Gå til innhold

Tidlig overgangsalder

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken juni

Hei, jeg fikk for 9 år siden påvist for tidlig overgangsalder. Det ble tatt blodprøver av meg 2 ganger som viste FSH 65 og LH 41, samt 1 UL der det ikke var så mye å se bortsett fra 2 eggstokker uten follikler. Jeg ble satt på trisekvens. 4 år senere ble jeg plutselig gravid (ved 1 mnd opphold av trisekvenstablettene), men hadde 1 MA i uke 11-12. UL i uke 8 viste hjertesalg og normal utvikling. Etter dette har jeg fortsatt på trisekvens. Jeg var i årene etter graviditeten singel, og traff min nåværende samboer for 1,5 år siden. Vi har planlagt eggdonasjon i Finland, og skulle ha oppstart nå i høst. 16. august fikk jeg en blødning - veldig overraskende da jeg gikk på trisekvens og ikke forventet det før 11 dager senere, jeg var fortsatt på de blå pillene (kun østrogen) på brettet. Gikk til gynekolog samme dag som blødningen da jeg ble engstelig, UL viste en vanncyste/follikkelcyste på v. eggstokk på ca 4 cm, og gynekologen mente hun så follikler på høyre, men dette er jeg usikker på da det var vanskelig å se (kanskje det var noe annet hun så..), slimhinnen var 4 mm. Sluttet på trisekvens og hadde vanlig mestruajon i 4-5 dager. Forsøket ble utsatt pga cysten. 25. aug: ny ul (annen gynekolog da den første var syk), målte ikke slimhinnen, bare skrev at den var jevn, cysten var 4,6 mm, så ikke etter høyre eggstokk. Tok blodprøver denne dagen som viste: FSH: 59, LH 15, prolak 181, østradiol: 0,17, progesteron: )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354255-tidlig-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Så til spm: 1) Tror du det vil være noen hensikt å prøve en stimulering?

Svar: Jeg er ikke ekspert på IVF, men vet en del om tidlig overgangsalder. Hvis FSH er høy tyder det på at eggstokkken svikter, men hos noen kan det foreligge det man betegner som ’resitant ovarie syndrom’ hvor det er mulighet for graviditet, f.eks, under behandling med Trisekvens. Det har du erfart.

2) Kan det være procren depot som gjør at FSH og LH nå har blitt så lav?

Svar: Procren vil først stimulere eggstokken (via hypofysen som tømmer seg for FSH og LH), og det kan forklare den meget høye østradiolverdi, så inntrer en hemning med meget lave FSH og LH verdier. Jeg må på tilstå at jeg ikke vet om de faller til normale verdier under procrenbehandling ved ’tidlig overgangsalder’, men det virker sannsynlig.

3) Vil det være lurt å vente 1 mnd i stedet for å starte opp på 2. blødningsdag nå - siden høyre ovarie sannsynligvis er mer eller mindre borte, første dag i denne "syklus" startet 16. aug og ny blødning hos en normal person ville startet 13. sept- men det hoppet over 1 mnd hos meg...

Jeg skjønner at det sannsynligvis er procren som har stimulert til follikkelvekst, men likevel må jeg bare spørre (tenker at det bare skjer "noe" hver 2. mnd hos meg, det kan og stemme utifra ømme bryst/blødningsmengde når jeg har gått på trisekvens) 3. Høres 150 IE puregon ut som litt lav startdose hos meg?

Svar: Procren hemmer eggstokkene, de blir ikke ’borte’. Med puregon vil man så forsøke å stimulere dem, man vil øke dosen hvis det ikke kommer reaksjon. Jeg kan ikke vurdere start-dosen, men man kan øke om nødvendig.

Dette er et forsøk før evt eggdonasjon. Jeg håper det lykkes for deg å bli gravid på den ene aller den andre måten.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS litt vanskelig å svare et så langt spørsmål, men legg inn ekstra spørsmål i vanlig nett, så skal jeg svare uten ekstra betaling, men det kan ta litt tid

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...