Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fint om noen kan svare!

Begynnte på minipilla conludag for ni dager siden. Starta med å ta den klokka åtte, så ble det ni isteden, og en dag ble den ikke tatt før tolv...

Har hatt sex i dag og det jeg lurer på, er om jeg er trygg..?

Det står i bruksanvisningen at man bør bruke ytterligere beskyttelse de første 14 dagene når man starter med den første pakningen, dette så jeg først i ste...

*sukk*

Noen som ble gravide mens de gikk på pilla her?

Hva skal jeg gjøre??

Klem fra Line 17 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35468-trenger-svar-fort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Begynnte på minipilla conludag for ni dager siden. Starta med å ta den klokka åtte, så ble det ni isteden, og en dag ble den ikke tatt før tolv...

[...]

Det står i bruksanvisningen at man bør

bruke ytterligere beskyttelse de første 14

dagene når man starter med den første

pakningen"

Minipiller gir, som du selv så i bruksanvisningen, ikke tilstrekkelig beskyttelse mot graviditet før det har gått 14 dager etter oppstart. I tillegg har minipillene kortere virketid enn f.eks. p-piller, og det er derfor svært viktig at de tas til samme klokkeslett hver dag. Har du glemt pillen i mer enn tre timer kan du ikke lenger være helt sikker.

"Har hatt sex i dag og det jeg lurer på, er om jeg er trygg..?"

Som du ser, er det i det du skrive to faktorer som begge senker sikkerheten. Så nei, du er ikke beskyttet slik du ville vært dersom du hadde tatt minipillene til samme klokkeslett hver dag og i tillegg hadde brukt annen prevensjon de første fjorten dagene.

"*sukk* Noen som ble gravide mens de gikk på pilla her?"

Jeg vet om flere jenter som har blitt gravide mens de brukte minipiller. Minipiller er ikke blant de sikreste prevensjonsmidlene, blant annet fordi de forutsetter stor regelmessighet hos brukeren. Minipiller har også uregelmessige blødninger som vanlig bivirkning, og er på grunn av alle disse tingene ikke noe jeg ville anbefalt som førstevalg av prevensjon.

"Hva skal jeg gjøre??"

Aller først skal du komme deg på apoteket med en gang og kjøpe nødprevensjon (angrepiller). Disse må tas innen 72 timer etter samleiet, og deres evne til å hindre befruktning reduseres jo lenger tid det har gått etter samleiet før de blir tatt.

Nødprevensjon er reseptfritt. Vanlige bivirkninger er kvalme, slapphet og uvelhet.

Du kan også få satt inn spiral innen en uke etter samleiet, dette vil beskytte mot graviditet.

Det neste du bør gjøre er å heller vurdere et annet prevensjonsmiddel. P-sprøyte inneholder det samme hormonet som minipiller (gestagen), men gestagenet er av forskjellig type. P-sprøyte er et av de sikreste prevensjonsmidlene som finnes i dag, og er godt egnet for jenter på din alder. Fordelen med p-sprøyte er at du bare trenger å passe på å få satt den hver tredje måned, så er du beskyttet mot graviditet i hele perioden.

Om du ikke vil bruke p-sprøyte er p-piller også et godt og sikkert alternativ.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35468-trenger-svar-fort/#findComment-136252
Del på andre sider

1. Løp til apoteket og kjøp angrepiller og kondomer.

2. Ta angrepillene slik det står på pakken

3. bestill time til legen

4. Bruk kondomer hver alle samleier inntil du har vært hos legen, fått en annen prevensjon (p-piller, p-sprøyte etc), og brukt dette lenge nok til at det er sikkert å slutte med kondomene.

5. Ha alltid kondomer tilgjengelig, og bruk dette i 14 dager hvis du går på pillen og glemmer en pille, kaster opp en pille osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35468-trenger-svar-fort/#findComment-136269
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...