Gå til innhold

Forventer jeg for mye?

Anbefalte innlegg

Gjest ingen nick

Jeg er mann, og jeg ville tenkt som så: Hun spør ikke - altså har hun funnet seg et annet sted, og så hadde jeg ikke tenkt mer på det.

Eventuelt ville jeg tenkt: Hun spør ikke - altså er hun redd for at det å låne leiligheten er å dra forholdet i en litt for seriøs retning, og så hadde jeg ikke tenkt mer på det.

Eller så ville jeg tenkt: Hun spør ikke - altså er hun redd for at jeg tror hun drar forholdet mot samboerskap og gode greier, og så hadde jeg ikke tenkt mer på det.

Men mest sannsynlig hadde jeg ikke tenkt på det i det hele tatt. Man er jo ikke tankeleser heller.

Du tenker: Han kan umulig være glad i meg, buhu, og så fortsetter du å tenke på det dag etter dag etter dag, og skriver innlegg om det på dol.

Dette innlegget er et godt eksempel på hvor ulike menn og kvinner tenker.

''Dette innlegget er et godt eksempel på hvor ulike menn og kvinner tenker.''

Helt enig!

Fortsetter under...

• Svar 186
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

42

• Sør

31

• ShitDiddelyDo

11

• Mandolaika

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna

''

Dette innlegget er et godt eksempel på hvor ulike menn og kvinner tenker.''

Det er et godt eksemel på hor ulikt ulike individer er. Alle eksemplene dine er gyldige, men jeg vet om mange kvinner/menn som hadde tenkt "motsatt".

Med vennlig hilsen

Selvfølgelig finnes det alltid unntak.

Jeg har større toleranse for at menn ikke er så flink å lese mellom linjene, og oftere trør litt feil. Akkurat som mange menn har større toleranse for at jeg som kvinne ikke klarer flytte en stor stein.

''Jeg har større toleranse for at menn ikke er så flink å lese mellom linjene, og oftere trør litt feil. Akkurat som mange menn har større toleranse for at jeg som kvinne ikke klarer flytte en stor stein.''

At du som kvinne ikke kan klare å flytte en "stor stein" handler om at du er mindre, og ikke om at du er kvinne. Det er mange "idrettskvinner" (som fremdeles er kvinner) som kunne flyttet den, og det er mange menn (som fremdeles er menn) som heller ikke kunne.

Med andre ord, det du skriver er unøyaktig. Det er en grov forenkling av virkeligheten.

Ikke bare det, hvis du ikke forventer at mannen din skal gidde å bruke tid på å forstå deg, så kan det veldig godt være at han ikke gjør det. Ikke fordi han er "mann", men fordi han er et menneske. Og mange mennesker (menn og kvinner) synes det er behageligere hvis man ikke har forventninger til dem.

Med vennlig hilsen

Slutt med slike destruktive gjetteleker med en gang.

Han er ikke tankeleser. Om du vil bo en stund hos ham _må_ du selv bringe det på bane.

Det lover ikke godt for forholdet om du baserer for mye på at han skal skjønne ting uten at du skal si noe. Og at det til alt overmål skal være testen på hvor mye han bryr seg.

mvh

Selvfølgelig finnes det alltid unntak.

Ja, og det finnes så mange unntak at slike stereotyper blir meningsløse.

Ikke bare det, det blir en slags selvoppfyllende profeti, hvor "menn kan gjøre hva de vil" (satt på spissen), fordi man ikke forventer noe annet av dem.

Med vennlig hilsen

Gjest sjøstjerna

Slutt med slike destruktive gjetteleker med en gang.

Han er ikke tankeleser. Om du vil bo en stund hos ham _må_ du selv bringe det på bane.

Det lover ikke godt for forholdet om du baserer for mye på at han skal skjønne ting uten at du skal si noe. Og at det til alt overmål skal være testen på hvor mye han bryr seg.

mvh

Riktig. Enig her. :-)

Annonse

Gjest Skuffet!

''

Dette innlegget er et godt eksempel på hvor ulike menn og kvinner tenker.''

Det er et godt eksemel på hor ulikt ulike individer er. Alle eksemplene dine er gyldige, men jeg vet om mange kvinner/menn som hadde tenkt "motsatt".

Med vennlig hilsen

Ja, for han visste at jeg ikke hadde funnet meg et annet sted å bo. Han visste også at jeg ikke var redd for samboerskap.

Gjest sjøstjerna

Ja, og det finnes så mange unntak at slike stereotyper blir meningsløse.

