Gå til innhold

Får barna for store krav?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det bør være TO spørsmål her:

1) Hvor tolerant er samfunnet til de som ikke er A4?

2) Oppdras ungene slik at de passer til dette samfunnet?

Hvis samfunnet er lite tolerant for "kunstnere" og de som er "på siden", så er det viktigere å oppdra ungene til å bli A4 (slik at de ikke plutselig går på en smell), enn hvis samfunnet er åpent, liberalt og støttende for de som ikke er A4.

Med vennlig hilsen

Jeg er positiv til at skolebarn skal overholde alminnelige regler for folkeskikk.

Jeg synes likevel den lista var drøy. Det går fint an å koke den ned til en langt lavere antall punkter, den må virke overveldende for f.eks. urolige smågutter som har mer enn nok med å sitte ved pulten sin uten å tullefalle ned av stolen.

Det beste er om slike regler har et innhold som elevene kan identifisere seg med, slik at de forstår poenget. Da bør også antall regler være relativt lavt.

"Jeg har et positivt kroppsspråk, snakker med innestemme og går rolig" - lurer på om alle lærerne klarer å overholde disse hver dag?

Gjest Anonym i dag ja

Jeg klarer ikke se noe som helst galt med den listen.

Min soenn soste seg gjennom hele ungdomskolen med gjennomsnittskarakterer.

Saa reiste vi utenlands og han tok ett aar paa en internasjonal skole. Der var det virkelig disiplin og plutselig ble han svaert kritisk til den norske skolen som han beskrev som elendig.

Naa har han begynt videregaaende hjemme og jeg kan nesten ikke fatte hva som har skjedd med gutten. Jeg hadde ikke droemt om atforandringen skulle bli saa stor. Det er er en helt utrolig endring som har skjedd. Naa tar han skolen svaert alvorlig og saa langt har han bare kommet hjem med 5-ere og 6-ere i fag han tidligere fikk 3 og 4 i. Gutten selv straaler og er saa fornoeyd.

Jeg klarer ikke se noe som helst galt med den listen.

Min soenn soste seg gjennom hele ungdomskolen med gjennomsnittskarakterer.

Saa reiste vi utenlands og han tok ett aar paa en internasjonal skole. Der var det virkelig disiplin og plutselig ble han svaert kritisk til den norske skolen som han beskrev som elendig.

Naa har han begynt videregaaende hjemme og jeg kan nesten ikke fatte hva som har skjedd med gutten. Jeg hadde ikke droemt om atforandringen skulle bli saa stor. Det er er en helt utrolig endring som har skjedd. Naa tar han skolen svaert alvorlig og saa langt har han bare kommet hjem med 5-ere og 6-ere i fag han tidligere fikk 3 og 4 i. Gutten selv straaler og er saa fornoeyd.

Det er litt forskjell på vgs og barneskolen. F.eks. er ikke videregående obligatorisk.

Det framgår ikke av artikkelen hvilket skoleslag den lista er ment for.

Gjest Anonym i dag ja

Det er litt forskjell på vgs og barneskolen. F.eks. er ikke videregående obligatorisk.

Det framgår ikke av artikkelen hvilket skoleslag den lista er ment for.

Han gikk 10-ende om igjen (altså ungdomskolen), fordi det ikke fantes noe videregående-tilbud for han der nede. Lærerne var engelske og disiplinen var en helt annen enn 10-ende klasse hjemme. Til og begynne med følte han det (iflg egne ord) som psykisk voldtekt. Etterhvert ble han mer og mer positiv og roste lærerne opp i sky og klaget på hvor slappe de norske lærerne var. Når jeg ser han nå (jeg trodde ikke det var mulig) er dette et bevis for meg at det trengs mer disiplin her hjemme.

Annonse

Det mest avskrekkende med den listen er mangelen på evne til å fatte seg i korthet.

Ellers er det vel slik adferd de fleste av oss etterstreber for eget vedkommende og verdsetter å oppleve fra andre. Det er synd på barn som ikke blir stilt krav til.

Liker ikke så godt jeg-formen i hver eneste setning. Hadde foretrukket stikkordsform.

mvh

Helt greie krav. Barna må opplæres til å være deltakere i samfunnet, det krever sosialisering. For å lære sosialisering kreves det at man etterlever visse regler - dette gjelder både voksne og barn.

Om man ikke vet hvilke regler som gjelder vil man falle utenom, og det vil være til størst plag for personen selv.

Selvsagt vil det være personer som har vanskeligheter med å forholde seg til noen av reglene. Og selvsagt skal vi ikke alle støpes i samme form. Men, vi må sosialiseres til en viss grad for å fungere som samfunn :)

Det undrer meg at det i dag ofte lages regler av selvfølgeligheter.

"Jeg er presis til undervisningen og "jeg gjør leksene mine" er da selvsagt. "Jeg bruker ikke vold mot andre" er da også en selvfølge.

I det man lager regler på slikt og gjerne gjentar det, risikerer man at det ikke lenger er en selvfølge.

Selvsagt må man ta det opp med dem det gjelder, når det er nødvendig, men ikke lage det til noe som er en "nyoppfunnen" regel for hele klassen eller skolen.

"Jeg har et positivt kroppsspråk" er vel funnet opp av en som har karret til seg noen studiepoeng i psykologi.

Hva med "Jeg vurderer mitt eget og andres arbeid"? Å vurdere hverandres arbeid og innsats kan sikkert ha noe for seg dersom det er under kontroll av en lærer med vett, men en "regel" eller "elevstandard"?

Mange av disse punktene er vel og bra hver for seg.

