Gå til innhold

Ritalin og virkning (bivirkning)

Anbefalte innlegg

Jeg er en voksen dame på 30 år med diagnosen ADHD.

Syns imidlertid det er vanskelig å finne rett dosering. Ca 3 timer etter tablettinntak får jeg noe som kjennes som en "nedtur", blir ukonsentrert og irritabel. Ved inntak av ny tablett før dette inntreffer kjenner jeg ingenting.

Min psykiater har foreslått en dosering på 20 mg to ganger daglig.Jeg føler selv at det blir for lenge mellom medisineringen siden jeg får denne nedturen mellom tablettinntakene.

Jeg ønsker ikke å stå på for høy dose heller. Nå lurer jeg på hva andres erfaringer er? Og kan denne irritasjonen skyldes bivirkninger og ikke at medisinen forlater kroppen??

Takknemlig for svar og synspunkter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354702-ritalin-og-virkning-bivirkning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest apelsin

Har du prøvd forslaget fra legen din?

Hei Siv.

Hvor tung er du?

Har du prøvd ritalin kapsen, concerta, strattera, equasym eller dexedrine?

Ritalin kapsel virker i 6 til 8 timer og de finnes på 20 mg, 30 mg og 40 mg.

Concerta virker i ca 12 timer og de finnes på 18 mg, 36 mg og 54 mg.

Du kan få de på 27 mg også men da må du søke.

Strattera virker i ca 24 timer.

Equasym virker i ca 6 til 8 timer.

Dexedrine er den beste medisinen for adhd og add osv.

Gjest apelsin

Ja jeg har selvsagt prøvd det som legen har foreslått.

Hei Siv.

Er det 20 mg ritalin kapsel to ganger daglig du tar?

Jeg har fas hvis du vet hva det er, litt adhd, diabetes, refluks og angst.

Jeg er ca 59 kilo og jeg får 20 mg ritalin kapsel to ganger om dagen, insulin for diabetes, 20 mg nexium en gang om dagen for refluks og 15 mg sobril to ganger om dagen for angst/panikkangst.

Jeg har også noe med ene hjerteklaffen, er plattfot, har litt dårlig syn og litt dårlig hørsel.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...