det er piler som beskriver skrive rettning når bokstaver skal læres. Nå kom jeg til å tenke på denne gamle tråden: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3707099 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Nå kom jeg til å tenke på denne gamle tråden: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3707099 Hukser godt tråden din om løkke-tall ja :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 ''Det er så mye lærerne må forholde seg til av spesialoppgaver for enkeltelever (knyte sko, tørke snørr, megle, kle på osv.) at jeg ikke helt skjønner hvordan de periodevis får undervist i det heletatt.'' Men slik har det vel "alltid" vært? Bortsett fra at de nå begynner ett år før på skolen da. Men i andre land begynner de jo også tidlig. Eller mener du (her også) at det er foreldrene som har sviktet i oppdragelse/opplæring? Jeg registrerer spydigheten i spørsmålsstillingen, men jeg skal allikevel gi deg et ordentlig svar. Når 3. klassinger ikke kan knyte sko, ikke kan kle på seg sokker, ikke tåler at andre elever med uhell dunker borti dem uten å starte en kjempekrangel, ikke klarer å forholde seg til beskjed om ro og orden, svarer frekt og løser situasjoner med brutalitet, da har foreldrene glemt noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 ''Problemet er bare at han har startet å skrive på feil plass i o-en og har dermed faktisk ikke fått med seg det mest vesentlige av leksa, nemlig hvordan skrive en o'' Det er helt utopisk å tro at foreldre vil fange opp dette bedre. Dette må faktisk skolen lære barna, det ligger langt utenfor de fleste foreldres kompetanse. De aller fleste av oss er ikke bevisste på hvor vi starter bokstavene. Det er tross alt 33 år siden jeg selv gikk i første klasse. Det er jo dette som er problemet det snakkes om her, det forventes at foreldrene skal være lærere for sine barn. Det kan vi ikke være, det er skolens oppgave. Barna må ikke få i lekse å skrive o-er før de har lært _grundig_ hvor de skal starte skrivebevegelsen. Men det er jo soleklart at vi lærer barna dette på skolen. At noen bruker laang tid på å skjønne det, og at noen aldri fatter det, er en annen sak. Man trenger faktisk ikke være en pedagog for å skjønne dette. Hva kan man ellers tro er ment med pilene som viser skriveretning i bøkene til dagens førsteklassinger? Jeg har ikke sett noen bøker som ikke har slike i dag. Så barnet trenger ikke en pedagog for å passe på dette (når han først har lært det på skolen). Men å huske på det når det kommer til leksene er en helt annen sak. Får barna trening i dette allerede fra 1. klasse så kan de spare seg mye slit og strev senere. Jeg synest ikke dette er en uoverkommelig oppgave for foreldre i det hele tatt. Men det krever jo tilstedeværelse, ikke stort mer.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Men det er jo soleklart at vi lærer barna dette på skolen. At noen bruker laang tid på å skjønne det, og at noen aldri fatter det, er en annen sak. Man trenger faktisk ikke være en pedagog for å skjønne dette. Hva kan man ellers tro er ment med pilene som viser skriveretning i bøkene til dagens førsteklassinger? Jeg har ikke sett noen bøker som ikke har slike i dag. Så barnet trenger ikke en pedagog for å passe på dette (når han først har lært det på skolen). Men å huske på det når det kommer til leksene er en helt annen sak. Får barna trening i dette allerede fra 1. klasse så kan de spare seg mye slit og strev senere. Jeg synest ikke dette er en uoverkommelig oppgave for foreldre i det hele tatt. Men det krever jo tilstedeværelse, ikke stort mer.. Jeg skjønner jo at dere lærer barna dette, men som du selv sier er det ikke alltid barna oppfatter det. I hvertfall ikke første gang det blir gjennomgått. Jeg har aldri tenkt over at det var viktig å starte bokstavene på riktig sted før jeg selv fikk barn i skolen. Hadde ikke lærerne nevnt det på foreldremøte er det ikke sikkert jeg hadde klart å vise barna dette. Og jeg tipper det er slik for mange andre foreldre også. Og i andre fag. Det er