Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er 34 år gammel. har 2 barn født i 2003 og 2006. fikk i september 2009 en dødfødt jente som døde 10 dager før termin. barnet ble obdusert og ingen feil ble funnet. jeg fikk i ettertid påvist at jeg er heterozygot for leidens( kun arvet fra en av foreldrene) og har lav protein s verdier. hadde etter dødfødselen en tidlig sa i desember-09 og en i februar-10. hadde etter begge gangene veldig mye blødninger- blødde mer eller mindre fra første sa i desember og fram til april, hadde ingen utskrapning da de mente at hvis noe var igjen kom det etterhvert. fikk en to dagers "mens" 31 april og ble gravid på nytt. er nå 22 uker på vei. bruker albyl-e 75mgx1 men skjønner ikke hvorfor jeg ikke skal ha klexane. som jeg har forstått så virker albyl-e på arterier men ved leidens er problemet at en danner blodpropper i vener. føler meg dårlig ivaretatt og det er frustrerende. jeg skjønner at jeg sikker overreagerer pga mine tidligere erfaringer men likevel...håper du kan hjelpe meg med et svar.

Fortsetter under...

Gjest - Ingoen -

Hei!

Leit å høre om barnet ditt som døde! Veldig trist!

Min historie er slik: Fødte velskapt jente til termin 2002. Hadde MA oppdaget i uke 16 og uke 12 de neste årene, før jeg endelig fødte et velskapt barn i 2007.

I 2009 hadde jeg enda en MA som ble oppdaget i uke 12. Etter dette krevde jeg litt utredning hos fastlegen, ble tatt en del blodprøver. Visste at vi i vår slekt har Leiden mutasjon og protein s mangel. Det ble påvist proteinS-mangel hos meg.

Da jeg opplevde at fastlege og den lokale gynekologen ikke viste vilje/kunnskaper til å hjelpe meg, så gikk jeg til en privat fertilitetsklinikk (Hausken i Haugesund). Her ble jeg satt på Klexanesprøyter umiddelbart da jeg oppdaget at jeg var gravid igjen. Albyl e virker på en annen måte, som du sier, og Klexane er lavmolekylært heparin og det du trenger når du har mangel på protein S. Tok disse frem til 6 uker etter fødselen, var litt tøft å sette disse på seg selv i så lang tid, men gikk jo greit. Dette ble enda et velskapt barn i 2010.

Så mitt råd er: kom deg til en ekspert, få råd og oppfølging der. Er så forferdelig å miste unødvendig, viss det kan gå bra med litt medisiner.

Et tips til: jeg har faktisk utviklet begynnende benskjørhet, og det mener spesialisten er pga 9 år så og si uten menstruasjon og syklus, + at amming og gravidtiteter stjeler kalcium fra min kropp. Klexane hindrer også opptaket av kalcium i kroppen. Vær obs på dette og ta gjerne kalcium og D-vitamintilskudd. Hør med legen/apoteket ang hvilken dose som er passe. Dette burde mange flere vært opplyst om, få som tenker på dette med manglende østrogen og benskjørhet når man går i årevis og belaster kroppen med graviditeter, manglende syklus, amming og aborter.

Masse lykke til!

Klem fra

Gjest Elextra

Hei!

Leit å høre om barnet ditt som døde! Veldig trist!

Min historie er slik: Fødte velskapt jente til termin 2002. Hadde MA oppdaget i uke 16 og uke 12 de neste årene, før jeg endelig fødte et velskapt barn i 2007.

I 2009 hadde jeg enda en MA som ble oppdaget i uke 12. Etter dette krevde jeg litt utredning hos fastlegen, ble tatt en del blodprøver. Visste at vi i vår slekt har Leiden mutasjon og protein s mangel. Det ble påvist proteinS-mangel hos meg.

Da jeg opplevde at fastlege og den lokale gynekologen ikke viste vilje/kunnskaper til å hjelpe meg, så gikk jeg til en privat fertilitetsklinikk (Hausken i Haugesund). Her ble jeg satt på Klexanesprøyter umiddelbart da jeg oppdaget at jeg var gravid igjen. Albyl e virker på en annen måte, som du sier, og Klexane er lavmolekylært heparin og det du trenger når du har mangel på protein S. Tok disse frem til 6 uker etter fødselen, var litt tøft å sette disse på seg selv i så lang tid, men gikk jo greit. Dette ble enda et velskapt barn i 2010.

Så mitt råd er: kom deg til en ekspert, få råd og oppfølging der. Er så forferdelig å miste unødvendig, viss det kan gå bra med litt medisiner.

Et tips til: jeg har faktisk utviklet begynnende benskjørhet, og det mener spesialisten er pga 9 år så og si uten menstruasjon og syklus, + at amming og gravidtiteter stjeler kalcium fra min kropp. Klexane hindrer også opptaket av kalcium i kroppen. Vær obs på dette og ta gjerne kalcium og D-vitamintilskudd. Hør med legen/apoteket ang hvilken dose som er passe. Dette burde mange flere vært opplyst om, få som tenker på dette med manglende østrogen og benskjørhet når man går i årevis og belaster kroppen med graviditeter, manglende syklus, amming og aborter.

Masse lykke til!

Klem fra

Takk for rørende og informativt svar om bl.a. å oppsøke ekspertise :-).

Mette Moen, Gynekolog

Det er vel tvilsomt om det er sammenhang mellom dine koagulasjonsforhold (Leiden og protein S) og dødfødselen. Albyl gis for å bedre forholdene i morkaken, klexane for å forebygge blodpropp hos deg. Da du ikke har hatt blodpropp, er det ikke grunn til å gi deg blodfortynningsmedisin.

Dette er klippet fra Veilederen for Gynekologer: Faktor V Leiden, protrombin genmutasjon, protein C, S eller antitrombinmangel. Foreløpig ingen dokumentasjon på antikoagulasjonsbehandling til denne gruppen med mindre de har risiko for venøs trombose i tillegg.

Så det med Albyl er vel også litt tvilsomt, men kan ikke skade.

Jeg forstår at du føler deg usikker, men det at du har hatt to normale fødsler, gir all mulig grunn til optimisme. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Mette Moen, Gynekolog

Dette er en topp ekspert-vurdering av din situasjon:

Siden hun har hatt to normale sv skap og fødsler tidligere (med normal

fødselsvekt, det skriver hun ikke noe om) og ellers er frisk, og det

ikke ble funnet noen sikker årsak til intrauterin fosterdød ved siste

svangerskap, vil jeg anta at prognosen nå er god. Jeg antar at hun er

satt på Albyl E pga to suksessive spontane aborter, det er nok litt

uklart hvor effektivt det er som profylakse mot spontan abort men det er

i alle fall ikke skadelig. Etter at hun er ferdig med første trimester

er det ikke grunn til å fortsette med Albyl E.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...