Gjest Grethe L Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Hei, Jeg er 51 år og sliter med mine hetetokter. Min overgansalder startet nok for noen år siden, men for ca 1 1/2 år siden forsvant mensen. Hadde kanskje en mens periode i løpet av den tiden. Når hetetoktene så økte på orket jeg ikke mer og gikk til legen som ga meg Activelle. Problemet her ble kraftige og vond mens i to mnd med en ukes opphold, da sluttet jeg med de. Tok så kontakt med legen min igjen som ba meg ta to tabletter Activelle (han har sagt at blødninger kan forekomme i starten). Når jeg leser om dette så ser jeg jo at blødninger er vanlig, men to mnd. og kanskje mer!!! Alt dette er jo slitsomt, en skal liksom fungere i jobb og livet ellers også. Det står mye nyttig på nettet, men jeg finner ikke oversikt over denne type tabletter og lurer på om det ikke finnes tabletter som IKKE gir blødninger? Jeg har ellers ikke sykdommer og underlivet mitt er inntakt, er sterelisert for flere år siden. Har hetetokter hele døgnet med jevne mellomrom. Kan du gi meg råd og informasjon om dette? Vennlig hilsen Grethe 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354638-preparater-for-overgangsalder-hetetokter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Det er bare østrogen som effektivt behandler hetetoktene, og dessverre er det slik at symptomene kommer tilbake hos halvparten, når man stopper med østrogen, men kanskje ikke så voldsomt som før. Østrogen har dessverre en uheldig effekt på livmorslimhinnen så den kan vokse og i verste fall utvikle seg til kreft (ved mange års bruk). Denne risiko unngås helt ved å kombinere med hormonet ’gestagen’ som beskytter effektivt mot uheldig påvirkning av slimhinnen. Gestagen kan gis i perioder på 10-14 dager hver måned, men det medfører månedlige blødninger. Alternativt er å gi det kontinuerlig som i Activelle eller Livial tabletter, eller som Estalis plaster, men det vil gi småblødning i de første 2-4 måneder, før blødningene stopper helt opp hos nesten alle. I stedet for å øke dosen av hormon, ville jeg anbefale gi mindre dose i form av Eviana (halv dose Activelle), det vil ofte være tilstrekkelig for å hjelpe hetetoktene og vil forebygge beinskjørhet. En annen mulighet er å bruke ren østrogen (tablett eller plaster) og så ta gestagen i 14 dager 3-4 ganger i året for å avstøte livmorslimhinnen ved en blødning (som ofte vil være veldig svak når det brukes lav dose av østrogen (1 mg tablett eller 25 mikrogram plaster). Gestagen kan også tilføres med en hormonspiral, men det kan også gi litt småblødning i starten. Jeg vil anbefale deg å søke spesialist i gynekologi som kan gi deg råd og nødvendig oppfølging. Så vil jeg bare tilføye at det har vært mye diskusjon om østrogenbruk, men holdningen er at det skal brukes i årene rett etter siste menstruasjon, og fortsatt bruk bør vurderes senest etter 5 års bruk. For kvinner under 60 år er fordeler ved bruk større enn risiko. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354638-preparater-for-overgangsalder-hetetokter/#findComment-3043039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.