Gå til innhold

pottetrening

Gjest lei av bleier

Anbefalte innlegg

Gjest lei av bleier

Har ei snuppe på 2 1/2 år som jeg snart ønsker å få fri for bleier :D

NÅ er det jo så billige bleier at de nesten er gratis da,

men må si jeg føler hun begynner å bli for stor

og det er et slit med all denne bleieskiftingen...

Jeg tenkte først på potta,

da kan hun gå selv, hun er litt liten til toalettet og har vist liten interesse for den,

har en sånn dogreier du har oppå så de ikke skal dette nedi, men vet ikke om den er for liten for hullet for den kan tippe over og falle i do om du legger den for langt bak? Skal det være sånn???

Men vi har en potte da, og hun kan godt sitte på den, men har vist liten interesse for å faktisk gjøre sitt fornødne på den...

Så jeg trenger tips til hvordan jeg skal gå frem.

Jeg har ingen hast ennå, men har som mål å få henne bleiefri før hun blir tre år.

I alle fall på dagtid.

Nå går hun på barnehage 100 %,

så det er vel greit å ha noen fridager å gjøre bleieavvenningen på, for det er en stor barnehage hun går på og de har neppe tid til å bli med på bleieavvenningen.

De vil dessuten ikke at ungene skal bruke up and go av en eller annen grunn...

Men bør jeg bruke det som sikkerhet når hun slutter om vi skal ut blant folk i alle fall?

Orker egentlig ikke alt rotet om hun skal pisse/bæsje seg ut... men så er det vel noe med det med bleien at hun da lettere gjør fra seg i den.

Trenger noen gode trinn for trinn tips fra erfarne mødre her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Vi har gjort det omtrent slik.

Vi har hatt potte og barnesete til toalett tilgjengelig på badet, potta har stått framme "hele tiden". Når vi har vært på do og ungen har diltet etter har h*n gjerne sittet på potta ved siden av. Så har vi plassert ungen på potta ved morgen og kveldsstell, hvis det tilfeldigvis har havnet noe i potta har vi rost barnet. Så har vi brukt barnesete til toalettet når de har vist interesse for det, og gjort det på samme måte.

Med storebror hos oss gikk det nærmest av seg selv på denne måten, han fikk kule løve-truser i presang da han var litt over 2,5 år og har ikke hatt på bleie siden da.

Lillesøster måtte jobbes mer med. Hun nekta å sette seg på potte eller do da vi begyne å jobbe med saken. Hun fikk et klistremerkeskjema der hun fikk et lite smilefjesklistremerke hver gang hun satt på do i starten (tilogmed med buksa på altså), og et stort smil hver gang det ble resultat. Vi holdt på sånn noen uker til hun var tørr.

Ute blant folk kan det være greit å ha på bleie i starten, men det er ikke sikkert ungen godtar det! Da må man bare være forberedt på å løpe til nærmeste toalett, eller gå på do i buskene.

Barnesetet til toalettet skal ikke være løst så det kan vippe, det hørtes skummelt ut! Vårt kan skrus fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tre (2 jenter og 1 gutt) ble tørre på dagtid når de var 2 år 1 mnd, 2 år og 3 mnd og 2 år og 7 mnd gamle.

For oss fungerte det veldig godt ved at vi som foreldre to ansvar for når de skulle på do. Dvs. de ble satt på do med en gang de sto opp, etter hvert måltid, før vi skulle ut og før de la seg. I tillegg ble de satt på do om de så ut som om de trengte det ;)

Det var nødvendigvis noen uhell de første dagene. Det ble det aldri gjort noe oppstuss av, vi bare satte unge på do så evt rest kunne komme der. Sa noe i retning av: "Uff da, hadde du et uhell. Kom så tisser du ferdig på do."

I begynnelsen ble det massevis av jubel når det kom ting i do :)

Mellomste slet litt med å få bæsjen til å komme i do, så vi hadde noen trivelige lesestunder på do sammen med henne.

Vi valgte å ikke benytte oss av trusebleier, men brukte truser. Da merket de fort om de ble våte.

Eldste ble tørr i januar. Det var litt skummelt (for mor) å ta henne med ut uten bleier, men det gikk kjempegreit. Mener vi bare hadde 1 ute-uhell.

På den tiden var jeg hjemme med de to eldste, så vi hadde god tid :)

De to andre ble tørre mens de gikk i barnehagen. Fungerte helt fint. Barnehagen ble informert, og fulgte godt opp. Ekstra skift liggende er en nødvendighet :)

Vi kjøpte en BabyBjørn-doring som fungerte utrolig godt. Det er viktig at barnet føler seg trygg når det sitter på do.

Potte er et helt greit alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Mulig jeg er vel avslappet til det hele, men jeg har aldri sett behovet for å bruke mye tid på å lære helt små barn til å venne seg av med bleia. Tvert i mot har jeg sett at fokus på dette har hatt motsatt av ønsket effekt.

