Gjest Panthera Skrevet 19. september 2001 Del Skrevet 19. september 2001 Hei! Jeg prøver å spise sunt for å gi fosteret de riktige næringsstoffer og unngå farlige ting. I den forbindelse lurer jeg på følgende: 1. Kan jeg spise reker og andre skalldyr? Hva med røkelaks? 2. Jeg er småkvalm og det frister absolutt ikke med fet fisk (bortsett fra kanskje røkelaks...). Jeg tar en teskje tran om dagen. Er det nok? Eller bør jeg presse i meg noe fisk? Tips til noe som kunne friste? 3. I tillegg til en teskje tran tar jeg en teskje Biovit hver dag. Tran har 500 mikrogram A-vitamin pr 5 ml, Biovit har 250 mikrogram pr 5 ml. Får jeg i meg for mye A-vitamin? (Vet ikke hvor mange ml en teskje er men...) 4. Jeg mener å ha lest at spekemat ikke er bra. Gjelder det salami, fårepølse ol også? 5. Jeg leser stadig at gravide bør spise mindre godteri, kaker o.l. Er det fordi vi ikke skal spise usunn mat i stedet for sunn mat? Eller er godteri skadelig i seg selv? Er det ok å spise litt hver helg? På forhånd takk for svar! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35425-mat-i-svangerskapet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 20. september 2001 Del Skrevet 20. september 2001 Det varierar lite i kostrådgivningnen för gravida. Du kan i varjefal tryggt äta räkor och skaldjur under graviditeten. Rå fisk bör man undvika då det kan finnas listeria i denna. Gravad lax är därför diskuterad som evt rå medans rökt lax går bra. Det är viktigt att äta rätt under graviditeten, utan att äta för 2. Maten bör vara varierad och näringsriktig men visst kan du unna dig lite godis av och till. Det är inte skadligt så vitt jag vet att äta godis och andra godsaker under graviditeten men detta bör givetvis inte överdrivas. Frukt kan vara ett bättre alternativ om begäret på godis blir för stort.Fisk är bra att äta av och till men undvik att äta insjöfisk. Du kan fortsätta att äta den mängd vitaminer som rekomenderas till vuxna också under graviditeten. Hur stora doser av allt vet jag inte i huvudet. Angående kött så skall du inte äta rått kjött eller kallrökt kjött av får eller gris. Lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35425-mat-i-svangerskapet/#findComment-136369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.