Gjest Laila Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Hei. Jeg er hjelpepleier og jobber innenfor psykiatrien i Kommune. Der er det noen få som benytter seg av Leponex. I de tilfellene hvor man _vet_ at psykosen er reell, ser man en meget god effekt av medikamentet. I et av tilfellene ser man at leponex ikke har noen videre virkning på psykosen, les stemmene. Det står og lese at Leponex har en meget god og dempende effekt på de som plages med stemmer og hos de aller fleste som står på dette, ser man de har kan fungere tilnærmet normalt med denne medisinen. Og der kommer spørsmålet mitt inn. Det er alltid noen pasienter som er det man kaller glad i medisiner. La oss forestille oss at det ikke er farlig å bråseponere Leponex. Ville man da kunnet få et riktig bilde av om vedkommende hører stemmer eller ikke? Jeg har latt meg fortelle at iogmed denne medisinen er så virkningsfull som den er, så ville man kunne avsløre de som faktisk ikke hører stemmer i utgangspunktet? For de er det faktisk noen av. Ikke mange, men de er der og de er det man kan kalle for gode, gamle boarderlinere. Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354789-leponex/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Leponex er den beste av medisinene mot schizofreni. Pga de spesielle tiltakene som må settes i verk for tidlig å oppdage evt agranulocytose, er det tross alt et tredjevalgsalternativ der hvor annen medisin ikke virker. Forutsetningen for bruk er schizofreni. "Gode, gamle borderlinere" har ofte det som kalles pseudohallucinose. På dette virker verken Leponex eller andre antipsykotika. Tiltaket her er å avdramatisere stemmene og la dem fortsette å høre dem. Slike stemmer er kun alvorlige om vi bestemmer oss for at dette er alvorlig og tegn på sykdom. Om vi har en mere "hva så?"-holdning til stemmene, blir de mindre truende, plagsomme og oppmerksomhtskrevende. Om en ikke gir disse stemmene oppmerksomhet, mister de sin betydning. Det blir mer som ved tinnitus/øresus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354789-leponex/#findComment-3044901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.