Gjest til ettertanke Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 http://www.dagbladet.no/2010/10/15/magasinet/jesper_juul/skole/oppvekst/13854688/ Jeg fikk noe å tenke på etter at jeg leste artikkelen. Har bare tenkt at det er bra at barna lærer seg oppførsel. Forventer en del lærere for mye av barna? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Det bør være TO spørsmål her: 1) Hvor tolerant er samfunnet til de som ikke er A4? 2) Oppdras ungene slik at de passer til dette samfunnet? Hvis samfunnet er lite tolerant for "kunstnere" og de som er "på siden", så er det viktigere å oppdra ungene til å bli A4 (slik at de ikke plutselig går på en smell), enn hvis samfunnet er åpent, liberalt og støttende for de som ikke er A4. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Jeg er positiv til at skolebarn skal overholde alminnelige regler for folkeskikk. Jeg synes likevel den lista var drøy. Det går fint an å koke den ned til en langt lavere antall punkter, den må virke overveldende for f.eks. urolige smågutter som har mer enn nok med å sitte ved pulten sin uten å tullefalle ned av stolen. Det beste er om slike regler har et innhold som elevene kan identifisere seg med, slik at de forstår poenget. Da bør også antall regler være relativt lavt. "Jeg har et positivt kroppsspråk, snakker med innestemme og går rolig" - lurer på om alle lærerne klarer å overholde disse hver dag? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym i dag ja Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Jeg klarer ikke se noe som helst galt med den listen. Min soenn soste seg gjennom hele ungdomskolen med gjennomsnittskarakterer. Saa reiste vi utenlands og han tok ett aar paa en internasjonal skole. Der var det virkelig disiplin og plutselig ble han svaert kritisk til den norske skolen som han beskrev som elendig. Naa har han begynt videregaaende hjemme og jeg kan nesten ikke fatte hva som har skjedd med gutten. Jeg hadde ikke droemt om atforandringen skulle bli saa stor. Det er er en helt utrolig endring som har skjedd. Naa tar han skolen svaert alvorlig og saa langt har han bare kommet hjem med 5-ere og 6-ere i fag han tidligere fikk 3 og 4 i. Gutten selv straaler og er saa fornoeyd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Jeg klarer ikke se noe som helst galt med den listen. Min soenn soste seg gjennom hele ungdomskolen med gjennomsnittskarakterer. Saa reiste vi utenlands og han tok ett aar paa en internasjonal skole. Der var det virkelig disiplin og plutselig ble han svaert kritisk til den norske skolen som han beskrev som elendig. Naa har han begynt videregaaende hjemme og jeg kan nesten ikke fatte hva som har skjedd med gutten. Jeg hadde ikke droemt om atforandringen skulle bli saa stor. Det er er en helt utrolig endring som har skjedd. Naa tar han skolen svaert alvorlig og saa langt har han bare kommet hjem med 5-ere og 6-ere i fag han tidligere fikk 3 og 4 i. Gutten selv straaler og er saa fornoeyd. Det er litt forskjell på vgs og barneskolen. F.eks. er ikke videregående obligatorisk. Det framgår ikke av artikkelen hvilket skoleslag den lista er ment for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym i dag ja Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Det er litt forskjell på vgs og barneskolen. F.eks. er ikke videregående obligatorisk. Det framgår ikke av artikkelen hvilket skoleslag den lista er ment for. Han gikk 10-ende om igjen (altså ungdomskolen), fordi det ikke fantes noe videregående-tilbud for han der nede. Lærerne var engelske og disiplinen var en helt annen enn 10-ende klasse hjemme. Til og begynne med følte han det (iflg egne ord) som psykisk voldtekt. Etterhvert ble han mer og mer positiv og roste lærerne opp i sky og klaget på hvor slappe de norske lærerne var. Når jeg ser han nå (jeg trodde ikke det var mulig) er dette et bevis for meg at det trengs mer disiplin her hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Synes ikke dette er urimelige krav. Hvordan ville listen blitt om vi satte inn et ikke i hver setning? Men listen er alt for lang og burde komprimeres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Det mest avskrekkende med den listen er mangelen på evne til å fatte seg i korthet. Ellers er det vel slik adferd de fleste av oss etterstreber for eget vedkommende og verdsetter å oppleve fra andre. Det er synd på barn som ikke blir stilt krav til. Liker ikke så godt jeg-formen i hver eneste setning. Hadde foretrukket stikkordsform. