Gjest kvisemamma Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Hei Jeg er 30 år og har i alle år slitt mye med kviser i ansiktet, spesielt på haken/rundt munnen. Gikk til hudlege for noen uker siden og begynte å bruke Dalacin Liniment emulosjon(10 mg/ml), noe som har hjulpet betraktelig! Legen sa mine kviser var "på overflaten". Nå har jeg testet positivt på graviditetstest og er vel da i 4. svangerskapsuke. Kan jeg fortsette å bruke Dalacin eller har dette medikamentet noen effekt på fosteret? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/353949-dalacin-og-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Hei ! Siden det er blitt mer og mer fokusert på risikofaktorer under svangerskap og amming og at ting som benyttes på huden kan tas opp og teoretisk sett gi konsentrasjoner i blodet som kan påvirke fosterutviklingen eller melken og påvirke barnet, frarådes alle kremer med ingredienser som man ikke vet sikkert er ufarlige. Dalacin er et av disse stoffene som man ikke er helt sikker på, selv om de konsentrasjonene det er snakk om i blodet når du bruker det i deler av ansiktet neppe er farlig. Uansett er det spesielt de første 3 månedene av svangerskapet , når organutviklingen foregår at men skal være spesielt forsiktig. Av medikamenter som kan hjelpe mot kviser, er det azelainsyre(Skinoren og Finacea) det eneste som man ikke er redd for ifm svangerskap og amming. Dersom du er spesielt plaget utover i svangerskapet, får du heller rådføre deg med legen din. I noen tilfeller benyttes lysbehandling eller laser i svangerskapet da man har svært begrenset utvalg av medikamenter som kan benyttes. Vi fraråder bruk av tabletter mot kviser under svangerskapet og spesielt skal man aldri benytte tetracyclin som bl a kan gi tann og skjelettpåvirkning, eller isotretinoin som kan være svært fosterskadelig .Med hilsen fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/353949-dalacin-og-graviditet/#findComment-3036073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.