Når de selv er motivert for å slutte, kan det skje på rekordtid uten mas og særlig påvirkning, selv om man selvfølgelig roser ønsket atferd.

Mine sluttet da de var drøye tre og drøye to, akkurat når de var klare for det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjon er viktig. Kanskje noe flott "stor-jente-truser" er motiverende?

Utrolig hva de får til om de vil.

Doring eller potte spiller nok liten rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''De vil dessuten ikke at ungene skal bruke up and go av en eller annen grunn...''

Det er fordi det tar veldig mye lenger tid å skifte på barna når man må ha av alle klærne for å bytte bleie (ettersom den må tres på som en truse). Med vanlige bleier kan man bare trekke ned bukser/strømpebukser til knærne før man bytter - og trekke rett opp igjen.

Med ett barn utgjør det ikke så stor forskjell, men når 18 barn skal skiftes på har det plutselig mye å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kutte ut bleier helt

Barnet må erfare at det blir vått når det tisser på seg, så man må som oftest gjennom en periode hvos det blir en del klesskift og _vask. Har de bleien på, absorberer denne opp alt, og de lærer lite av det når det "går galt".

Dette er grunnen til at mange i kalde land som Norge benytter sommersesongen til bleieslutt. Men det passer jo ikke alltid aldersmessig..

Bleieslutt må gjøres i samarbeid med barnehaven (så lenge det ikke gjøres i løpet av en (lenger) ferie. men det kan være vanskelig å kombinere med kald årstid, og vinterdress osv. Hvis barna skal ha på bleie ute to lange perioder hver dag, kan bleieslutt-prosessen ta veldig lang tid.

Vi har sluttet i ferier, hvor vi har vært mest hjemme, og kuttet bleier totalt. Vi tok opp barnet av sengen med en gang det våknet i denne perioden, slik at det rakk å tisse på do (det kommer stort sett veldig fort etter oppvåkning, så her må man ofre litt av foreldrenes morgensøvn en periode. Så gikk vi på do med barnet ofte gjennom hele dagen. Og var ikke sure når det tisset på seg, det er jo litt av meningen denne perioden.

Klarer man å gjøre denne peioden helt bleiefri, kan ofte barnet slutte ganske raskt. Må man kombinere med bleier på besøk, når det skal sitte i biltol, når det skal sitte i møbler, når det skal ut med vinterdress osv, så blir det fort litt for mange ganger det kan tisse utenom do (og uten at det merker at det blir vått i trusen), og bleiesluttperioden kan bli veldig mye mer langvarig.

Kjøp inn noen tisselaken i stoffbutikk / sengetøysbutikk, og legg det i sofaen osv i denne perioden.

Mine barn har sluttet med nattbleie samme uke som de sluttet med dagbleie (de var 2 år og 5 mnd, og 2 år og 7 mnd når de sluttet, begge i påskeferien hjemme). men de fleste jeg vet om har brukt nattbleie litt til.

Ang bleie i barnehagen:

Barna må jo gjerne ha up-and-go-bleie når de kommer i barnehagen om morgenen, de rives jo bare opp i sidene når de skifter. Men jeg forstår godt at de ikke kan ha bleier hvor man må ta av strømpebukser og bukser for hver bleie som skal skiftes, når det er mange bleiebarn. Så rart at ikke barnehagen har foklart dere grunnen til at up-ang-go ikke fungerer i en iinstitusjon med mange bleiebarn?

Vi har alltid brukt up-and-go hjemme, og levert med vanlige bleier til barnehagebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lei av bleier

''De vil dessuten ikke at ungene skal bruke up and go av en eller annen grunn...''

Det er fordi det tar veldig mye lenger tid å skifte på barna når man må ha av alle klærne for å bytte bleie (ettersom den må tres på som en truse). Med vanlige bleier kan man bare trekke ned bukser/strømpebukser til knærne før man bytter - og trekke rett opp igjen.

Med ett barn utgjør det ikke så stor forskjell, men når 18 barn skal skiftes på har det plutselig mye å si :)

Jeg pleier å ta av bukser og alt selv om vi bruker vanlige bleier jeg, i alle fall om ungen har dretet seg ut pga jeg ikke vil hun skal søle bæsj på klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg pleier å ta av bukser og alt selv om vi bruker vanlige bleier jeg, i alle fall om ungen har dretet seg ut pga jeg ikke vil hun skal søle bæsj på klærne.

Jada, og hjemme har man bedre tid til å gjøre det på den måten - jeg gjorde det som oftest sånn selv også.

