Gå til innhold

Tidlig overgangsalder - fare for kromosomfeil ? (svar fra lege??)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg lurer på hva det skyldes at sjansene for å få et barn med kromosom-feil øker med kvinnens alder??

Jeg er selv 30 år. Fikk konstatert tidlig overgangsalder da jeg var 28. Var mye plaget med hetetokter, og hadde i flg blodprøver og ultralyd lav - noen ganger ingen - eggproduksjon.

Begynte på østrogentabl, etter å ha prøvd å bli gravid halvannet år, både ved FSH-stimulering og naturmetoden (har ikke barn fra før).

Jeg har nå blitt spontan-gravid etter å ha brukt Cyclabil i 2-3 måneder. Er nå snart 12 uker på vei.

Er jeg i samme risikogruppe som kvinner over 38 år med tanke på å få barn med kromosomfeil? Jeg hadde jo alle symptomene på overgangsalder...

Øker denne faren pga at egget som har blitt befruktet kan ha dårlig kvalitet?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har sannsynligvis den tilstand som betegnes 'resistant ovary' hvor symptomer og hormoner tyder på at du er kommet i overgangsaldern, men hvor det så plutselig (og kanskje spesielt etter hormontilskudd) kommer normale forhold igjen med mulighet for graviditet. Gratulerer.

Du må betrakte deg selv som 30-åring med hensyn til kvalitet på dine egg. Kromosomfeil hos eldre skyldes nok hovedsakelig at eggene som ble dannet da du var foster har vært utsatt for forskjellige påvirkninger i tidens løp eller at det er de beste som er løsnet først. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...