mange ting som ikke er en selvfølge for foreldre som sikkert er det for lærere. Den eldste hadde ikke piler i boka så vidt jeg husker, den yngste hadde det, skrevet på av læreren. Ingen av dem skrev bokstavene i læreboka, de hadde egne skrivebøker. Jeg prøver bare å si at det ikke alltid er så enkelt å følge opp alle leksene på riktig måte for alle foreldre. I denne tråden synes jeg lærerne viser en viss arroganse overfor foreldre som ikke gjør alt på "den riktige måten". Men jeg er fornøyd med skolen og lærerne, jeg altså:-) I dag har vi faktisk vært på skolen hele familien fra 15-20, åpen skole og konsert etterpå. Jeg ble helt rørt over alle de flotte lærerne som engasjerer seg i våre barn og gir dem lærdom, ballast for resten av livet og flotte opplevelser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg registrerer spydigheten i spørsmålsstillingen, men jeg skal allikevel gi deg et ordentlig svar. Når 3. klassinger ikke kan knyte sko, ikke kan kle på seg sokker, ikke tåler at andre elever med uhell dunker borti dem uten å starte en kjempekrangel, ikke klarer å forholde seg til beskjed om ro og orden, svarer frekt og løser situasjoner med brutalitet, da har foreldrene glemt noe. Her har de sagt på foreldremøte at ungene bør ha sko med borrelås. Mi 3 klassing kan knytte sko godt selv så hun har innesko uten borrelås. Jeg tolket det slik som om at det gjaldt de ungene som IKKE kunne knytte. (Men det er jo mulig det ikke går fort nok for dem? Jeg kjøpte bare ikke nye sko når vi akkurat hadde kjøpt nye sko uten borrelås...) Ellers så syns jeg også at ungene skal være godt oppdradde - men det betyr ikke at læreren kan slippe å arbeide med disiplinen i sine timer... Unger er jo ikke akkurat roboter. Det ER jammen meg en lei tendens lærerene har til å skylde på foreldrene for alt mulig. Og fraskrive seg ethvert ansvar. Jeg har snakket mye med ei venninne (lærer) som har 1 klassinger. Hun har vært på kurs og lært mye om hvordan man får respekt med seg og hvordan hindre at uheldige mønster får utvikle seg i klassen. (Hun er kjempeflink). Man kan jo også huske tilbake til når man selv gikk på skolen hvor viktig læreren er både for klassemiljøet og for læringen. Kan jo ikke bare skylde på foreldrene for absolutt alt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Her har de sagt på foreldremøte at ungene bør ha sko med borrelås. Mi 3 klassing kan knytte sko godt selv så hun har innesko uten borrelås. Jeg tolket det slik som om at det gjaldt de ungene som IKKE kunne knytte. (Men det er jo mulig det ikke går fort nok for dem? Jeg kjøpte bare ikke nye sko når vi akkurat hadde kjøpt nye sko uten borrelås...) Ellers så syns jeg også at ungene skal være godt oppdradde - men det betyr ikke at læreren kan slippe å arbeide med disiplinen i sine timer... Unger er jo ikke akkurat roboter. Det ER jammen meg en lei tendens lærerene har til å skylde på foreldrene for alt mulig. Og fraskrive seg ethvert ansvar. Jeg har snakket mye med ei venninne (lærer) som har 1 klassinger. Hun har vært på kurs og lært mye om hvordan man får respekt med seg og hvordan hindre at uheldige mønster får utvikle seg i klassen. (Hun er kjempeflink). Man kan jo også huske tilbake til når man selv gikk på skolen hvor viktig læreren er både for klassemiljøet og for læringen. Kan jo ikke bare skylde på foreldrene for absolutt alt! Det er ingen som skylder på foreldrene for absolutt alt. Det legges i dag opp til et mye sterkere samarbeid hjem-skole, og det er selvfølgelig slik at det både finnes dårlige foreldre og dårlige lærere. Lærer er heller ikke ei ensarta gruppe som gjør og tenker likt. Like lite som foreldre er det, eller elever. Hva akkurat sko angår, så er dette helt og holdent en foreldreting. Hvis poden ikke kan knyte, og man som forelder heller ikke har lyst til å jobbe med knyting hjemme, så kan man ikke kjøpe knytesko til skolebruk. Det er det nok ikke alle som tenker på/bryr seg om. Det handler ikke om "fort nok". Når barnet sier at det ikke kan å knyte, så må læreren velge å