Gå til innhold

Forventer jeg for mye?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Nå synes jeg du lager enkle stereotyper av både menn og kvinner.

Og du fratar menn ansvar for egen oppførsel.

Med vennlig hilsen

Han kan få så ørene flagrer. Han skjønner kanskje da hva hun ble sint av. Men han tenkte det kanskej ikke før utblåsningen.

Fortsetter under...

• Svar 186
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

42

• Sør

31

• ShitDiddelyDo

11

• Mandolaika

8

Mest aktive i denne tråden

Jeg fulgte ikke med på debatten i går.

Den hadde samme tema, men vinklingen var annerledes. Trådstarter irriterte seg over at hele gruppe ble rammet når enkeltindivider utførte (kriminelle) handlinger, og mente dette var et stort overtramp. Vedkommende lurte på hva det kom av og hva man kunne gjøre. Å si fra hver gang noen generaliserte og dermed feilaktig holdt uskyldige ansvarlig for enkeltpersoners handlinger ble foreslått som løsning, og nå sa jeg fra om at jeg ike syns menn generelt fortjener å omtales som mindre omtenksomme og forståelsesfulle enn kvinner. :)

Gjest Skuufet!

Her er jeg faktisk enig med Sør (!) i at menn fratas ansvar for egen oppførsel når vi unnskylder dem med at de ikke er tankelesere. Tankeleser er en ting, å kunne sette seg _litt_ inn i en annens situasjon, er noe annet. Han kan vel tenke selv, selv om han ikke leser dine tanker?

Kjæresten min ville definitivt tenkt tanken uten at jeg hadde spurt eller uten at han måtte vært tankeleser.

Skjønner derfor at du er skuffet, men det er ikke sikkert han har tenkt tanken da.

Jeg er helt enig med deg i at å sette seg inn i en annens situasjon er noe helt annet enn å være tankeleser. Her handler det vel ikke om å være tankelser, men å sette seg inn i en annens situasjon. Han trenger vel ikke å gjette for å skjønne at under opppusning av bad er det ubekvemt å bo i sin leilighet....

Ikke tenkt tanken å sette seg inn i min situasjon? Ja, da er han i såfall passe sløv....

Riktig.

Men ser du litt bredt på det, og gruppevis - menn/kvinner- så viser det seg at kvinner og menn velger annerledes. De tenker generelt noe annerledes.

Men det sier fint lite om denne kvinnen og denne mannen.

Og å bekrefte stereotypene/fordommene gir dem jo bare verdens flotteste unnskyldning til å fortsette/begå overgrep/voldta/overse/gjøre som de vil.

Slike holdninger nører opp under ansvarsfraskrivelsen.

Med vennlig hilsen

Han kan få så ørene flagrer. Han skjønner kanskje da hva hun ble sint av. Men han tenkte det kanskej ikke før utblåsningen.

''Han kan få så ørene flagrer. Han skjønner kanskje da hva hun ble sint av. Men han tenkte det kanskej ikke før utblåsningen.'' Min erfaring med parforhold tilsier at det er mye mer læring og ønske om tilpassing og bedring uten sinne. Sinne har som regel bare ført begge i forsvarsposisjon etter endeløse ja men du gjør jo heller aldri"- argumentasjon her i huset... ;-)

Annonse

Gjest sjøstjerna

Jeg er helt enig med deg i at å sette seg inn i en annens situasjon er noe helt annet enn å være tankeleser. Her handler det vel ikke om å være tankelser, men å sette seg inn i en annens situasjon. Han trenger vel ikke å gjette for å skjønne at under opppusning av bad er det ubekvemt å bo i sin leilighet....

Ikke tenkt tanken å sette seg inn i min situasjon? Ja, da er han i såfall passe sløv....

''Ja, da er han i såfall passe sløv....''

Det er slikt min mann kunne ha gjort også. Han er håpløst tankeløs til tider. Men når jeg forklarer situasjonen, så er han den mest forståelsesfulle jeg vet om. Han er snill- men av og til veldig veldig tankeløs...

Så å selv skulle ha kommet på å tilby overnatting i slik situasjon ville han neppe gjort, rett og slett fordi han ikke TENKTE på det.

