Gå til innhold

Betennelser i huden - gule stafylokokker

Anbefalte innlegg

Gjest Lei av betennelser, 33

Hei Jeg er en mann på 33 år og er fra tid til annen plaget med infeksjon i huden. Det starter som en kvise, men blusser opp med endel verk med gulaktig farge. Det oppstår på ulike dybder i huden. Jo dypere i huden, jo mer plager oppstår. Det begynte i slutten av tenårene, og jeg har hatt 10-15 tilfeller siden da. Ofte må jeg kontake lege og få antibiotika, når det sitter dypt i huden. Behandlingen har fungert bra, nå sist med Diclocil. Det kan oppstå alle steder på kroppen, f.eks nær ledd: innenside ankel, innerside kne, ytterside midtknoke lillefinger, albue. Eller i bøtere deler: bakside legg, på rompe, på kinn. Det oppstår ikke i sår. Når det setter seg dypt i huden, får jeg inntrykk av at det kommer innenfra, men har fått høre at dette kommer utenfra i små sår/rifter i huden. Et par ganger har jeg fått feber, men som regel ikke. Det har blitt tatt prøve et par ganger, nå sist på legevakta i Oslo i september, da det var på kinnet. Det har da vært gule stafylokokker. Jeg er ellers frisk og lever sunt. Kan dere si litt om hvorfor dette skjer og hva jeg kan gjøre som forebyggende for eventuelt å redusere slike betennelser?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354565-betennelser-i-huden-gule-stafylokokker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Slike betennelser som du beskriver kan være en slags kvise/talgkjertelsykdom med sekundær infeksjon, men hvis det stadig er de samme bakteriene som påvises kan det være en form for "migrerende" infeksjon. Dette kan forekomme uten noen kjent årsak eller immunsvekkelse. Da kan det være aktuelt med en langvarig antibiotikakur over 4-6 uker samt andr hygieniske tiltak som bruk av klorhexidinkrem mm . I en del tilfeller vil dette kunne hjelpe i lengre perioder eller varig. Vanligvis vil man bestemme motstandskraft ("resistens") hos den aktuelle bakterien på forhånd for å kunne velge riktig medikament. Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...