Ikke bare det, det blir en slags selvoppfyllende profeti, hvor "menn kan gjøre hva de vil" (satt på spissen), fordi man ikke forventer noe annet av dem.

Med vennlig hilsen

At unntak finnes er vi enige om. Men likevel mener jeg uansett at generelt så tenker kvinner og menn ulikt.

Jeg godtar at han og jeg er forskjellig.

Det var ikke det jeg skrev.

Du er ikke en "passiv tilskuer" i det du beskriver, men en aktiv spiller, som "oppdrar" ham slik.

Det er jo bare en variant av å si at "det faller seg ikke naturlig for menn å gjøre noe i huset, så da må jeg gjøre det".

Med vennlig hilsen

At unntak finnes er vi enige om. Men likevel mener jeg uansett at generelt så tenker kvinner og menn ulikt.

Generelt så er vi individer, og spredningen av hva menn tenker og hva kvinner tenker er så enorm at slike utsagn blir meningsløse.

Generelt har menn høyere utdannelse enn kvinner, men hva sier det om en tilfeldig person du treffer på gaten?

Med vennlig hilsen

Gjest sjøstjerna

Generelt så er vi individer, og spredningen av hva menn tenker og hva kvinner tenker er så enorm at slike utsagn blir meningsløse.

Generelt har menn høyere utdannelse enn kvinner, men hva sier det om en tilfeldig person du treffer på gaten?

Med vennlig hilsen

Konstaterer at vi er uenige her, og lar det være med det. ;-)

Gjest ingen nick

Du er ikke en "passiv tilskuer" i det du beskriver, men en aktiv spiller, som "oppdrar" ham slik.

Det er jo bare en variant av å si at "det faller seg ikke naturlig for menn å gjøre noe i huset, så da må jeg gjøre det".

Med vennlig hilsen

''Det er jo bare en variant av å si at "det faller seg ikke naturlig for menn å gjøre noe i huset, så da må jeg gjøre det".''

Nei, men det ville være naturlig å nevne at en forventer at mannen gjør ting i huset og nevner konkrete eksempler.

Nei, jeg spurt ikke. Jeg ville synes det var rart om han skulle spørre om han kunne bo hos meg, viss hans bad skulle pusses opp. Jeg mener at det er jo en selvfølge at kunne bo hos meg, og tilbydd han det.

Dere vil begge få det mye bedre sammen om du kutter ut alle krav om hva han skal skjønne av seg selv ut fra dine premisser.

Vær tydelig og konkret i din kommunikasjon. Ønsker eller trenger du noe så vær _helt_tydelig_ på både hva du vil og hva du håper hans rolle skal være i dette.

Verdsetter han heller ut fra hans velvilje og imøtekommenhet enn hans evner som tankeleser.

Sier du ikke tydelig og uten bebreidelse hva du vil, får du skylde deg selv. Du gjør både ditt og andres liv unødig konfliktfullt og komplisert med slike hinte og tankeleseleker.

Selv er jeg så lei av hinte- og burde-forstå-veldet til mange kvinner at jeg stort sett velger å forholde meg til det de sier, ikke det jeg vet de mener jeg burde skjønne selv om de sier noe helt annet.

Og jeg er dame selv.

mvh

Annonse

''Det er jo bare en variant av å si at "det faller seg ikke naturlig for menn å gjøre noe i huset, så da må jeg gjøre det".''

Nei, men det ville være naturlig å nevne at en forventer at mannen gjør ting i huset og nevner konkrete eksempler.

For mannen kan ikke finne ut av det selv?

Eller er det slik at de blir så "godt" oppdratt (med kjønnsstereotyper) at de ikke føler de behøver å gjøre noe, med mindre det blir påpekt?

Med vennlig hilsen

Gjest Tatjana

Dere vil begge få det mye bedre sammen om du kutter ut alle krav om hva han skal skjønne av seg selv ut fra dine premisser.

Vær tydelig og konkret i din kommunikasjon. Ønsker eller trenger du noe så vær _helt_tydelig_ på både hva du vil og hva du håper hans rolle skal være i dette.

Verdsetter han heller ut fra hans velvilje og imøtekommenhet enn hans evner som tankeleser.

Sier du ikke tydelig og uten bebreidelse hva du vil, får du skylde deg selv. Du gjør både ditt og andres liv unødig konfliktfullt og komplisert med slike hinte og tankeleseleker.