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Helt greie krav. Barna må opplæres til å være deltakere i samfunnet, det krever sosialisering. For å lære sosialisering kreves det at man etterlever visse regler - dette gjelder både voksne og barn. Om man ikke vet hvilke regler som gjelder vil man falle utenom, og det vil være til størst plag for personen selv. Selvsagt vil det være personer som har vanskeligheter med å forholde seg til noen av reglene. Og selvsagt skal vi ikke alle støpes i samme form. Men, vi må sosialiseres til en viss grad for å fungere som samfunn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Det undrer meg at det i dag ofte lages regler av selvfølgeligheter. "Jeg er presis til undervisningen og "jeg gjør leksene mine" er da selvsagt. "Jeg bruker ikke vold mot andre" er da også en selvfølge. I det man lager regler på slikt og gjerne gjentar det, risikerer man at det ikke lenger er en selvfølge. Selvsagt må man ta det opp med dem det gjelder, når det er nødvendig, men ikke lage det til noe som er en "nyoppfunnen" regel for hele klassen eller skolen. "Jeg har et positivt kroppsspråk" er vel funnet opp av en som har karret til seg noen studiepoeng i psykologi. Hva med "Jeg vurderer mitt eget og andres arbeid"? Å vurdere hverandres arbeid og innsats kan sikkert ha noe for seg dersom det er under kontroll av en lærer med vett, men en "regel" eller "elevstandard"? Mange av disse punktene er vel og bra hver for seg. Jeg mener absolutt at barn skal ha respekt for læreren og andre voksne, men jeg tror ikke denne lista bidrar til det. Jeg tror det kan bidra til det motsatte av det det sikkert er tenkt å bidra til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Kunne ikke se noe annet enn selvfølgeligheter i den artikkelen, jeg, selv om lista var lang. Synes det er svært betenkelig at skolen i det heletatt må lage slike lister, det sier litt om hva slags unger de får innom dørene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilene1365380268 Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Disse punktene kunne være fra hvilken som helst skole i Norge. Og er et resultat av Kunnskapsløftet.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Foreldre må bidra også! Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Jeg klarer ikke se noe som helst galt med den listen. Min soenn soste seg gjennom hele ungdomskolen med gjennomsnittskarakterer. Saa reiste vi utenlands og han tok ett aar paa en internasjonal skole. Der var det virkelig disiplin og plutselig ble han svaert kritisk til den norske skolen som han beskrev som elendig. Naa har han begynt videregaaende hjemme og jeg kan nesten ikke fatte hva som har skjedd med gutten. Jeg hadde ikke droemt om atforandringen skulle bli saa stor. Det er er en helt utrolig endring som har skjedd. Naa tar han skolen svaert alvorlig og saa langt har han bare kommet hjem med 5-ere og 6-ere i fag han tidligere fikk 3 og 4 i. Gutten selv straaler og er saa fornoeyd. Men her virker det jo som dere som foreldre har sviktet og da hvis han "fikk lov" å sose seg gjennom den norske skolen....det må da stilles krav fra foreldrene og vel????? Jøje meg sånne holdninger skremmer meg.....huff og huff... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Foreldrene må bidra også! Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Han gikk 10-ende om igjen (altså ungdomskolen), fordi det ikke fantes noe videregående-tilbud for han der nede. Lærerne var engelske og disiplinen var en helt annen enn 10-ende klasse hjemme. Til og begynne med følte han det (iflg egne ord) som psykisk voldtekt. Etterhvert ble han mer og mer positiv og roste lærerne opp i sky og klaget på hvor slappe de norske lærerne var. Når jeg ser han nå (jeg trodde ikke det var mulig) er dette et bevis for meg at det trengs mer disiplin her hjemme. Ja eller mer krav fra foreldrenes side. Veldig lett å skylde på skolen når ungene ikke oppfører seg, ikke sant??