Gå til innhold

Hvem lever lengst?

Gjest 145 kg 186 høy,51 år.

Anbefalte innlegg

Gjest 145 kg 186 høy,51 år.

Finnes det noen forskning på hvem som lever lengst? De late eller de aktive? Innefor mange sportsgrener finnes det mange skader.Jeg har lenge sagt til mine venner at "Om man spør på ett gamlehjem om alle de over 80 er tidligere idrettsfolk,sier alle da ja?Jeg tror ikke det!" Hva er viktigst gener eller miljø?

Satser livet mitt på at om jeg spiser normal og tar mine medisiner blir jeg 70 år.Alt over det er overtid for meg som er overvektig og veier 145 kg.Når jeg ikke overanstrenger meg og klarer meg med noe mosjon,vil jeg ha ett godt liv uansett.Det blir lite fisk og grønnsaker,men så spiser jeg også lite da tatt min vekt i betraktning.Tror ikke at sukker og salt tar livet av meg alene.Jeg hverken røyker eller drikker,jo litt cola blir det jo,men maks 0,7 liter per dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354246-hvem-lever-lengst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hmmm lurer...

Kan godt hende du lever lenge men du har gode muligheter for å få livsstilssykdommer som vil gi dårligere livskvalitet. De som lever sunne og aktive liv har redusert sjansen for disse sykdommene betraktelig og vil kunne leve med mye bedre livskvalitet. Men det er jo ditt valg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354246-hvem-lever-lengst/#findComment-3038189
Del på andre sider

Gjest 145 kg,186 høy,51 år.(25 år igjen?)

Kan godt hende du lever lenge men du har gode muligheter for å få livsstilssykdommer som vil gi dårligere livskvalitet. De som lever sunne og aktive liv har redusert sjansen for disse sykdommene betraktelig og vil kunne leve med mye bedre livskvalitet. Men det er jo ditt valg.

Hvorfor tror du at jeg har dårligere livskvalitet en alle andre?

Når man bor på landet må man ha bil uansett og som uføretrygdet slipper jeg å stresse med jobb.Rushtida her på landet er en buss og 5 biler kl 16.30.Hvorfor i alle dager skal jeg kaste bort verdifull tid på trim og mosjon bare for å bli en olding alene?Ønsker jeg å bli 90 år,blind,døv og revmatisk? Nei,jeg ønsker å dø av hjertefeil når jeg er 75-80 år.Mine foreldre døde begge rundt 65,og slår jeg de med 10 år er jeg fornøyd.

Når gjennomsnittsalderen i Norge er 39 år,kan det jo nettopp være det at man spiser for mye fisk og grønnsaker.For lite sukker og salt,og derfor er samfunnet til byrde fra man er 67-87+

De unge er ikke mange nok til å fø på oss gamle i fremtiden om vi alle skal bli 90+Det er rett og slett ikke samfunnsnytting å bli over 80 år gamle.En anne ting er hvilket liv har man alene på ett aldershjem om man har altzheimer og kanskje er både blind og døv? Nei gi meg en pille når jeg er 75 så jeg slipper å pines i 20 år til! Om verden fremdeles består da om 25 år.Kanskje vi vil se for mye forurensning og at havet stiger? Godt at jeg da bor 100m+ over havet da!

Nå skal jeg ha kaffe med sjokolade,men bare h-melk i kaffen,

Og cola og potegull.Dere andre kan kose dere med deres gulerøtter og selleri.God Kveld i stua! Snart er det peistid!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354246-hvem-lever-lengst/#findComment-3038543
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Når man bor på landet må man ha bil uansett og som uføretrygdet slipper jeg å stresse med jobb.Rushtida her på landet er en buss og 5 biler kl 16.30.Hvorfor i alle dager skal jeg kaste bort verdifull tid på trim og mosjon bare for å bli en olding alene?Ønsker jeg å bli 90 år,blind,døv og revmatisk? Nei,jeg ønsker å dø av hjertefeil når jeg er 75-80 år.Mine foreldre døde begge rundt 65,og slår jeg de med 10 år er jeg fornøyd.

Når gjennomsnittsalderen i Norge er 39 år,kan det jo nettopp være det at man spiser for mye fisk og grønnsaker.For lite sukker og salt,og derfor er samfunnet til byrde fra man er 67-87+

De unge er ikke mange nok til å fø på oss gamle i fremtiden om vi alle skal bli 90+Det er rett og slett ikke samfunnsnytting å bli over 80 år gamle.En anne ting er hvilket liv har man alene på ett aldershjem om man har altzheimer og kanskje er både blind og døv? Nei gi meg en pille når jeg er 75 så jeg slipper å pines i 20 år til! Om verden fremdeles består da om 25 år.Kanskje vi vil se for mye forurensning og at havet stiger? Godt at jeg da bor 100m+ over havet da!

