grot Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 En halv time totalt på leksene? Har de ikke leselekser som skal leses hver dag, feks? Hos oss skal de lese 15 minutter daglig fra 2 - 7 trinn, og bare det blir jo 75 minutter i uken. Jeg synes likevel ikke at leksene er det verste å følge opp, men helt enig med trådstarter at ukeplaner med varierende program og variasjon i gym-dager og sånt, fra uke til uke, er slitsomt å forholde seg til. En halv time pr dag i snitt er vanlig ja, og da tror jeg faktisk jeg tar litt i. De har stort sett leselekser hver dag som tar ca et kvarter. Matte og eng gjør han glatt på et kvarter ekstra. Men skal man gjøre lekse for hele uka på en dag (noe som pedagogisk sett absolutt ikke er å anbefale) så man jo regne med et par timer. Men jeg trodde vi snakket om lekser fra dag til dag jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 ''Når førsteklassinger som ikke har lært å skrive enda kommer hjem med lekser hvor man skal skrive opp ting rund i huset som er runde, små, lange osv blir det jo min jobb å skrive det ned.'' For en tåpelig lekse i første klasse. Det som frusterer meg mest er de leksene jeg strever med å skjønne hva de i hele vide verden skal gjøre og/eller de leksene jeg ikke ser læringsverdien av. Lekser skal være læring, ikke fancy aktiviteter som får noen hyperpedagokker langt fra både skole og hjem til å føle seg faglig banebrytende og kreative. Leksene jeg hadde som barn var ikke særlig fantasifulle, men alltid lærenyttige. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 ''Når førsteklassinger som ikke har lært å skrive enda kommer hjem med lekser hvor man skal skrive opp ting rund i huset som er runde, små, lange osv blir det jo min jobb å skrive det ned.'' For en tåpelig lekse i første klasse. Det som frusterer meg mest er de leksene jeg strever med å skjønne hva de i hele vide verden skal gjøre og/eller de leksene jeg ikke ser læringsverdien av. Lekser skal være læring, ikke fancy aktiviteter som får noen hyperpedagokker langt fra både skole og hjem til å føle seg faglig banebrytende og kreative. Leksene jeg hadde som barn var ikke særlig fantasifulle, men alltid lærenyttige. mvh ''Lekser skal være læring, ikke fancy aktiviteter som får noen hyperpedagokker langt fra både skole og hjem til å føle seg faglig banebrytende og kreative.'' LOL, trådens beste innlegg :-) Forøvrig så enig med deg! Minner meg på den gangen 1.klassingen hadde i lekse å telle antall skritt rundt huset (på utsida). Vi bor i rekkehus med fire leiligheter i rekka, gjerder og hekker. Jeg måtte være med henne å telle siden det blei hundrevis av skritt. Så fikk ho tilbakemelding om at svaret var feil siden ingen bor i så store hus i bygda vår, grrrr.... Fokuset burde vært på at ho faktisk hadde lært å telle veldig langt, og brukt mye tid på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 ''Lekser skal være læring, ikke fancy aktiviteter som får noen hyperpedagokker langt fra både skole og hjem til å føle seg faglig banebrytende og kreative.'' LOL, trådens beste innlegg :-) Forøvrig så enig med deg! Minner meg på den gangen 1.klassingen hadde i lekse å telle antall skritt rundt huset (på utsida). Vi bor i rekkehus med fire leiligheter i rekka, gjerder og hekker. Jeg måtte være med henne å telle siden det blei hundrevis av skritt. Så fikk ho tilbakemelding om at svaret var feil siden ingen bor i så store hus i bygda vår, grrrr.... Fokuset burde vært på at ho faktisk hadde lært å telle veldig langt, og brukt mye tid på det. LOL ;-) Og,.. Skrekk og gru! Fy så dustete. Gav du læreren tilbakemelding på risikoen for offentlig eksponering av alvorlig IQ-brist ved bruk av bastante antagelser? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 LOL ;-) Og,.. Skrekk og gru! Fy så dustete. Gav du læreren tilbakemelding på risikoen for offentlig eksponering av alvorlig IQ-brist ved bruk av bastante antagelser? mvh ''Gav du læreren tilbakemelding på risikoen for offentlig eksponering av alvorlig IQ-brist ved bruk av bastante antagelser?'' Hehe, tror jeg fikk gnidd det inn, ja ;-) Vel og merke uten vesla til stede; ho ser nemlig på læreren som en "guru" og er svært pliktoppfyllende med skolearbeid - noe ho skal få lov til å fortsette med. Den "lykkelige" slutten var at læreren sa unnskyld til vesla og retta kommentaren sin... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Forstår deg veldig godt! Vi slet veldig med vår eldste. Hun ville ikke gjøre lekser, brukte lang tid, var ukonsentrert osv. Vi har sittet oppå henne i mange år og brukt "all" fritid på dette. Hun fikk knapt nok leke med venner og andre aktiviteter var det ikke plass til. Med to barn til har det vært ett slit. Nå løsner det!!!! Eldste går i 6. klasse og har i løpet av 5. klasse blitt veldig flink til å gjøre lekser, huske forkle/ badetøy/ tom dorullhylse/ kosemat/ ekstra sokke osv...... Nr. 2 går nå i 3. klasse. Hun har fra dag en gjort lekser på et blunk, stort sett husket på alle lapper og ting og tang med skolen osv. Nr. 3. går nå i første og er den mest "orntlige" av alle barna. Hun legger fram klær om kvelden, tømmer sekken når hun kommer hjem, gjør lekser omgående, rydder på rommet sitt osv. Nå går den yngste på to aktiviteter utenom skolen, mellomsten på tre og eldste på en. (Den ene aktiviteten er TaeKwonDo- der de trener sammen. Alle tre ut av huset sammen to ganger i uken. Superpraktisk!) Tror nok det løsner for deg etterhvert som barna blir eldre og flinkere til å holde rede på ting selv. Hva med fast rutine etter kveldsmaten- alle barna sjekker ukeplanen og finner frem det som kreves for morgendagen. Når de kler av seg for kvelden legges skittent i skittentøyet, det som kan brukes en dag til legges klart til morgendagen. Funker ikke hver dag hos oss, men ofte! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 En halv time pr dag i snitt er vanlig ja, og da tror jeg faktisk jeg tar litt i. De har stort sett leselekser hver dag som tar ca et kvarter. Matte og eng gjør han glatt på et kvarter ekstra. Men skal man gjøre lekse for hele uka på en dag (noe som pedagogisk sett absolutt ikke er å anbefale) så man jo regne med et par timer. Men jeg trodde vi snakket om lekser fra dag til dag jeg... En halv time om dagen stemmer med vår opplevelse for 3. klassinger. Jeg tenkte mer på ukesleksen. Jeg skjønner likevel at dersom man har et par barn som må følges opp med leksene, og man jobber fullt og ikke er hjemme og "ferdig spist" før 1800, så er det lite igjen av dagen. Da kan en time eller to med lekser være mer enn nok til å tippe dagen for foreldrene. Det er jo ikke noe å gjøre med det, naturligvis, men jeg skjønner altså at det går an å synes at skolen tar mye av den tiden familien har til rådighet, sammen. Ellers tror jeg bare sånn halvveis på at det er så upedagogisk å gjøre mer lekser noen dager enn andre. Jeg er mest opptatt av at de lærer at dersom de skal ha tid til hobbyer og venner, i tillegg til skole, så må de faktisk gjøre lekser når de har tid til det. Spiller de fotball tirsdag og torsdag, er det lurt å prioritere lekser mandag og onsdag, feks. Tror det blir et mye større problem på sikt, dersom de ikke lærer å disponere tiden sin fornuftig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 En halv time om dagen stemmer med vår opplevelse for 3. klassinger. Jeg tenkte mer på ukesleksen. Jeg skjønner likevel at dersom man har et par barn som må følges opp med leksene, og man jobber fullt og ikke er hjemme og "ferdig spist" før 1800, så er det lite igjen av dagen. Da kan en time eller to med lekser være mer enn nok til å tippe dagen for foreldrene. Det er jo ikke noe å gjøre med det, naturligvis, men jeg skjønner altså at det går an å synes at skolen tar mye av den tiden familien har til rådighet, sammen. Ellers tror jeg bare sånn halvveis på at det er så upedagogisk å gjøre mer lekser noen dager enn andre. Jeg er mest opptatt av at de lærer at dersom de skal ha tid til hobbyer og venner, i tillegg til skole, så må de faktisk gjøre lekser når de har tid til det. Spiller de fotball tirsdag og torsdag, er det lurt å prioritere lekser mandag og onsdag, feks. Tror det blir et mye større problem på sikt, dersom de ikke lærer å disponere tiden sin fornuftig. Jeg bare lurer på en ting. Hvis hvert barn skal gjøre lekser en halv time, hvordan kan det ta en time av ettermiddagen? Jeg har to (hjemmeboende) barn, og begge gjør lekser. Men da sitter vi -de og jeg- rundt kjøkkenbordet og så gjør de leksene _samtidig_. Så hjelper jeg den som trenger hjelp. Trenger begge hjelp samtidig må den ene vente litt. Leseleksa for andreklassingen hører jeg på, selvsagt, men jeg må innrømme at det er slett ikke alltid jeg virkelig følger med, så jeg kan fint se på at femteklassingen gjør matte eller noe annet samtidig. Er det bare jeg som lar ungene drive med lekser samtidig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Jeg bare lurer på en ting. Hvis hvert barn skal gjøre lekser en halv time, hvordan kan det ta en time av ettermiddagen? Jeg har to (hjemmeboende) barn, og begge gjør lekser. Men da sitter vi -de og jeg- rundt kjøkkenbordet og så gjør de leksene _samtidig_. Så hjelper jeg den som trenger hjelp. Trenger begge hjelp samtidig må den ene vente litt. Leseleksa for andreklassingen hører jeg på, selvsagt, men jeg må innrømme at det er slett ikke alltid jeg virkelig følger med, så jeg kan fint se på at femteklassingen gjør matte eller noe annet samtidig. Er det bare jeg som lar ungene drive med lekser samtidig? To barn, en time. Selv om de holder på samtidig, tar det mer enn en halv time til sammen. kanskje ikke en hel time, men mer enn en halv. Hos oss i alle fall. Men jeg tenkte egentlig mest på at ikke alle unger er like raske, verken til å få i gang, eller til å faktisk klare å gjennomføre. En halv time pr barn, i 3. klasse, gjelder vel stort sett barn med "normal fart". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.