Selv er jeg så lei av hinte- og burde-forstå-veldet til mange kvinner at jeg stort sett velger å forholde meg til det de sier, ikke det jeg vet de mener jeg burde skjønne selv om de sier noe helt annet.

Og jeg er dame selv.

mvh

Så enig så enig i alt du sier her!

*applaus*

Gjest sjøstjerna

Med vennlig hilsen

''Du er ikke en "passiv tilskuer" i det du beskriver, men en aktiv spiller, som "oppdrar" ham slik.''

Tull.

Jeg har valgt å godta at han ikke automatisk gjør ting jeg synes er naturlig. Skal jeg ha han til å gjøre det, må jeg _si_ det.

Jeg er helt enig med deg i at å sette seg inn i en annens situasjon er noe helt annet enn å være tankeleser. Her handler det vel ikke om å være tankelser, men å sette seg inn i en annens situasjon. Han trenger vel ikke å gjette for å skjønne at under opppusning av bad er det ubekvemt å bo i sin leilighet....

Ikke tenkt tanken å sette seg inn i min situasjon? Ja, da er han i såfall passe sløv....

Avhengig av situasjon er jeg faktisk ikke sikker på om jeg automatisk ville kommet med det tilbudet.

Kanskje hadde jeg ikke reflektert over det. Kanskje hadde jeg tenkt at siden h*n ikke sa noe, synes han sikkert det er for mye styr og bo et annet sted og heller træler med utedo.

Jeg vet at min snille, hensynsfulle mann ikke hadde kommet på det.

Jeg synes det er særdeles lite konstruktivt å dømme noen fordi de ikke tenker dine tanker. Om han ikke ville latt deg bo hos seg, var det en annen sak.

Skal du gi din bedre halvdel en reell sjanse, må du finne deg i å fortelle ham hva du trenger.

mvh

Jeg er mann, og jeg ville tenkt som så: Hun spør ikke - altså har hun funnet seg et annet sted, og så hadde jeg ikke tenkt mer på det.

Eventuelt ville jeg tenkt: Hun spør ikke - altså er hun redd for at det å låne leiligheten er å dra forholdet i en litt for seriøs retning, og så hadde jeg ikke tenkt mer på det.

Eller så ville jeg tenkt: Hun spør ikke - altså er hun redd for at jeg tror hun drar forholdet mot samboerskap og gode greier, og så hadde jeg ikke tenkt mer på det.

Men mest sannsynlig hadde jeg ikke tenkt på det i det hele tatt. Man er jo ikke tankeleser heller.

Du tenker: Han kan umulig være glad i meg, buhu, og så fortsetter du å tenke på det dag etter dag etter dag, og skriver innlegg om det på dol.

Dette innlegget er et godt eksempel på hvor ulike menn og kvinner tenker.

''Dette innlegget er et godt eksempel på hvor ulike menn og kvinner tenker.''

Jeg ville nok tenkt mer som det du skisserer.

Jeg har ingen problemer med å forstå damehinting - er dame selv med supersensitiv radar. Men jeg synes det stort sett er noe herk... Hvorfor gjøre livet så komplisert.

mvh

1) Kanskje han ikke har lyst til å ha deg boende hos seg? Det hadde ikke jeg hatt.

2) Han tenkte vel du hadde sagt i fra om du ville bo hos han. Det hadde jeg gjort.

Og ja, jeg er kvinne. Faktisk. Så jeg er vel ikke en gang unnskyldt for å være så tankeløs. (Jeg er egentlig svært tankefull, faktisk, jeg gidder bare ikke fylle hjernen med diverse spekulasjoner angående hva andre mennesker vil som de ikke forteller meg.)

''Du er ikke en "passiv tilskuer" i det du beskriver, men en aktiv spiller, som "oppdrar" ham slik.''

Tull.

Jeg har valgt å godta at han ikke automatisk gjør ting jeg synes er naturlig. Skal jeg ha han til å gjøre det, må jeg _si_ det.

''Jeg har valgt å godta at han ikke automatisk gjør ting jeg synes er naturlig. Skal jeg ha han til å gjøre det, må jeg _si_ det.''

Og derved er det ingen forventninger til ham (hvis de ikke kommer fra deg), og det blir jo lett oppfattet som mas. For hva er da "naturlig"?

Dette handler ikke om menn/kvinner, men hvilke forventninger man har til andre mennesker. Og hvordan man kan få dem til ikke å gjøre noe, ved ikke å ha noen forventninger til dem.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...