Gå til innhold

spiral til ung jente

Anbefalte innlegg

Gjest jente 17,5 år

Jeg har hørt om mye bivirkninger ved bruk av p-piller og minipiller, bla vektøkning som jeg er redd for. Jeg har tenkt mye på å få satt inn spiral, men det sies at man helst skal ha født barn først? Hvorfor? Jeg synes spiral høres utmerket ut, så slipper man alle bivirkningene. Hvor lang tid må forresten spiralen settes inn før et samleie for at den skal virke? har kobberspiral noe sammenheng hvis man har nikkelallergi? (sikkert tåpelig spørsmål:)

Lurer veldig på dette og hadde blitt kjempeglad for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35439-spiral-til-ung-jente/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Jeg har hørt om mye bivirkninger ved bruk

av p-piller og minipiller,"

Dagens p-piller og minipiller har relativt liten risiko for bivirkninger, og for friske jenter på din alder er faren for kjønnssykdommer (spesielt clamydia) langt større enn faren for de mer alvorlige bivirkningene (blodpropp, f.eks.) av hormonelle prevensjonsmidler.

"bla vektøkning som jeg er redd for."

P-piller fører sjelden til særlig vektøkning, normalt ikke mer enn maksimalt 2-3 kg. De forskjellige merkene virker forskjellig på forskjellige menneskene, og det er slett ikke uvanlig å prøve seg fram med merker i begynnelsen til man finner et man trives med.

Når det er sagt, skyldes ofte noe av vektøkningen som blir tillagt p-piller rett og slett det faktum at jenter i mange tilfeller legger litt på seg av å få kjæreste. Det blir lett et mer stillesittende liv, man spiser ofte litt mer, trener kanskje litt mindre osv.

Er du redd for å legge på deg når du begynner på p-piller er det ikke noe problem å unngå vektøkning gjennom å passe på kostholdet og trene regelmessig.

"Jeg har tenkt mye på å få satt inn spiral, men det sies at man helst skal ha født barn først? Hvorfor?"

Fordi livmoren endrer størrelse etter et svangerskap, slik at muligheten for det skal føles smertefullt å ha den inne (spesielt når du har mensen) er mindre hos kvinner som har vært gravide enn for kvinner som ikke har det. I tillegg er det vanskeligere å legge inn spiral på kvinner som ikke har vært gravide.

Det er ikke dermed sagt at det er umulig å bruke spiral dersom man ikke har vært gravid.

"Jeg synes spiral høres utmerket ut, så slipper man alle bivirkningene."

Spiral har også sine bivirkninger. Den aller vanligste er mer langvarige og mer smertefulle menstruasjonsblødninger, og de fleste blør også mer enn før. Dersom du har kraftige og/eller smertefulle mensperioder allerede bør du derfor tenke deg _veldig_ godt om før du setter inn spiral.

Utover det er den viktigste og mest alvorlige "bivirkningen" av spiralbruk at man er mer utsatt for bekkeninfeksjoner og at seksuelt overførbare sykdommer spres raskere til egglederne. Dette kan man imidlertid forhindre ved å praktisere sikker sex, altså å ikke ha ubeskyttet samleie (uten kondom) med menn man ikke kjenner smittestatusen til.

I praksis: Bruk kondom ved tilfeldig sex, i ikke-monogame forhold, og i monogame forhold til begge har testet seg.

Før legen setter inn spiralen vil haun foreta en underlivsundersøkelse (b.la. for å utelukke graviditet) og en sos-test. Du vil ikke få satt inn spiralen før resultatene av testen er klare. Dersom du har en sos vil denne bli behandlet først.

"Hvor lang tid må forresten spiralen settes inn før et samleie for at den skal virke?"

Spiralen er sikker fra første dag, men den første uka bør du bare dusje (ikke bade) og ikke ha sex, fordi det er økt risiko for betennelsesinfeksjoner.

Spiralen bør helst settes inn under eller like etter at du har mensen. Det er vanlig å blø noen dager etter innsettelsen, og så lenge du blør bør du heller ikke ha sex. Det er også vanlig å ha menslignende smerter i magen og underlivet den første uka etter innsettelsen. Reseptfrie smertestillende midler hjelper.

"har kobberspiral noe sammenheng hvis man har nikkelallergi?"

Ikke så vidt jeg vet, men spør legen neste gang du er der for sikkerhets skyld.

"(sikkert tåpelig spørsmål:)"

Neida. Det finnes langt flere dumme svar enn dumme spørsmål :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35439-spiral-til-ung-jente/#findComment-136251
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ved spiralbruk er det øket risiko for betennelse og det kan medføre sterilitet. Derfor ønsker man at kvinner har fått barn. Hvis man sjekker at det ikke er infeksjon og ikke utsetter seg for smitte, kan man bruke den uansett. Du kan bruke kobberspiral, metallet er rent.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35439-spiral-til-ung-jente/#findComment-136737
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...