Og cola og potegull.Dere andre kan kose dere med deres gulerøtter og selleri.God Kveld i stua! Snart er det peistid!

''Hvorfor tror du at jeg har dårligere livskvalitet en alle andre?''

Det er det bare du som vet, men jeg tenker at du må være ganske bevegelseshemmet med den vekten og at alt blir mye tyngre for deg enn for normalvektige.

Bare det å gå en tur i skogen må være en kraftanstrengelse for deg eller? Hva med å knyte sko? Greier du å bøye deg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354246-hvem-lever-lengst/#findComment-3038567
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hmmm lurer...

Jeg har ikke sagt at du har dårlig livskvalitet, men at du kan få det pga av livstilssykdommer. For min del ville så sterk overvekt hemmet livet mitt veldig, men hvis du syns du har det supert sånn du er så er jo alt greit.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354246-hvem-lever-lengst/#findComment-3038903
Del på andre sider

Gjest Feit men lykkelig 51 år 145 kg.(186cm)

Jeg har ikke sagt at du har dårlig livskvalitet, men at du kan få det pga av livstilssykdommer. For min del ville så sterk overvekt hemmet livet mitt veldig, men hvis du syns du har det supert sånn du er så er jo alt greit.

Jeg har det ikke bare supert sånn jeg er men har også tenkt å fortsette med det så lenge jeg ser 1 mann som er større enn meg OG er 70+ år.

Hvis man spiser 1-2 fiskemiddager per uke og får i seg litt grønnsaker om det så er frosne,føler jeg at jeg har gjort noe i alle fall.

Bruker aldri fløte i kaffen bare h-mek.Bruker stort sett kun suketter 3 uker per mnd.Den siste blir det nok litt søte kjeks og sjokolade.

Går mye når jeg må kllipper gresset og når jeg føler for det.Liker godt regnvær og slagsstøvler.Går da minst 1-2 km.

Jobber alt for mye etter skippertak metoden når noe MÅ gjøres.

Så jeg har da noen mål i livet og skal begynne å handle inn 1-2 flasker vin da det jo er helsebringende med 1 glass hver dag.

Ellers elsker jeg frukt og kan spise ubegrenset av mandariner og druer.Tomater er faktisk også veldig godt med litt salt på.Prøv de ferske store.Kinakål er også veldig godt som salat,og føler jeg trang til det kan jeg spise mye av det med enten kylling eller tunfisk.Med ananas og mais smaker det nydelig.Både blomkål og brokolli er gode grønnsaker,og jeg elsker blomkålsuppe.

Har prøvd alle mulige slankekurer når jeg var yngre,men det ble fort ned og fort opp igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354246-hvem-lever-lengst/#findComment-3039113
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Nå skal jeg ha kaffe med sjokolade,men bare h-melk i kaffen''

Sliter ikke du med depresjon? Da bør du holde deg unna sjokolade.

Jeg synes det er rart at du ikke er mer opptatt av livskvaliteten din her og nå isteden for bare å tenke på hvor gammel du skal bli.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354246-hvem-lever-lengst/#findComment-3039126
Del på andre sider

Om du har dårlig livskvalitet nå er det selvsagt bare du som kan svare på.

Innlegget over påpeker at sjansen din for å få dårlig livskvalitet den siste delen av ditt liv er ganske stor all den tid du ikke gjør noe med overvekten, begynner å mosjonere mer og spiser sunnere.

Du vil dø av hjertefeil når du er 75 sier du. Dessverre er det de færreste som helt overraskende ramler om og dør av infarkt som lyn fra klar himmel. De fleste har vært plaget av angina pectoris i mange år før infarktet kommer. En angina som ofte er så hemmende at man må stoppe hvert tredje skritt for å ta en hvil hver gang man går fra A til B. Og med dine risikofaktorer lagt sammen er sannsynligheten like stor for at du får et hjerneslag som at du får et hjerteinfarkt. Det kan det vært tøft å måtte leve gjennom. Jeg har sett mange slagpasienter som verken kan snakke, utføre viljestyrte bevegelser eller gjøre noe som helst for seg selv lenger. Jeg skal love deg de er deprimerte.

Slitasjegikt i knær er vanlig blant overvektige, og kan være svært hemmende både rent fysisk og sosialt. Du blir bokstavelig talt innesperret i ditt eget hjem når selv turen ut på trappa blir et smerteprosjekt.

