Gå til innhold

Vondt i skjedeinngangen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei jente på 25 år som har store problemer når det kommer til seksualitet. Grunnet noe psykiske problemer sliter jeg og med lysten. Har bare prøvd å ha sex ett par ganger, og det er vondt og ubehagelig, og det fører til at jeg ikke får lyst til å prøve igjen. Har lest en del om vestibulitt og vaginisme, men vet ikke om jeg har det. Har kjøpt dilatorsett på internett, og en bok der det står flere øvelser (tenkte det kunne være hjelpsomt å “trene” musklene der nede til å skjønne at det ikke er vondt, hvis problemet er at jeg strammer musklene ufrivillig.) Men selv om jeg slapper av og bruker glidemiddel, så gjør det vondt i skjedeinngangen når jeg tar inn dilatoren. (Det er ikke like vondt når jeg sitter på huk, som det er når jeg ligger på rygg.) Jeg har i alle år prøvd å fortrenge det, og håpe at det ordner seg selv, men det gjør jo ikke det. Er ganske desperat, vil så gjerne kunne ha sex med kjæresten, for jeg har jo av og til lyst. Vet jeg burde sjekket det hos gynekolog/lege, men jeg tør ikke! Tror jeg har veldig lav smerteterskel, og jeg vet at jeg hadde ikke klart å gjennomføre en gu uansett hvor mye jeg vet at jeg bør. Jeg klarer ikke engang at kjæresten min tar en finger inn, er som jeg har en sperre mot det, klarer det bare ikke. Hadde for mange år siden en sjekk i narkose, og de sa at jeg har ikke noe jomfruhinne igjen. Skulle ha gu en gang for lenge siden, og hadde fått beroligende, men jeg klarte det bare ikke. Hva skal jeg gjøre? Tror du det vil hjelpe etter hvert som jeg bruker dilatorene jevnlig? Har lest at hvis man har vestibulitt bør man ikke ha sex, for det kan gjøre det enda verre. Kan det bli verre med dilatorene og da? Jeg har ikke hatt uvi, eller brukt mye penicillin, tror du jeg likevel kan ha vestibulitt og/eller vaginisme? (Har ikke vondt der nede ellers.) (Går forresten til psykolog.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353939-vondt-i-skjedeinngangen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jillianna

Har du opplevd noe vanskelig tidligere i livet ift din seksualitet som kan ha utløst tilstanden du har i dag?

Har selv opplevd overgrep da jeg var yngre og utviklet vaginisme noen år senere. Gikk over av seg selv etter å ha levd i sølibat et par år. Da var jeg plutselig helt normal igjen og dag er jeg helt frisk uten å noen gang ha fått behandling.

Selv om dette ikke er svaret du vil ha, så tror jeg det eneste som kan hjelpe deg, er en grundig undersøkelse hos lege. Kanskje du i første omgang kan bestille en time, og bare snakke om problemet og se hva legen sier, og vente litt med å bli undersøkt? Da kan i hvert fall legen komme med hva årsakene kan være og ta det derifra. Hva slags smerte er det du opplever? Er det fordi du er for trang at det gjør vondt? Eller er det en annen type smerte? Det er ikke normalt å være så trang at man ikke kan få inn en finger. I sjeldne tilfeller kan det være en skillevegg som kan by på motstand, og som lett kan fjernes. Hvis jeg skal gjette synes jeg det høres ut som du har vaginisme, som er en slags krampe i skjedeinngangen. Dette kan også en lege vurdere, så hvis du ønsker å finne en løsning på problemet, og oppleve et deilig sexliv, så er frste skritt å komme seg til legen.

Selv om dette ikke er svaret du vil ha, så tror jeg det eneste som kan hjelpe deg, er en grundig undersøkelse hos lege. Kanskje du i første omgang kan bestille en time, og bare snakke om problemet og se hva legen sier, og vente litt med å bli undersøkt? Da kan i hvert fall legen komme med hva årsakene kan være og ta det derifra. Hva slags smerte er det du opplever? Er det fordi du er for trang at det gjør vondt? Eller er det en annen type smerte? Det er ikke normalt å være så trang at man ikke kan få inn en finger. I sjeldne tilfeller kan det være en skillevegg som kan by på motstand, og som lett kan fjernes. Hvis jeg skal gjette synes jeg det høres ut som du har vaginisme, som er en slags krampe i skjedeinngangen. Dette kan også en lege vurdere, så hvis du ønsker å finne en løsning på problemet, og oppleve et deilig sexliv, så er frste skritt å komme seg til legen.

Nei ,jeg er ikke for trang. Får inn dildo og dilatorer, men det gjør vondt selv om jeg slapper av. Og spesielt når jeg ligger på rygg. Det hjelper litt å holde kjønnsleppene til side, da gjør det ikke så vondt hvis jeg sitter på huk. Men ubehagelig på rygg uansett. Det er vondt på sidene og på bakre del av åpningen på en måte. Skulle ønske jeg klarte å bli undersøkt, men jeg fatter ikke hvordan jeg skal klare det, når jeg er superforsiktig selv, og det likevel er vondt. Er som jeg har en psykisk/fysisk sperre. Går det ann å få bedøvelse eller noe når man skal ha GU?

