Gå til innhold

Herpes

Anbefalte innlegg

Nå har jeg prøvd å lese meg opp om herpes, men blir egentlig ikke så mye klokere. På den ene siden sier legene at 1/3 har dette og at det ikke er en stor sak, men på den andre siden er det egne datingsider for dem med herpes, og personlige historier som får det til å virke som om herpes er verdens undergang. Jeg klarer ikke å få denne informasjonen til å passe sammen. Jeg klarer ikke å forstå om herpes skal ses på som en uskyldig "eksem" på lik linje med forkjølelsessår, eller om dette er en stor krise der du er "merket for livet". Er det forskjell på førstegangsutbrudd av HSV1 og HSV2? Stemmer det at man er mest smittsom første året? Hvor mye lavere blir smittefaren etter dette? Hvor stor sannsynlighet for smitte ved kombinert bruk av medisiner og kondom? Må man alltid fortelle om herpes selv ved kombinert bruk av medisiner og kondom?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354503-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Det er forskjell på Herpes I og II. Førstnevne har visst kanskje 70% av oss. Sistnevnte vet jeg ikke helt hvor vanlig det er.

Nettsider etc for de som har herpes (II?) er vel for at de som bruker de sidene ikke skal føle seg "flaue". Alle er i samme situasjon, og man slipper fortelle om herpes. Kanskje.

Herpes 1 og 2 kan visstnok smitte om hverandre nå med dagens seksualpraksis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354503-herpes/#findComment-3041245
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Ja, dette med herpes er ganske komplisert. Flertallet av oss, 50-80% av voksne mennesker i Norge, er infisert med herpes I eller II. Noen får symptomer straks etter infeksjon, andre ikke. Felles for alle er at "en gang herpes alltid herpes", med andre ord når du har vært infisert med herpes så forblir viriuset i organismen for resten av livet. Men viruset forblir ( i nerveceller) latent, dvs sovende, uten symptomer. Noen får det sovende viruset aktivert og da får de også gjerne symptomer. Dessuten er de smitteførende og kan overføre infeksjon til andre. Hos noen igjebn blir slike reaktiveringer hyppige, i værste tilfeller hver måned, hos andre skjer det en gang i livet. Det er da følgelig veldig forskjell hvor meget de enkelte er plaget av det og hvor smittefarlige de er. De fleste av oss lever greit med våre herpes uten problemer. herpes I smitter fortrinnsvis over beltestedet, mest omkring munnregionen, mens herpes II er den typiske genitale infeksjonen. Den smitter også fortrinnsvis ved genital kontakt. Det stemmer at reaktiveringer hos de fleste avtar med tiden. Kondom, brukt riktig skulle beskytte mot herpesoverføring. Har du hyppige herpesutbrudd er det sikker greit å opplyse om dette. Men som sagt mange av oss er positive uten at vi er klar over det, og da er det ikke så godt å opplyse om herpes smittefare. Som du skjønner er det en ganske komplisert historie med mange ukjente. Genital herpes og fødsel er en egen historie som krever spesiell oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354503-herpes/#findComment-3041359
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...