enten sende barnet ut med uknyta sko, eller knyte dem for h*n. Det blir for de fleste et enkelt valg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Det er ingen som skylder på foreldrene for absolutt alt. Det legges i dag opp til et mye sterkere samarbeid hjem-skole, og det er selvfølgelig slik at det både finnes dårlige foreldre og dårlige lærere. Lærer er heller ikke ei ensarta gruppe som gjør og tenker likt. Like lite som foreldre er det, eller elever. Hva akkurat sko angår, så er dette helt og holdent en foreldreting. Hvis poden ikke kan knyte, og man som forelder heller ikke har lyst til å jobbe med knyting hjemme, så kan man ikke kjøpe knytesko til skolebruk. Det er det nok ikke alle som tenker på/bryr seg om. Det handler ikke om "fort nok". Når barnet sier at det ikke kan å knyte, så må læreren velge å enten sende barnet ut med uknyta sko, eller knyte dem for h*n. Det blir for de fleste et enkelt valg. Mye selvfølgeligheter du sier her... Bakgrunnen for "det mye sterkere foreldresamarbeidet" er jo at skolen ikke vil risikere å få søksmål fra barn som ikke har gjort det bra på skolen. Dermed fant de ut at alt var foreldrene sitt ansvar - da kunne ingen lenger skylde på skolen. Ja - satt på spissen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Mye selvfølgeligheter du sier her... Bakgrunnen for "det mye sterkere foreldresamarbeidet" er jo at skolen ikke vil risikere å få søksmål fra barn som ikke har gjort det bra på skolen. Dermed fant de ut at alt var foreldrene sitt ansvar - da kunne ingen lenger skylde på skolen. Ja - satt på spissen... ''Mye selvfølgeligheter du sier her...'' Eh, ja? Det var du som dro det fram, da... ''Bakgrunnen for "det mye sterkere foreldresamarbeidet" er jo at skolen ikke vil risikere å få søksmål fra barn som ikke har gjort det bra på skolen. Dermed fant de ut at alt var foreldrene sitt ansvar - da kunne ingen lenger skylde på skolen.'' Hvor har du dette fra? Du tror ikke det kan ha noe med at man gjennom årene har funnet ut at elever med engasjerte foreldre har gjort det mye, mye bedre på skolen, og at man derfor vil bruke denne kunnskapen til noe fornuftig? Det er helt klart at barn med foreldre som gjør en innsats i forhold til skolearbeidet klarer seg mye bedre, og da må det da være en fordel at man som forelder vet dette? Hvis man ikke gidder/orker/klarer å følge opp ungene, så lar man være. Ingen kan tvinge foreldre til å være der for ungene i leksesammenheng, men man kan ikke akkurat bli sjokkert heller om ungen da sakker akterut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Helt enig med deg i at tilbakemeldinger er viktig. Spes for de minste. Jeg bruker klistremerker med stort hell ganske langt opp i klassetrinnene. Man skulle kanskje ikke tro det, men en 6.klassing setter også pris på en fint klistremerke etter god innsats;-) Problemet vårt som lærere er at det er veldig stor fokus på vurdering om dagen. Vi blir innprentet med at tilbakemeldinger også skal vise veien framover. Et smil eller "flott" er med andre ord ikke nok. Det samme gjelder på ungdomsskolen, der en lengre kommentar skal følge karakteren. Derfor er det kanskje flere lærere i dag som kvier seg for å sette slike små kommentarer i bøkene til elevene sine, fordi det da fort kan komme kommentarer fra foreldre om at de ikke er utfyllende nok?? Jeg tror i allefall på hyppige tilbakemeldinger for elevene. Om de ikke alltid blir så velformulerte som man tenkte seg, eller at man ikke fikk sagt alt, så ser i alle fall eleven at læreren bryr seg om hvordan han/hun har jobbet, og at det er viktig å gjøre pent arbeid:-) Enig! :-) t.o.m. 7.klassinger setter stor pris på et klistremerke i boka, faktisk!! :-) Og for å si det sånn: Mer skal det ikke til for å motivere, faktisk!