Gjest kolasme Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Har vært hos mange hudleger.(4) Veldig dårlig respons for mitt problem.Jeg har økt pigmentering på halve pannen og på begge kjevebein.Bruker ingen medisiner,er 45 år,har ikke brukt p-piller på 24 år.Bruker ingen prevensjon eller medisiner.Er veldig forsiktig med sol,bruker faktor 30 og caps/hatt.Problemet er større vår,sommer og høst,men fargeforskjell er konstant.Har prøvd ulike produkter,både fra lege(hydrokion+A-vit.) og hudpleie(glycolsyre)r,men ingen har tilfredstillende resultatJeg har regelmessig mens,og er 160 høy,veier 58 kg..Håper du kan hjelpe meg,dette er et STORT problem for meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354459-%C3%B8kt-pigmenteringpannekjever/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Hei ! Du beskriver en pigmentering som kan være hormonindusert sammen med sol, men det kan også være en annen type noe mer sjelden pigmentering derszom innslag av rødt (blodkar) som kalles Poikiloderma Civatte) . Dog er det mest dsannylig at det er den første og høres uts som det er det hudlegene har oppfattet det som. Å behandle hormonpigmentering i ansiktet er en stor utfordring for det første fordi de som har det i mange tilfeller fortsatt stadig er utsatt for den samme kombinasjonen av sol og hormoner, dernest fordi vi ikke har så mange effektive medikamenter og sist , men ikke minst viktig fordi sterkere behandlinger som går dypere enn overhuden kan forverre tilstanden med mer pigmentering. Det siste er årsaken til at vi er svært tilbakeholdende med alle typer laser behandling, dype peelinger osv , og at man ikke bør utsette seg for slike eller andre kraftige behandlinger på hudsalonger eller laserklinikker som mangler dermatologisk kompetanse. Dette at vi er litt maktesløse kan være ganske skuffende og fører ikke så sjelden til at legen kan innta en litt avvisende holdning istedet for å bruke tid på å forklare hvoedan det ligger an . Vi har det siste året forsøkt veldig forsiktig med farxel laser som er rapportert å kunne hjelpe , men samtig opplyses det at om det hjelper, er likevel tilbakefall hyppig og behandlingen må være veldig overflatisk med en brøkdel av den energien som benyttes på rynker og arr . Kanskje best å forsøke en langvarig omgang til med Hydroquinone 4% f eks i kremen Pigmanorm som er mer stabil og rimeligere enn de dyre oppløsningene som lages på egen resept på apoteket. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354459-%C3%B8kt-pigmenteringpannekjever/#findComment-3042476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.