Gjest Frustrert 34-åring Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Hei igjen! Viser til tidligere sendte innlegg samt ditt svar av 19.09.10. Takk for opplysningene/ svarene jeg da fikk. Jeg har likevel noen flere spørsmål som jeg gjerne skulle hatt svar på; 1) Hvordan går jeg frem m.t.p. å få en vurdering av min brystkasse. Må jeg innom fastlegen min slik at han vurderer en evnt. henvisning til thoraxkirurg? 2) Hvis det konkluderes med at det i all hovedsak er utseendet på brystkassen som legges til grunn for en evnt. operasjon (jeg tenker da på en evnt. Nuss-operasjon), er det da sannsynlig/mulighet for at jeg likevel kan få gjennomført en slik operasjon i Norge? Eller er det kun slik at det gjennomføres den type operasjoner på yngre personer som også av andre grunner enn utseende må opereres? 3) Som nevnt i mitt forrige innlegg til deg, så er jeg 34 år. Er jeg evnt. for gammel til å få en slik operasjon/ er det ikke å anbefale i en slik alder? 4) Hvis man får avslag på et ønske om en slik operasjon etter en vurdering av en thoraxkirurg eller annen person som foretar en slik vurdering, hvilke muligheter har man da i Norge til å "nå frem"? Må man evnt. til utlandet for å få gjort dette, og vet du noe om kostnader etc.(både i Norge og evnt. utlandet)? Vel, muligens ikke så lett for deg å svare på alle disse spørsmålene, men hadde satt pris på om du kunne hjelpe meg med svar på noen av disse (-: 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354176-usymetrisk-brystkasse-innsunket-brystben/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Du må snakke med fastlegen og få ham til å henvise deg til thoraxkirurgisk avdeling ved Oslo Universitetssykehus. Hvis man der finner at defekten er egnet for operativt inngrep (f.eks Nuss bar) vil du få tid til dette. Hvis de mener du ikke er egnet, m. a. o. tilstanden ikke uttalt nok, må du be dem henvise deg videre til plastisk kirurgisk avdeling. Selv om tilstanden ikke medfører fysiske plager, vil den i trygdesammenheng klassifiseres som en "misdannelse" og du vil derfor ikke ha noe problemer med dekningen, (med mindre avviket er helt minimalt, da tilstanden vil være "kosmetisk"). I siste fall må du henvende deg privat. Det er altså liten sannsynlighet for at du ikke skal nå frem med dette så sant du er frisk ellers. Det burde ikke være nødvendig å reise ut av landet. Når du ikke frem, er du velkommen til å ta kontakt med oss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354176-usymetrisk-brystkasse-innsunket-brystben/#findComment-3037845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.