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 ''Mye selvfølgeligheter du sier her...'' Eh, ja? Det var du som dro det fram, da... ''Bakgrunnen for "det mye sterkere foreldresamarbeidet" er jo at skolen ikke vil risikere å få søksmål fra barn som ikke har gjort det bra på skolen. Dermed fant de ut at alt var foreldrene sitt ansvar - da kunne ingen lenger skylde på skolen.'' Hvor har du dette fra? Du tror ikke det kan ha noe med at man gjennom årene har funnet ut at elever med engasjerte foreldre har gjort det mye, mye bedre på skolen, og at man derfor vil bruke denne kunnskapen til noe fornuftig? Det er helt klart at barn med foreldre som gjør en innsats i forhold til skolearbeidet klarer seg mye bedre, og da må det da være en fordel at man som forelder vet dette? Hvis man ikke gidder/orker/klarer å følge opp ungene, så lar man være. Ingen kan tvinge foreldre til å være der for ungene i leksesammenheng, men man kan ikke akkurat bli sjokkert heller om ungen da sakker akterut. Jeg har det fra media sikkert. Men det er mange år siden nå. Selvfølgelig må vi følge opp barna - vi har ikke noe valg. Det er ikke snakk om å ikke gidde. Men det er altfor travelt med full jobb og flere barn i skolen og jeg er ikke enig i måten det blir gjort på. Jeg syns det var mye bedre før da leksene var normale, lærerne underviste og ungene ble lært opp til å ta ansvar selv. Greit? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 På skolen hvor mine barn går, har 2. klassingen bredere tilbud om leksehjelp enn 6. klassingen og det synes jeg er litt hårreisende. 2. klassingen går ikke på leksehjelp, men 6. klassingen gjør det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Jeg har det fra media sikkert. Men det er mange år siden nå. Selvfølgelig må vi følge opp barna - vi har ikke noe valg. Det er ikke snakk om å ikke gidde. Men det er altfor travelt med full jobb og flere barn i skolen og jeg er ikke enig i måten det blir gjort på. Jeg syns det var mye bedre før da leksene var normale, lærerne underviste og ungene ble lært opp til å ta ansvar selv. Greit? ''Selvfølgelig må vi følge opp barna - vi har ikke noe valg. Det er ikke snakk om å ikke gidde. Men det er altfor travelt med full jobb og flere barn i skolen og jeg er ikke enig i måten det blir gjort på. Jeg syns det var mye bedre før da leksene var normale, lærerne underviste og ungene ble lært opp til å ta ansvar selv. Greit?'' Vi som foreldre kan fint lære ungene å ta ansvar selv. Det er lov, og svært ønskelig. Det var absolutt ikke bedre før, se på samfunnet i dag - hva gjorde ikke det gamle skolesystemet med f.eks. psyken til folk? Hvor mange har ikke gått ut av skolen, den gamle vel og merke, med store hull i basiskunnskapen? Greit nok at man ikke er enig i hvordan skolen er i dag, men å si at det var bedre før er bare tull. Det er ingenting som tyder på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 ''Selvfølgelig må vi følge opp barna - vi har ikke noe valg. Det er ikke snakk om å ikke gidde. Men det er altfor travelt med full jobb og flere barn i skolen og jeg er ikke enig i måten det blir gjort på. Jeg syns det var mye bedre før da leksene var normale, lærerne underviste og ungene ble lært opp til å ta ansvar selv. Greit?'' Vi som foreldre kan fint lære ungene å ta ansvar selv. Det er lov, og svært ønskelig. Det var absolutt ikke bedre før, se på samfunnet i dag - hva gjorde ikke det gamle skolesystemet med f.eks. psyken til folk? Hvor mange har ikke gått ut av skolen, den gamle vel og merke, med store hull i basiskunnskapen? Greit nok at man ikke er enig i hvordan skolen er i dag, men å si at det var bedre før er bare tull. Det er ingenting som tyder på det. ''Vi som foreldre kan fint lære ungene å ta ansvar selv. Det er lov, og svært ønskelig.'' Ja og det prøver vi da på. Men hva svarer vi når minstejenta kommer hjem fra skolen og sier "NN (lærer) sier at det er DERE som har ansvaret for leksene!!!" ''Det var absolutt ikke bedre før, se på samfunnet i dag - hva gjorde ikke det gamle skolesystemet med f.eks. psyken til folk? Hvor mange har ikke gått ut av skolen, den gamle vel og merke, med store hull i basiskunnskapen? '' ?? Kan du dokumentere at dette er bedre nå? Og da bør du ta med totalbelastningen for samfunnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.