Gå til innhold

kan man forebygge infarkt på morkake?

Anbefalte innlegg

Gjest deppa mamma

er en 41 år gammel kvinne, som har hatt 4 spontanaborter i uke 9, 11, 12 og 18. de tre første i løpet av de siste 2 år. etter patologiundersøkelse har jeg fått påvist infarkt/blodpropp på morkake.kan en forebygge at dette skjer igjen ved eventuell ny graviditet? er ingen ungdom lenger, og det er nok liten sjanse for å bli gravid igjen. men tankene mine etter den siste aborten er. kunne jeg gjort noe for å forhindre at det skjedde ? føler at siden jeg har friske barn fra før, så er det lite oppfølging og forståelse etter at jeg har abortert, selv om det har vært 3 ganger på rad

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Den mest sannsynlige grunn til abortene er nok din alder, at det er dårlige egg som befruktes, og fosteranlegget er ikke levedyktig. Under abortprosessen kan det lett oppstå infarkter i morkaken. Hvis det foreligger spesielle antistoffer: cardiolipin antistoff og lupus antikoagulant (testes ved en blodprøve), kan man forsøke å forebygge med blodfortynnende medikament (tablett med 75 mg salisylsyre eller sprøyte med heparinliknende stoff). Det er sådan sett ikke noe i veien for å ta salisyl uten at du har testet deg, det kan ikke skade. Jeg foreslår at du tar kontrakt med et senter for barnløshet for oppfølging. Det er mulig at du må gjøre det privat på grunn av din alder og det at du har barn fra før, men vil dere satse maksimalt, så bør det skje raskest mulig. Det er mange som føder barn etter 40 år, så ikke gi opp. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...