Gå til innhold

Keratosis Pilaris

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har vært til laserbehandling hos deg på grunn av røde kinn, samt rød hake. Jeg har opplevd litt bedring etter de to behandlingene, men er fremdeles så rød at en lys foundation fortsatt er min følgesvenn. Vil det være mulig å få bort denne rødheten ved flere behandlinger med laser? Jeg har også nupper under haken, men disse er ikke rød. Huden føles bare ekstremt ru. Jeg vet det ikke finnes noen behandling for dette, men er det noe pågående forskning rundt denne tilstanden? Jeg vil også tilføye at jeg har røde prikker på oversiden av underarmene, litt på oversiden av lårene, og endel på oversiden av leggene. Det jeg har opplevd som veldig positivt den siste tiden er at store områder av dette "utslettet" har forsvunnet helt på leggene etter at jeg vokset området. Jeg vokset med Veet kjøpt i daglivare. Hårene har heller ikke vokst ut på dette avgrensede området, og det føles helt utrolig. Håpet mitt er at resten skal forsvinne ved videre voksing. Men i ansiktet tror jeg ikke problemet er hår? Hvorfor kommer det så stort og blussende områder akkurat i kinnnene og på haken? Huden i kinnene er også veldig ru, og jeg tåler svært dårlig kulde. Finnes det noen krem eller lignende som kan få bort denne ruheten i ansiktet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353955-keratosis-pilaris/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Dette er en tilstand som vi kke vet årsaken til men det er en grad av arvelighet involvert. Typisk er tendens til rødhet sentralt i ansiktet noen ganger med et spettet "folllikulært preg" dvs at det finnes rundt talgkjertlene og man tror at det er en slags betennelsestilstand og samtidig tendens til proppdannelse i hår og talgkjertlene , noe som fører til ru hud spesielt på overarmer. Ved behandling med karlaser mot røldheten i ansiktet hjelper det gjerne best til å begynne med , senere litt mindre for hver gang , men blir aldri helt borte. Kremer med fruktsyre ser ut til å kunne hjelpe spes på armene og vi pleier å gi noen anbefalinger som kan hjelpe der. I ansiktet kan man evt benytte litt a vitaminsyre forsiktig , eller fruktsyre- og fuktighetkremer der også. Med hilsen fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353955-keratosis-pilaris/#findComment-3036301
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...