Diabetes type 2 vil raskt kunne eliminere muligheten din til å spise som du gjør. Da er det ikke lenger snakk om å velge ut fra smak, men å velge ut fra ren overlevelse. Er det ikke mer ok å ta kostholdsvalget på egenhånd, før du får en sykdom som tvinger deg til det?

Listen kan bli mye lenger. Hensikten er heller ikke å skremme eller komme med dommedagsprofetier, men jeg tror at jo lenger du kaster bort tiden på å rettferdiggjøre valgene dine ovenfor deg selv, jo nærmere kommer scenarioene over. Gjør en endring du er stolt av allerede i dag!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354246-hvem-lever-lengst/#findComment-3039135
Del på andre sider

Gjest 145-186-51

Om du har dårlig livskvalitet nå er det selvsagt bare du som kan svare på.

Innlegget over påpeker at sjansen din for å få dårlig livskvalitet den siste delen av ditt liv er ganske stor all den tid du ikke gjør noe med overvekten, begynner å mosjonere mer og spiser sunnere.

Du vil dø av hjertefeil når du er 75 sier du. Dessverre er det de færreste som helt overraskende ramler om og dør av infarkt som lyn fra klar himmel. De fleste har vært plaget av angina pectoris i mange år før infarktet kommer. En angina som ofte er så hemmende at man må stoppe hvert tredje skritt for å ta en hvil hver gang man går fra A til B. Og med dine risikofaktorer lagt sammen er sannsynligheten like stor for at du får et hjerneslag som at du får et hjerteinfarkt. Det kan det vært tøft å måtte leve gjennom. Jeg har sett mange slagpasienter som verken kan snakke, utføre viljestyrte bevegelser eller gjøre noe som helst for seg selv lenger. Jeg skal love deg de er deprimerte.

Slitasjegikt i knær er vanlig blant overvektige, og kan være svært hemmende både rent fysisk og sosialt. Du blir bokstavelig talt innesperret i ditt eget hjem når selv turen ut på trappa blir et smerteprosjekt.

Diabetes type 2 vil raskt kunne eliminere muligheten din til å spise som du gjør. Da er det ikke lenger snakk om å velge ut fra smak, men å velge ut fra ren overlevelse. Er det ikke mer ok å ta kostholdsvalget på egenhånd, før du får en sykdom som tvinger deg til det?

Listen kan bli mye lenger. Hensikten er heller ikke å skremme eller komme med dommedagsprofetier, men jeg tror at jo lenger du kaster bort tiden på å rettferdiggjøre valgene dine ovenfor deg selv, jo nærmere kommer scenarioene over. Gjør en endring du er stolt av allerede i dag!

Er du lege filiokus81? Gidder ikke å høre på deg om du ikker er ekspert på området.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354246-hvem-lever-lengst/#findComment-3039297
Del på andre sider

Gjest ikke akkurat slank selv

Du kan leve veldig godt på lavkarbo. Dersom du får diabetes er faren stor for at nyrene dine dør, eller at du må amputere en fot. Du kan derfor få et ganske jævlig liv før du dør. Du kan også få astma, leversvikt osv av å være så oververktig.

Anbefaler deg å gå over til lavkarbo. Der kan du kose deg med veldig god mat, og samtidig få en sunn kropp.

http://lenabeatrice.net/

http://www.lifezone.se/se/recept-441985

http://www.lavkarbo.no

Mosjon trenger ikke å være mer enn en halvtimes hurtig gange hver dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354246-hvem-lever-lengst/#findComment-3039302
Del på andre sider

Gjest 145-186-51

Det fins sikkert forskning. Men den som lever får se.

La meg omformulere mitt spørsmål.Er det arv eller miljø som er den beste faktor for ett langt liv? Hvorfor blir kvinner eldst?

Hva kommer det av at noen overvektige blir gamle mens de fleste ikke gjør det? Hva kommer det av at det er mindretallet på gamle-hjemmet som er sports eller helsefreaker? Er ikke det tegn på gode gener? Jeg hadde 4 onkler som var meget overvektige.

Bare 2 lever enda og er 75 år.(De er tvillinger) Dette kan tyde på 50% frafall,men antallet for en slik antagelse er for lavt.Hva mener ekspertene?

Jeg snakker her generelt og ikke om meg nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354246-hvem-lever-lengst/#findComment-3039304
Del på andre sider

Annonse

Gjest 145-186-51

''Nå skal jeg ha kaffe med sjokolade,men bare h-melk i kaffen''

Sliter ikke du med depresjon? Da bør du holde deg unna sjokolade.

Jeg synes det er rart at du ikke er mer opptatt av livskvaliteten din her og nå isteden for bare å tenke på hvor gammel du skal bli.