Gjest ingen nick

Den hadde samme tema, men vinklingen var annerledes. Trådstarter irriterte seg over at hele gruppe ble rammet når enkeltindivider utførte (kriminelle) handlinger, og mente dette var et stort overtramp. Vedkommende lurte på hva det kom av og hva man kunne gjøre. Å si fra hver gang noen generaliserte og dermed feilaktig holdt uskyldige ansvarlig for enkeltpersoners handlinger ble foreslått som løsning, og nå sa jeg fra om at jeg ike syns menn generelt fortjener å omtales som mindre omtenksomme og forståelsesfulle enn kvinner. :)

''nå sa jeg fra om at jeg ike syns menn generelt fortjener å omtales som mindre omtenksomme og forståelsesfulle enn kvinner. :)''

Det har jeg ikke påstått heller, jeg sa:

''Menn tenker annerledes enn kvinner.''

Gjest sjøstjerna

''Han kan få så ørene flagrer. Han skjønner kanskje da hva hun ble sint av. Men han tenkte det kanskej ikke før utblåsningen.'' Min erfaring med parforhold tilsier at det er mye mer læring og ønske om tilpassing og bedring uten sinne. Sinne har som regel bare ført begge i forsvarsposisjon etter endeløse ja men du gjør jo heller aldri"- argumentasjon her i huset... ;-)

Enig i at det er best å løse det uten sinne.

''Ja, da er han i såfall passe sløv....''

Det er slikt min mann kunne ha gjort også. Han er håpløst tankeløs til tider. Men når jeg forklarer situasjonen, så er han den mest forståelsesfulle jeg vet om. Han er snill- men av og til veldig veldig tankeløs...

Så å selv skulle ha kommet på å tilby overnatting i slik situasjon ville han neppe gjort, rett og slett fordi han ikke TENKTE på det.

Det er klart han er slik, sjøstjerna! Du forventer jo at han skal være slik, ettersom han er mann. Det er jo veldig behagelig for menn hvis kvinner ikke har noen forventninger til at vi skal tenke.

Med vennlig hilsen

Det er forskjell på folk hvor flink man er til å sette seg inn i en annens situasjon, men akkurat det med å pusse opp bad osv., burde ikke være så vanskelig å sette seg inn i nei.

Synes det blir bare teit å unnskylde det hele med at "han er jo mann og vet ikke bedre".

''nå sa jeg fra om at jeg ike syns menn generelt fortjener å omtales som mindre omtenksomme og forståelsesfulle enn kvinner. :)''

Det har jeg ikke påstått heller, jeg sa:

''Menn tenker annerledes enn kvinner.''

Det er som å si "bergensere har forskjellig skostørrelse fra folk i Oslo".

Annonse

Gjest sjøstjerna

Men det sier fint lite om denne kvinnen og denne mannen.

Og å bekrefte stereotypene/fordommene gir dem jo bare verdens flotteste unnskyldning til å fortsette/begå overgrep/voldta/overse/gjøre som de vil.

Slike holdninger nører opp under ansvarsfraskrivelsen.

Med vennlig hilsen

Hverken du eller jeg kjenner denne mannen eller kvinnen.

Gjest sjøstjerna

Det er forskjell på folk hvor flink man er til å sette seg inn i en annens situasjon, men akkurat det med å pusse opp bad osv., burde ikke være så vanskelig å sette seg inn i nei.

Synes det blir bare teit å unnskylde det hele med at "han er jo mann og vet ikke bedre".

''Synes det blir bare teit å unnskylde det hele med at "han er jo mann...''

Tenker det er å forsøke vise litt romslighet for hans forglemmelse. For deretter å forsøke gå videre.

Nei, det er som å si at "menn generelt bruker større skostørrelse enn kvinner".

''Nei, det er som å si at "menn generelt bruker større skostørrelse enn kvinner".''

Du hadde ikke noe "generelt" i det du skrev. Det er noe du har lagt til nå.

Poenget er dog at noen (mange) kvinner bruker større skostørrelser enn (mange) menn. Og at det finnes (når man snakker om tankegang) ufattelig mange "størrelser".

Og konklusjonen er altså at du knapt kan si noe som helst om denne bestemte mannen, men kun om gjennomsnittelige skostørrelser for menn. Og det er ganske så irrelevant når det gjelder personen tråden handler om.

Med vennlig hilsen

Hverken du eller jeg kjenner denne mannen eller kvinnen.

Nettopp!

Det er hele poenget - det er snakk om et individ, og man kan overhodet ikke anta at han "ikke tenker slik fordi han er en mann". Menn er faktisk ikke i nærheten av å være så like at man kan generalisere slik, og selvsagt ikke kvinner heller.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...