Gjest luftslott

Nei ,jeg er ikke for trang. Får inn dildo og dilatorer, men det gjør vondt selv om jeg slapper av. Og spesielt når jeg ligger på rygg. Det hjelper litt å holde kjønnsleppene til side, da gjør det ikke så vondt hvis jeg sitter på huk. Men ubehagelig på rygg uansett. Det er vondt på sidene og på bakre del av åpningen på en måte. Skulle ønske jeg klarte å bli undersøkt, men jeg fatter ikke hvordan jeg skal klare det, når jeg er superforsiktig selv, og det likevel er vondt. Er som jeg har en psykisk/fysisk sperre. Går det ann å få bedøvelse eller noe når man skal ha GU?

Tror ikke du kommer unna en GU, men det er ikke uvanlig for dem å ha pasienter som har angst for undersøkelsen. Du forteller at du har smerter og er redd for undersøkelsen, og ber om å få noe beroligende når du er hos fastlegen for henvisning. Det er flere enn deg som gjør det, så det er ikke noe å være redd for å be om:-) Fastlegen vil fortelle deg hvordan du skal ta beroligende for å ha best effekt under undersøkelsen, bare husk at det er greit å ha noen som kjører deg til og fra:-) For noen hjelper det også å ta med mp3-spiller så de kan høre på favorittmusikken, det gjør det lettere å slappe av.

Annonse

Gjest Auroria

Jeg hadde det også sånn fram til jeg var 28 år. Det bare forsvant av seg selv, uten at jeg helt vet hvosrfor. Tror det bare er slik for noen. Urettferdig. Men trøst deg ihvertfall med at det går over. Sexlivet funker uansett best for kvinner når de er over 30 ;)

Jeg hadde det også sånn fram til jeg var 28 år. Det bare forsvant av seg selv, uten at jeg helt vet hvosrfor. Tror det bare er slik for noen. Urettferdig. Men trøst deg ihvertfall med at det går over. Sexlivet funker uansett best for kvinner når de er over 30 ;)

''Sexlivet funker uansett best for kvinner når de er over 30 ;)''

Vel... *kremt* da har jeg noe helt sinnsykt i vente i så fall hehe;-)

Gro Isachsen, Sexolog

Smertene du beskriver ligner mye på både vestibulitt og vaginisme. Mange har begge deler. Vaginisme, som også kalles skjedekrampe, gjør at bekkenbunnsmusklene låser seg og det er svært vanskelig å føre noe inn i skjeden. Mens vestibulitt gir en sviende smertefull følelse ved skjedeinngangen og et lite stykke innover i skjeden. Mange får slike smerter, særlig om de forbinder det å få noe inn i skjeden med noe ubehagelig, noe de ikke mestrer og de har opplevd smerter mange ganger.

Skjønner du har tatt tak i problemet og virkelig har prøvd å overvinne plagene dine på egen hånd. Dillatorsettet du har kjøpt fungerer bra for å tøye ut musklene om det er vaginisme du har. Et lite minus med dillatorsettet jeg går ut fra du har kjøpt fra http;//www.vaginismus.com er at tuppen er så butt at det er vanskelig å få de inn. Det finnes dillatorsett med spissere tupp. Noen har også vibrator i håndtaket og mine klienter som har brukt slike, har hatt færre plager og smerter ved innføring.

Lot 10 kvinner med partiell vaginisme og vestibulitt være med å teste ut VagiFlex, en myk bekkenbunnstrener jeg har vært med på å designe. Samtlige som brukte VagiFlex fikk bedre kotroll over bekkenbunnsmusklene, særlig lærte de seg å være bevisste på å slappe av i disse musklene siden den medfølgende målepinnen viser når musklene er avslappet. Samtlige fikk etter hvert mindre smerter og noen ble helt friske. Du kan lese mer om smerter her: http://www.vagiflex.com/smerter_i_underlivet.html#1 De fleste syntes også den var er en god måte å venne seg å ha noe i skjeden som ikke gjorde vondt.

Jeg har skrevet et langt kapittel om smerter under samleie, særlig vaginisme og vestibulitt i min siste bok, “Mer lyst!” Anbefaler at du leser det som står der for å både skjønne årsak og hva du selv kan gjøre. Dersom du bor i nætheten av Oslo, er Josef Ekgren på Majorstuaklinikken, en gynekolog de fleste jenter med vestibulitt og vaginisme forteller de får mye hjelp av.

I mellomtiden anbefaler jeg at du og kjæresten eksperimenterer med de former for sex som ikke gir smerter, Går ut fra at det er all sex som ikke er samleie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...