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym i dag ja Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Men her virker det jo som dere som foreldre har sviktet og da hvis han "fikk lov" å sose seg gjennom den norske skolen....det må da stilles krav fra foreldrene og vel????? Jøje meg sånne holdninger skremmer meg.....huff og huff... Jeg er faktisk enig med deg i at foreldre må bidra, men man sitter ikke over ungene i ungdomskolealder når de gjør lekser. De kan gjerne sitte med lekser og tankene kan være et helt annet sted. Han har aldri fått lov til å sose og jeg tok jo litt hardt i når jeg brukte det ordet. Men etter ett år i utlandet er det noe positivt som har skjedd med han og det skyldes ikke at vi foreldre har blitt flinkere til å følge han opp. Det skyldes noe som ikke kan bortforklares og det er at det var en helt annen orden og disiplin både på hele skolesystemet og lærene der. Noe som selvfølgelig vil påvirke elevene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym i dag ja Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Men her virker det jo som dere som foreldre har sviktet og da hvis han "fikk lov" å sose seg gjennom den norske skolen....det må da stilles krav fra foreldrene og vel????? Jøje meg sånne holdninger skremmer meg.....huff og huff... Du virker litt hysterisk med alle spørsmålstegnene. Litt lite disiplinert, kan du si:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Ja eller mer krav fra foreldrenes side. Veldig lett å skylde på skolen når ungene ikke oppfører seg, ikke sant??? Eh - hvordan kunne du "skylde på" foreldrene i dette tilfellet? Gutten hadde jo de samme foreldrene hele tiden... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Foreldre må bidra også! Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Du virker litt hysterisk med alle spørsmålstegnene. Litt lite disiplinert, kan du si:-) Jaja..spar deg for hersketeknikker og ta heller imot kritikk!! Selvfølgelig skjønner også jeg med tre ungdom i huset at man ikke sitter oppå en ungdom som gjør lekser. Men en elev på ungdomskolen trenger fortsatt mange rammer og grenser og ikke minst oppfølging. Altfor mange foreldre slipper tak i ungdom som heller trenger veiledning og tydelighet, ser nettopp det hver dag i jobben min i den forebyggende bransjen at ungdom ikke er klare for det "frisleppet" mange foreldre gir barna altfor tidlig..dessverre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym nå ja. Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Jaja..spar deg for hersketeknikker og ta heller imot kritikk!! Selvfølgelig skjønner også jeg med tre ungdom i huset at man ikke sitter oppå en ungdom som gjør lekser. Men en elev på ungdomskolen trenger fortsatt mange rammer og grenser og ikke minst oppfølging. Altfor mange foreldre slipper tak i ungdom som heller trenger veiledning og tydelighet, ser nettopp det hver dag i jobben min i den forebyggende bransjen at ungdom ikke er klare for det "frisleppet" mange foreldre gir barna altfor tidlig..dessverre! Han ble langt bedre fulgt opp enn søstra, men likevel den mest "sosete" Nå har vi sluppet taket litt, men nå har han blitt veldig flink. Hvordan forklarer du det? Ellers må jeg jo si at jeg rent generelt er veldig enig med deg da, men du bortforklarer det faktum hvor mye skolen faktisk har å si. Den har _veldig_ mye å si. Da han starter der følte han det som psykisk terror. Han var ikke vant til dette, men etterhvert ble han positiv. Men jeg skal ikke dra denne diskusjonen lenger nå. Jeg forstår at du er lærer og kanskje litt såra, men jeg får trøste deg med at jeg synes det finnes mange flinke lærere her i Norge også altså:-) Og lærerene er jo et produkt av systemet de også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Foreldre må bidra også! Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Han ble langt bedre fulgt opp enn søstra, men likevel den mest "sosete" Nå har vi sluppet taket litt, men nå har han blitt veldig flink. Hvordan forklarer du det? Ellers må jeg jo si at jeg rent generelt er veldig enig med deg da, men du bortforklarer det faktum hvor mye skolen faktisk har å si. Den har _veldig_ mye å si. Da han starter der følte han det som psykisk terror. Han var ikke vant til dette, men etterhvert ble han positiv. Men jeg skal ikke dra denne diskusjonen lenger nå. Jeg forstår at du er lærer og kanskje litt såra, men jeg får trøste deg med at jeg synes det finnes mange flinke lærere her i Norge også altså:-) Og lærerene er jo et produkt av systemet de også. Ja nå er jeg ikke lærer men jobber forebyggende som er en litt annen gate. Uansett så skjønner vel alle at skolen er viktig i barnas liv men det er noe som er enda viktigere og har enda større påvirkningskraft; nemlig foreldre. Det er det dessverre ikke alle foreldre som skjønner. Vi som jobber forebyggende ser dette gang på gang; der foreldre bør stramme inn så gjør de det stikk motsatte bare fordi ungene(ja for de er jo fortsatt barn!) har blitt høyere....kanskje foreldrene tror at siden de er så store så vokser hjernen tilsvarende...dessverre er det ikke sånn. Foreldre er for slappe både ifht skole og oppfølging ellers og det er veldig synd! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.