Gå til innhold

Å automatisere ord


Gjest sola mias

Anbefalte innlegg

Gjest sola mias

Hvor mange ganger bør et ord på 3-5 bokstaver repeteres før det automatiseres hos en 6-åring?

Ordet sol og is greier min 6-åring nå etter veldig mange repitisjoner. Leseleksene her skal leses minst 5 ganger. SKal de fleste ord være autoamtisert etter fem gangers repitisjon så er jeg redd det kan gå for tregt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min nå 8 åring trengte det som da fortonet seg som en evighet på selv de enkleste ord, da hun begynte i første klasse. (Ingen fare, hun leser nå altså)

Hun som begynte i første klasse nå, trenger egentlig bare å kate et blikk på ordene, så husker hun dem.

Konklusjon: Veeeldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sola mias

Min nå 8 åring trengte det som da fortonet seg som en evighet på selv de enkleste ord, da hun begynte i første klasse. (Ingen fare, hun leser nå altså)

Hun som begynte i første klasse nå, trenger egentlig bare å kate et blikk på ordene, så husker hun dem.

Konklusjon: Veeeldig individuelt.

Skjønner. Veldig urettferdig i grunn men ikke noe å gjøre med.

Finnes en del dysleksi i familien er derfor litt bekymret. Får bare håpe det går bra. Vi øver og øver i såfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Veldig urettferdig i grunn men ikke noe å gjøre med.

Finnes en del dysleksi i familien er derfor litt bekymret. Får bare håpe det går bra. Vi øver og øver i såfall:)

Veldig individuelt, litt tidlig å si på en som nettop har begynt på skolen )og er eldst(?) slik at han ikke har lurt seg til leseopplæring med eldre søsken, og gutter er som regel tregere enn jentene. Men hvis du misstenker dysleksi, ta det opp med lærer på første foreldresamtale. Mange skoler har minst en lærer som har spesialisert seg på lesetrening osv. Det kan være lurt å ha en slik lærer som backup hvis du er usikker.

Vår eldste datter slet veldig med lesingen. En fantastisk lærer fulgte godt opp.

Da jeg i fjerde klasse nevnet at vi hadde dysleksi i slekten la hun det inn som et mulig moment i lesemålingen/ lesetestingen. Hun fant ingen konkrete tegn på dysleksi, men det lå i grenseland (egne testmetoder), men ville se det an med det i bakhodet før en eventuell utredning. Etter iherdig innsats med lesetrening leser hun nå bra, har kommet opp i tempo osv. Viser ingen tegn på dysleksi. Er nå i 6. klasse og liker å lese bøker, selv om vi foreldrene må minne henne på å ta opp boken istedenfor PC en hele tiden.

Men- det kan være viktig å få en diagnose tidlig:

1) For ikke å bli stemplet som dum

2) For å få rett opplæring og tilrettelegging utifra det konkrete behovet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel tyve repetisjoner man regner som gjennomsnittelig før noe er automatisert, så er det variasjoner +/- dette. Automatiseringen går raskere etterhvert. For seksåringer tror jeg ikke du trenger være bekymret hvis ord ikke er automatisert etter fem repetisjoner, det tar ofte lang tid i begynnelsen. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ønsker at barna leser leksen så mange ganger er jo fordi man skal komme et skritt på veien i forhold til automatisering. Men om det hadde vært så lett å automatisere ord så hadde vi nok ikke sett så mange lesesvake tenker jeg..:-)

Ta det helt med ro du og fortsett lesetreningen med barnet ditt. Ikke lag noe pes ut av dette, men gi mye ros. Barnet fornemmer fort om forelderen ikke er fornøyd og dette er ikke heldig for selvtillit og videre leseinnlæring-

Jeg jobber mye i småskolen og kan love deg at svært mange 1.klassinger ikke automatiserer ord i det hele tatt. De kan lese dem bra i en lekse, men må lydere seg gjennom dem igjen når de møter dem i en ny tekst. Dette er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på hvor kompliserte tekster de får å forholde seg til i starten.

Før i verden begynte man med så enkle ting som MOR, og så MOR ROR. Og det var hele leseleksen. Begynte med en ny bokstav per lekse. Regner med det var ganske kjapt automatisert hos de fleste.

For noen unger slår det uheldig ut om de får for mye å forholde seg til på en gang. Da går nesten ingen ting inn, tross mange repitisjoner.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor kompliserte tekster de får å forholde seg til i starten.

Før i verden begynte man med så enkle ting som MOR, og så MOR ROR. Og det var hele leseleksen. Begynte med en ny bokstav per lekse. Regner med det var ganske kjapt automatisert hos de fleste.

For noen unger slår det uheldig ut om de får for mye å forholde seg til på en gang. Da går nesten ingen ting inn, tross mange repitisjoner.

mvh

Kloke ord, Pielill. Jeg husker selv disse tekstene vi fikk i leselekse på 70-tallet. Ikke så veldig spreke i innhold, men du og du så stolte vi var over at vi faktisk klarte å _lese_. Men dagens barn må visstnok skånes for disse kjedelige tekstene. Så derfor pøser vi på med ord som skal gi mening og spennende innhold, og antall frustrerte elever bare øker... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord, Pielill. Jeg husker selv disse tekstene vi fikk i leselekse på 70-tallet. Ikke så veldig spreke i innhold, men du og du så stolte vi var over at vi faktisk klarte å _lese_. Men dagens barn må visstnok skånes for disse kjedelige tekstene. Så derfor pøser vi på med ord som skal gi mening og spennende innhold, og antall frustrerte elever bare øker... :-(

''Ikke så veldig spreke i innhold, men du og du så stolte vi var over at vi faktisk klarte å _lese_.''

Nettopp.

Vi brydde oss vel katta om hva vi leste. Hele poenget var å lese. Mestringsfølelse fra første bokstav.

Litt som når unger lærer å gå. Se for deg en smårolling som ikke gidder å gå fordi veien ikke er interressant, utfordrende eller lang nok....

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord, Pielill. Jeg husker selv disse tekstene vi fikk i leselekse på 70-tallet. Ikke så veldig spreke i innhold, men du og du så stolte vi var over at vi faktisk klarte å _lese_. Men dagens barn må visstnok skånes for disse kjedelige tekstene. Så derfor pøser vi på med ord som skal gi mening og spennende innhold, og antall frustrerte elever bare øker... :-(

Jeg synes ikke det er høylitteratur det som gis i 5 x repetisjoner nå for tida heller:

Pus får fisk. Mjau mjau. Pus får melk. Mjau mjau. Pus får kos. Mjau mjau.

Og så videre... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...