Gå til innhold

Dåp og fadder

Gjest fadder

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en arbeidskollega som jeg vurderer å spørre om vil være fadder til den lille prinsen vår. Er det noen her som har erfaringer med dette?? har blitt gode venner på jobb, og har en del kontakt på fritiden... Er det dumt å spørre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må du jo spørre deg selv om hvilke rolle du tror denne kollegaen kommer til å spille i barnets liv? En fadder skal jo i utgangspunktet være foreldrenes støttespiller i den kristne oppdragelsen av barnet. Selv om dere omgås en del privat, tror du det er noe som kommer til å fortsette selv om du skulle skifte jobb, flytte e.l. Selv hadde vi et vennepar som ble valgt som faddere for min yngste sønn. Etter en skilsmisse var de visst bare hans venner, og min sønn har ikke hatt kontakt med noen av disse siden han var to år. På grunnlag av slike erfaringer skjønner jeg bedre valget med at valg av faddere faller på familiemedlemmer. Det gkør kontakten lettere å holde vedlike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Rosenkranz

Jeg er litt imot å be andre enn familie som faddere, familien er liksom alltid familie, venner er litt mer ustabilt... selv om dette kanskje skulle vært en barndomsvenn så vet du ikke hva fremtiden bringer, kanskje blir dere uvenner, og da blir det litt rart å fortsatt ha de som fadder...

Men men meg om det.

Ikke alle familier er så nære heller, mange har kanskje nærmere forhold til sine venner enn sin familie.

Så det jeg vil si er at du må vurdere - er dette en person du tror du kommer til å ha tett kontakt med også i fremtiden? Og vil de ha noe i ditt barns liv å gjøre?

Vil du spørre de om å være barnevakt osv? Ikke at det hører til fadderoppgavene, men syns det er greit at faddere er mer enn et par navn på papir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie har det vært desidert mest vanlig å bare benytte familiemedlemmer som faddere. Men den ene søsteren min hadde en fadder som var kollega av min far, og dertil nabo, og som mine foreldre sikkert hadde mye omgang med den gangen. Men kollegaen og kona hadde forlengst flyttet til et annet sted innen søsteren min ble konfirmert, og foeldrene mine hadde ikke hatt kontakt med dem på mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt i orden. Jeg har gjort det samme. De fleste legger alt for mye i dette. I praksis er det en rituell tilliterklæring på den ene siden - og løsningen på et praktisk problem på den andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei venninne har konsekvent minst en fadder som ikke er i familie med dem til hvert barn. Jeg syntes det var en stor ære å bli spurt om å være "fadderen utenom familien". Og hvis jeg en gang får barn, tror jeg nok at jeg også vil velge minst en fadder utenom familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg synes du fint kan spørre. Jeg er fadder til min venninnes baby, og synes det var veldig hyggelig å bli spurt.

Jeg er ikke enig i at en fadder bør være en familiemedlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det kan du spørre hvem som helst om. De som ikke er kristne har ingen problemer med å juge kirken uansett, og det helt sikkert hyggelig å bli spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg synes du fint kan spørre. Jeg er fadder til min venninnes baby, og synes det var veldig hyggelig å bli spurt.

Jeg er ikke enig i at en fadder bør være en familiemedlem.

''Jeg er ikke enig i at en fadder bør være en familiemedlem.''

Her deler jeg ditt syn 100% :)

Det viktigste er å vite at fadderne er innstilt på å ha kontakt med barnet i mange år framover.

Mine barns faddere er en blanding av familie og venner. For å si det slik: slektsskap er ikke nødvendigvis ensbetydende med faddere som følger opp/holder kontakten med fadderbarnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er ikke enig i at en fadder bør være en familiemedlem.''

Her deler jeg ditt syn 100% :)

Det viktigste er å vite at fadderne er innstilt på å ha kontakt med barnet i mange år framover.

Mine barns faddere er en blanding av familie og venner. For å si det slik: slektsskap er ikke nødvendigvis ensbetydende med faddere som følger opp/holder kontakten med fadderbarnet.

Helt enig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt klart du kan spørre. De to eldste har en blanding av slekt og foreldres venner som faddere. Hun minste har bare våre venner til faddere (ingen slektninger igjen som var naturlig å spørre, altså i min og mannens generasjon - eller dvs vi spurte ett par men de sa nei fordi de var faddere til så mange fra før).

Mannen min og jeg er faddere til to - til tantebarnet vårt på 16 og til dattera til et vennepar, hun er 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...