Men i en barnehage så må ting gå litt raskere, det er mange som venter på tur, flere barn per voksen osv. Da går det veldig mye raskere når man bare kan brette ned litt :)

Og spesielt ved bleieskift ute. På denne tiden av året (og frem til påske) er det avgjørende at det går raskest mulig pga temperaturen, det er kanskje ikke noe sted å ligge osv - da er vanlige bleier det mest effektive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dette må komme av seg selv. Eldstemann bestemte seg for å slutte da han var 2 år og 7 mnd. (mange syntes dette var tidlig)

Da yngstemann kom i samme alder begynte jeg å "trene" og det hele ble bare helt feil. Han var overhodet ikke klar for å slutte med bleier og alt ble bare rot.

Skulle jeg fått prøvd meg en tredje gang er jeg sikker på at jeg ikke skulle ha latt barnet bestemme (innenfor rimelighetens grenser!) selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skjønner sikkert at de må gjøre det på den enkleste måten i bhg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er vel avslappet til det hele, men jeg har aldri sett behovet for å bruke mye tid på å lære helt små barn til å venne seg av med bleia. Tvert i mot har jeg sett at fokus på dette har hatt motsatt av ønsket effekt.

Når de selv er motivert for å slutte, kan det skje på rekordtid uten mas og særlig påvirkning, selv om man selvfølgelig roser ønsket atferd.

Mine sluttet da de var drøye tre og drøye to, akkurat når de var klare for det selv.

helt enig, jeg har gikk i fella med nr to...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller??

Min erfaring er at dette må komme av seg selv. Eldstemann bestemte seg for å slutte da han var 2 år og 7 mnd. (mange syntes dette var tidlig)

Da yngstemann kom i samme alder begynte jeg å "trene" og det hele ble bare helt feil. Han var overhodet ikke klar for å slutte med bleier og alt ble bare rot.

Skulle jeg fått prøvd meg en tredje gang er jeg sikker på at jeg ikke skulle ha latt barnet bestemme (innenfor rimelighetens grenser!) selv.

''Skulle jeg fått prøvd meg en tredje gang er jeg sikker på at jeg ikke skulle ha latt barnet bestemme (innenfor rimelighetens grenser!) selv.''

Ikke skulle latt barnet bestemme selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Skulle jeg fått prøvd meg en tredje gang er jeg sikker på at jeg ikke skulle ha latt barnet bestemme (innenfor rimelighetens grenser!) selv.''

Ikke skulle latt barnet bestemme selv?

ha...jeg skjønte at noe gikk galt, men hadde dårlig tid... Jeg ville selvsagt latt barnet bestemme selv :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig (men kanskje ikke så oppmuntrende overfor prosjektet ditt), ville jeg ventet til sommersesongen. Det er ufattelig kavete å drive med bleieavvenning på en årstid hvor barna må plukke av seg fem lag klær når de kommer på (gjerne litt i seneste laget) at de må tisse. Det er dessuten ganske demotiverende for ungene å tape mot klokka mtp avkledningen når de begynner å kjenne etter kroppens signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har latt ungene gå uten bleie, og tørka opp hver gang de har tissa. Så har vi hatt potte tilgjengelig, og snakket om at de kan sitte på den og tisse. Så oppdager de det etter hvert. :)

Jeg ville definitivt hatt en doring som passer og ligger stødig på dosetet, når hun etter hvert er klar til å sitte på do. Jeg ville hatt henne med meg på do så hun ser hvordan en bruker den, snakke om at jeg tisser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Skal jeg være helt ærlig (men kanskje ikke så oppmuntrende overfor prosjektet ditt), ville jeg ventet til sommersesongen. Det er ufattelig kavete å drive med bleieavvenning på en årstid hvor barna må plukke av seg fem lag klær når de kommer på (gjerne litt i seneste laget) at de må tisse. Det er dessuten ganske demotiverende for ungene å tape mot klokka mtp avkledningen når de begynner å kjenne etter kroppens signaler.

Lurer på om hun snart er klar for trening. jeg har ikke snakket noe om potte/do og potta har vært gjemt i et skap, men i går plutselig ville hun dra av seg strømpebuksa og maste om å få gå på do :D

Så vi tok henne til do, men der nektet hun.... og satt henne på potten, nei hun ville av hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bhg ansatt

Vi ønsker helst ikke up and go fordi bleieskift går mye raskere med de andre bleiene. Da kan barna stå og skiftes på, bare dra klærne ned på knærne, så slipper man dra av stilongser, bukser dress og sko når en bleie skal skiftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vi har latt ungene gå uten bleie, og tørka opp hver gang de har tissa. Så har vi hatt potte tilgjengelig, og snakket om at de kan sitte på den og tisse. Så oppdager de det etter hvert. :)

Jeg ville definitivt hatt en doring som passer og ligger stødig på dosetet, når hun etter hvert er klar til å sitte på do. Jeg ville hatt henne med meg på do så hun ser hvordan en bruker den, snakke om at jeg tisser osv.

Hvor lang tid tok det før de skjønte at det var lurer å tisse på potte enn på gulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...