Det er kun her og nå jeg tenker på og koser meg med mitt gode liv.Og du vet vel at mange deprimerte ønsker å forlate denne planeten og være sammen med sine kjære døde?Å forlenge livet er da det motsatte av hva en kronisk deprimert ønsker.Medisiner er derfor viktigere en noe annet.Å finne gleder i livet også.Det hjelper lite med en sunn kropp når den ligger "Six feet under".

Jeg vil helst dø gammel sliten og syk som 70 åring+ enn som sunn og frisk 90 åring,alene og med døde barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354246-hvem-lever-lengst/#findComment-3039310
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det er kun her og nå jeg tenker på og koser meg med mitt gode liv.Og du vet vel at mange deprimerte ønsker å forlate denne planeten og være sammen med sine kjære døde?Å forlenge livet er da det motsatte av hva en kronisk deprimert ønsker.Medisiner er derfor viktigere en noe annet.Å finne gleder i livet også.Det hjelper lite med en sunn kropp når den ligger "Six feet under".

Jeg vil helst dø gammel sliten og syk som 70 åring+ enn som sunn og frisk 90 åring,alene og med døde barn.

Du har sikkert en annen mening enn meg om hva som er et godt liv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354246-hvem-lever-lengst/#findComment-3039311
Del på andre sider

La meg omformulere mitt spørsmål.Er det arv eller miljø som er den beste faktor for ett langt liv? Hvorfor blir kvinner eldst?

Hva kommer det av at noen overvektige blir gamle mens de fleste ikke gjør det? Hva kommer det av at det er mindretallet på gamle-hjemmet som er sports eller helsefreaker? Er ikke det tegn på gode gener? Jeg hadde 4 onkler som var meget overvektige.

Bare 2 lever enda og er 75 år.(De er tvillinger) Dette kan tyde på 50% frafall,men antallet for en slik antagelse er for lavt.Hva mener ekspertene?

Jeg snakker her generelt og ikke om meg nå.

''Er det arv eller miljø som er den beste faktor for ett langt liv?''

Begge deler, men hver enkelt har stor mulighet til å påvirke mange (både psykiske og fysiske) sykdommer og plager gjennom levesett. Dersom man er genetisk disponert for hjerte- og karsykdommer men trener og spiser sunt, har man selv bidratt til å redusere risikoen for å utvikle sykdommer knyttet til dette betraktelig. Når det kommer til diabetes er levesett enda mer avgjørende. ''Hvorfor blir kvinner eldst?'' Denne forskjellen er i ferd med å utjevnes etter hvert som kvinner lever mer som menn, og der ligger nok også forklaringen. Stress, alkohol og tobakk er ikke høy levealders beste venn. ''Hva kommer det av at noen overvektige blir gamle mens de fleste ikke gjør det?''

Noen er genetisk sterkere enn andre. ''Hva kommer det av at det er mindretallet på gamle-hjemmet som er sports eller helsefreaker?'' Skal se de er friske nok til å bo hjemme? Mine besteforeldre bodde hjemme til de døde, hhv 92, 94 og 97 år gamle. Mormor døde av kreft som 54-åring, og siden min mor, min søster og jeg er genetisk disponible for samme sykdom sjekker vi oss hvert år hos lege for dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354246-hvem-lever-lengst/#findComment-3039323
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Du har sikkert en annen mening enn meg om hva som er et godt liv.''

Kanskje er det også slik at det er en grei strategi å velge sine mål innenfor det som er oppnåelig.

Sant det, men jeg tror nok "51 år" kan oppnå mer, selv om vedkommende har begrensninger.

110 kilo vil være langt bedre enn 145 kilo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354246-hvem-lever-lengst/#findComment-3039327
Del på andre sider

Siden jeg ikke er ekspert, så leser du vel ikke dette heller. Allikevel svarer jeg, siden du legger ut dette på et nettsted hvor -alle_som_vil_ kan svare.

Det er ikke arv eller miljø alene som avgjør hvor gammel man blir. Det er kombinasjonen. Det hjelper ikke å ha fått all verdens gode gener når man mishandler kroppen sin som du velger å gjøre.

Det hjelper heller ikke å være sunnere enn den sunneste hvis man har fått utdelt dårlige gener.

Du sier at man ikke vil treffe "sportsfolk" (hva du nå enn legger i det?) på 80 på gamlehjemmet. La meg spørre deg: Hvor mange smellfeite 80-åringer treffer du der?

Som andre sier, med din livsstil vil du dra på deg livsstilssykdommer med tid og stunder. Mange er smertefulle, og noen vil vedvare selv om du legger om livet ditt.

Ditt liv, ditt ansvar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354246-hvem-lever-lengst/#findComment-3039329
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...