Gå til innhold

Hormonelle hudproblemer?

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge slitt med acner/kviser på øvre del av ryggen. De er røde, litt ømme og det kommer væske ut hvis jeg klemmer (ikke hvitt). Jeg mistenker at det er hormonelt betinget ettersom det alltid blir verre under menstruasjon. Jeg bruker spiral, men tidligere da jeg brukte P-piller var utbruddene spesielt ille. Acnene/kvisene forsvant helt under siste graviditet. Nå har jeg fått tilbake menstruasjon og acnene kom tilbake omtrent samme dag. Nå har jeg i tillegg fått rød og tørr hud på haken og rundt munnen, med delvis acner (kommer nå og da). Dette hadde jeg tidligere under en graviditet og fikk da beskjed om at det var hormonelt. Jeg oppsøkte for øvrig en hudlege for en tid tilbake som trodde at acnene på ryggen skyldtes en slags sopp og fikk piller for dette. Disse hjalp imidlertid ingen ting. Finnes det noen behandling for acnene og den tørre/røde huden på haken og rundt munnen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354514-hormonelle-hudproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du høres ut som du har problemer med talgkjertlene dine ettersom det er dem som forårsaker kviser og småbetennelser i huden. Slike plager kan skyldes en blanding av arvelig disposisjon, indre og ytre faktorer. Hormonelle svingninger er en viktig indre årsak. Du høres ut til å ha fått behandling for en sopp som kalles pityrosporum ovale som finnes i talgkjertlene hos alle, men som neppe er årsaken til dine plager. For meg høres det ut som du kan ha en talgkjertelsykdom som kalles rosacea som gir nuppene og rødheten , men at det kan være i kombinasjon med acne. Aktuelle behandlinger for deg når du ikke er gravid eller ammere kan være tetracyclin tbl som kan gi en midlertidig eller langvarig bedring eller evt isotretinoin tbl som kanskje kan kurere kviseproblemet. for å avklare dette trenger du kanskje en ny hudlegevurdering der disse tingene tas i betraktining. Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...