Gå til innhold

vitaminer og leververdi i svangerskap

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er gravid i uke 6 (+ 3 dgr.) og har nettopp fått svar fra en generell helsesjekk jeg har tatt. Den viste en svakt forhøyet leververdi: ASAT var på 63, ALAT var normal. Som førstegangsgravid er jeg jo litt bekymret for det lille fosteret og vil gjerne vite om det kan ta skade av mine leververdier. Jeg vet ikke årsaken til forhøyningen, har ikke vært syk eller hatt noen alvorlige infeksjoner. Min eks-kjæreste hadde kyssesyken for 3 år siden (vi var sammen da, men jeg ble ikke syk, selv om jeg fikk påvist med blodprøve at jeg ikke har hatt kyssesyken selv tidligere), og en kollega hadde kyssesyken i sommer. Ellers har jeg selv hatt vestibulitt (for 2 år siden) og generelt slitt med mye sopp i underlivet. Dette nevner jeg bare i tilfelle det skulle kunne forklare noe, men jeg tror ikke det selv. Det viktige for meg er å vite at fosteret har det bra og ikke tar skade. Jeg lurer også på noe vedr. folat-tilskudd. Jeg har tatt folat 0,4 mg daglig siden januar, og ble altså gravid nå i september. De siste 4 mndr. har jeg også tatt andre kosttilskudd: Multivitamin ( inneholder 200 mcg folat) og B-vitamin kompleks (inneholder 200 mcg folat). Altså har jeg fått i meg 800 mcg folat pr dag - litt vel mye, men er det farlig? Jeg har også i en periode på 4 mndr. tatt betakaroten, 4 kapsler pr dag. Det står på pakken at en kapsel inneholder 3 mg naturlig betakaroten (provitamin A). Nå har jeg lest på nettet at for mye A-vitamin kan gi fosterskader, så dette gir meg enda en bekymring. Jeg har sluttet med alt kosttilskudd nå og tar kun tran 5 ml, folat 0,4 mg og 2 tabl pyridoksin (hver tabl inneholder 40 mg pyridoksinklorid - er dette for mye?). Bør man ta noen form for B12 vitamin? Oppsummert lurer jeg altså på om ASAT verdi på 63 er skadelig for fosteret, og om for høyt inntak av hhv vitamin B9 (folsyre), pyridoksin og vitamin A kan ha vært skadelig for fosteret. på forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354195-vitaminer-og-leververdi-i-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...