kjedvor1365381357 Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Mann 63 år, 90 kg som plages med kløe, spesielt fra knærne og til fotsåle, men også noe på underarm med synlige områder i huden. Pluselig kommer kløen intens på føttene, og da må jeg klø - fultighetskrem der og da kan stoppe den. Plages også med nysing, mye snørr, hoste og harking og slim som må spyttes. tåler ikke trekk osv. Bruker en gang daglig slik blodtrykksmedisin:Metropol Sandoz 50 mg, Exforge 5 mg/80 mg og Ramipril Hexal 10 mg - har idag et blodtrykk ca. 78/120. Både eksem og blodtrykk kom i voksen alder, for ca. 20 år siden, og jeg lurer på om dette er bivirkninger av den medisin jeg bruker. Synes dette er vanskelig å nøste opp i hos almenlege, og spør først og fremst om dine råd hvordan jeg kan gå frem for en undersøkelse, og for en bedring av problemet. Har vært til lege øre/nese/hals som intet fant, og forklarte dette med alder. Trener noe fotball, går turer. Skifte av medisin? Allergitest? Endre kosthold? Hvilke råd kan du gi meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354426-eksem-kl%C3%B8e-allergi-blodtrykksmedisin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Hei ! Det er litt vanskelg å kartlegge ting som skjedde for 20 år siden. Ellers er det slik at mange medikamenter kan gi utslag på huden. Men et legemiddelutslett kommer ofte på kroppen , kan dog ha forskjellige former , alt fra meslingaktig til elveblest og eksem, og kan også utløse og forverre psoriasis. Den siste typen utslag kan forekomme spesielt for endel typer blodtrykksmedisin som kalles beta blokkere. Skal man kartlegge et evt mistenkt legemiddelutslag , må man som regel stanse det aktuelle medikamentet en periode, men da må det skje i samråd med legen slik at man ikke risikerer at andre sykdommer forverres som et resultat av uteblitt medikament. Allergitester for den typen utslett du beskriver vil kanskje ikke gi noe spesielt, men det må evt en hudlege ta stilling til . Slike tester bør som regel gjøres på bestemte mistanker. Og det er ikke sannsynlig at det er maten. Ellers er det nok slik at huden for de fleste blir tørrere med årene slik at behovet for jevnlig tilførsel av fuktighetskrem øker. Så jeg vil foreslå at du blir enda flinkere til å smøre deg med fuktighetskrem daglig , evt med en svak hydrocortisonkrem i tillegg av og til. Dersom dette gir god effekt , tror jeg kanskje jeg ville slått meg til ro med det og fortsartt på samme måte. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354426-eksem-kl%C3%B8e-allergi-blodtrykksmedisin/#findComment-3042465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.