Gjest navn til besvær Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Hva sier navneloven? Kan jeg feks slå sammen to navn som Anne og Line til Anneline? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Mange som har slike navn, ikke noe problem. Man kan kalle barna sine akkurat det man vil, med to unntak: Navnet må ikke bli til "vesentlig ulempe" for barnet og det må ikke være et etternavn som er i bruk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Hvis det er snakk om to fornavn, så er navneloven blitt veldig liberal. Du trenger ikke å si at du vil slå sammen "Anne" og "Line", bare søk om å få bytte til "AnneLine". Eksisterer navnet fra før i Norge, får du helt sikkert ja. Og er det nytt, er det likevel store sjanser for positivt svar. Her kan du søke og se om navnet eksisterer fra før: http://www.ssb.no/navn/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navn til besvær Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Hvis det er snakk om to fornavn, så er navneloven blitt veldig liberal. Du trenger ikke å si at du vil slå sammen "Anne" og "Line", bare søk om å få bytte til "AnneLine". Eksisterer navnet fra før i Norge, får du helt sikkert ja. Og er det nytt, er det likevel store sjanser for positivt svar. Her kan du søke og se om navnet eksisterer fra før: http://www.ssb.no/navn/ Så man må søke om det altså? Husker en som het Anne-Elin. Da hun ble døpt så uttalte presten navnet hennes som Anne Eliiin. Så hun fleiper litt med det, at det som er den egentlige uttalen av navnet. Det er det som er dåpsnavnet:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Så man må søke om det altså? Husker en som het Anne-Elin. Da hun ble døpt så uttalte presten navnet hennes som Anne Eliiin. Så hun fleiper litt med det, at det som er den egentlige uttalen av navnet. Det er det som er dåpsnavnet:) Tja, kanskje det er nok å bare sende inn melding om navneendring til folkeregisteret? Det kommer vel an på hva det nye navnet er. (Om det ikke eksisterer fra før.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navn til besvær Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Tja, kanskje det er nok å bare sende inn melding om navneendring til folkeregisteret? Det kommer vel an på hva det nye navnet er. (Om det ikke eksisterer fra før.) i dette tilfellet er det ikke snakk om navneendring men om å gi navn til en unge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 i dette tilfellet er det ikke snakk om navneendring men om å gi navn til en unge. Prøver du å spørre om du kan kalle ungen din Anneline? ''Det er 85 kvinner som har Anneline som eneste fornavn. '' Ja, det er flere andre som allerede har det navnet i Norge. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navn til besvær Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Prøver du å spørre om du kan kalle ungen din Anneline? ''Det er 85 kvinner som har Anneline som eneste fornavn. '' Ja, det er flere andre som allerede har det navnet i Norge. Med vennlig hilsen Det var bare et eksempel på et slikt navn. Hva om jeg vil at hun skal hete Hanneline. Det ga ingen treff.Kan je bare kalle henne det? Eller hva med AnneMaria? Er det fritt frem her? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Det var bare et eksempel på et slikt navn. Hva om jeg vil at hun skal hete Hanneline. Det ga ingen treff.Kan je bare kalle henne det? Eller hva med AnneMaria? Er det fritt frem her? Ok, jeg misforstod, trodde du skulle forandre på et eksisterende navn. Du må melde navnet inn til folkeregisteret. Har du valgt et navn som ikke er lovlig, så vil du få beskjed om det. Mulig du da må bruke bindestrek i stedet for å la det være ett navn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navn til besvær Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Ok, jeg misforstod, trodde du skulle forandre på et eksisterende navn. Du må melde navnet inn til folkeregisteret. Har du valgt et navn som ikke er lovlig, så vil du få beskjed om det. Mulig du da må bruke bindestrek i stedet for å la det være ett navn. Men det er jo litt rart hvis en får beskjed om å bruke bindestrek, når en samtidig bare kan dikte opp et navn. Et utenlandsk dame jeg vet om kalte barnet sitt for Babett. Er ikke det et bleiemerke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Men det er jo litt rart hvis en får beskjed om å bruke bindestrek, når en samtidig bare kan dikte opp et navn. Et utenlandsk dame jeg vet om kalte barnet sitt for Babett. Er ikke det et bleiemerke? Ta en telefon til folkeregisteret og spør, det er det enkleste. Så slipper du å gruble mer på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Men det er jo litt rart hvis en får beskjed om å bruke bindestrek, når en samtidig bare kan dikte opp et navn. Et utenlandsk dame jeg vet om kalte barnet sitt for Babett. Er ikke det et bleiemerke? ''Et utenlandsk dame jeg vet om kalte barnet sitt for Babett. Er ikke det et bleiemerke?'' Babette er et gammelt fransk navn som har utgangspunktet i navnet Elisabeth. Jeg kan ikke tenke meg at det er noen begrensninger på å slå sammen to navn, en annen ting er hvor praktisk det er å ha et slikt navn. Det finnes jo mange helt vanlige kombinasjoner, type Hildegunn og Torbjørn, men kombinerer du noe som ikke er vanlig, så vil det være stor sannsynlighet for masse feilskrivinger av navnet. Jeg vet om en ung dame som heter Chanettelin. Siden dette navnet har vært godkjent, så er antageligvis ikke reglene så veldig rigide. Jeg ser at du tidligere har nevnt uttalen av navnet Anne-Elin. Jeg kjenner da en dame med navnet - og som uttaler det slik: Anne-Eliiiin. En annen ting er at siden dåpen ikke har noe med selve navnegivingen å gjøre (presten spør: hva _heter_ barnet), så spiller det ingen rolle hvordan vedkommende uttaler navnet. Sier bare noe om at presten ikke har hørt godt nok etter... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verinoca Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Så man må søke om det altså? Husker en som het Anne-Elin. Da hun ble døpt så uttalte presten navnet hennes som Anne Eliiin. Så hun fleiper litt med det, at det som er den egentlige uttalen av navnet. Det er det som er dåpsnavnet:) Sånn apropos - Jeg kjenner to Ann-Elin, den ene uttaler navnet sitt Anneeeelin, den andre uttaler det Anneliiiiin. Jeg kjenner også en May-Britt, der hun selv uttaler navnet med likt trykk på begge stavelser, mens andre kan finne på å legge trykket kun på Britt. Tomato-tomatho :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verinoca Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Det var bare et eksempel på et slikt navn. Hva om jeg vil at hun skal hete Hanneline. Det ga ingen treff.Kan je bare kalle henne det? Eller hva med AnneMaria? Er det fritt frem her? Det eneste jeg vet, er at du ikke kan ha stor bokstav i midten av ett navn, som AnneLine. Det må i så fall være Anneline. Ref StatoilHydro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.