Jeg mener absolutt at barn skal ha respekt for læreren og andre voksne, men jeg tror ikke denne lista bidrar til det.

Jeg tror det kan bidra til det motsatte av det det sikkert er tenkt å bidra til.

Gjest Foreldre må bidra også!

Jeg klarer ikke se noe som helst galt med den listen.

Min soenn soste seg gjennom hele ungdomskolen med gjennomsnittskarakterer.

Saa reiste vi utenlands og han tok ett aar paa en internasjonal skole. Der var det virkelig disiplin og plutselig ble han svaert kritisk til den norske skolen som han beskrev som elendig.

Naa har han begynt videregaaende hjemme og jeg kan nesten ikke fatte hva som har skjedd med gutten. Jeg hadde ikke droemt om atforandringen skulle bli saa stor. Det er er en helt utrolig endring som har skjedd. Naa tar han skolen svaert alvorlig og saa langt har han bare kommet hjem med 5-ere og 6-ere i fag han tidligere fikk 3 og 4 i. Gutten selv straaler og er saa fornoeyd.

Men her virker det jo som dere som foreldre har sviktet og da hvis han "fikk lov" å sose seg gjennom den norske skolen....det må da stilles krav fra foreldrene og vel????? Jøje meg sånne holdninger skremmer meg.....huff og huff...

Annonse

Gjest Foreldrene må bidra også!

Han gikk 10-ende om igjen (altså ungdomskolen), fordi det ikke fantes noe videregående-tilbud for han der nede. Lærerne var engelske og disiplinen var en helt annen enn 10-ende klasse hjemme. Til og begynne med følte han det (iflg egne ord) som psykisk voldtekt. Etterhvert ble han mer og mer positiv og roste lærerne opp i sky og klaget på hvor slappe de norske lærerne var. Når jeg ser han nå (jeg trodde ikke det var mulig) er dette et bevis for meg at det trengs mer disiplin her hjemme.

Ja eller mer krav fra foreldrenes side. Veldig lett å skylde på skolen når ungene ikke oppfører seg, ikke sant???

Gjest Anonym i dag ja

Men her virker det jo som dere som foreldre har sviktet og da hvis han "fikk lov" å sose seg gjennom den norske skolen....det må da stilles krav fra foreldrene og vel????? Jøje meg sånne holdninger skremmer meg.....huff og huff...

Jeg er faktisk enig med deg i at foreldre må bidra, men man sitter ikke over ungene i ungdomskolealder når de gjør lekser. De kan gjerne sitte med lekser og tankene kan være et helt annet sted.

Han har aldri fått lov til å sose og jeg tok jo litt hardt i når jeg brukte det ordet.

Men etter ett år i utlandet er det noe positivt som har skjedd med han og det skyldes ikke at vi foreldre har blitt flinkere til å følge han opp. Det skyldes noe som ikke kan bortforklares og det er at det var en helt annen orden og disiplin både på hele skolesystemet og lærene der. Noe som selvfølgelig vil påvirke elevene.

Gjest Anonym i dag ja

Men her virker det jo som dere som foreldre har sviktet og da hvis han "fikk lov" å sose seg gjennom den norske skolen....det må da stilles krav fra foreldrene og vel????? Jøje meg sånne holdninger skremmer meg.....huff og huff...

Du virker litt hysterisk med alle spørsmålstegnene. Litt lite disiplinert, kan du si:-)

Gjest Foreldre må bidra også!

Du virker litt hysterisk med alle spørsmålstegnene. Litt lite disiplinert, kan du si:-)

Jaja..spar deg for hersketeknikker og ta heller imot kritikk!!

Selvfølgelig skjønner også jeg med tre ungdom i huset at man ikke sitter oppå en ungdom som gjør lekser. Men en elev på ungdomskolen trenger fortsatt mange rammer og grenser og ikke minst oppfølging. Altfor mange foreldre slipper tak i ungdom som heller trenger veiledning og tydelighet, ser nettopp det hver dag i jobben min i den forebyggende bransjen at ungdom ikke er klare for det "frisleppet" mange foreldre gir barna altfor tidlig..dessverre!

Gjest Anonym nå ja.

Jaja..spar deg for hersketeknikker og ta heller imot kritikk!!

Selvfølgelig skjønner også jeg med tre ungdom i huset at man ikke sitter oppå en ungdom som gjør lekser. Men en elev på ungdomskolen trenger fortsatt mange rammer og grenser og ikke minst oppfølging. Altfor mange foreldre slipper tak i ungdom som heller trenger veiledning og tydelighet, ser nettopp det hver dag i jobben min i den forebyggende bransjen at ungdom ikke er klare for det "frisleppet" mange foreldre gir barna altfor tidlig..dessverre!

Han ble langt bedre fulgt opp enn søstra, men likevel den mest "sosete"

Nå har vi sluppet taket litt, men nå har han blitt veldig flink. Hvordan forklarer du det?

Ellers må jeg jo si at jeg rent generelt er veldig enig med deg da, men du bortforklarer det faktum hvor mye skolen faktisk har å si. Den har _veldig_ mye å si.

Da han starter der følte han det som psykisk terror. Han var ikke vant til dette, men etterhvert ble han positiv.

Men jeg skal ikke dra denne diskusjonen lenger nå. Jeg forstår at du er lærer og kanskje litt såra, men jeg får trøste deg med at jeg synes det finnes mange flinke lærere her i Norge også altså:-) Og lærerene er jo et produkt av systemet de også.

Gjest Foreldre må bidra også!

Han ble langt bedre fulgt opp enn søstra, men likevel den mest "sosete"

Nå har vi sluppet taket litt, men nå har han blitt veldig flink. Hvordan forklarer du det?

Ellers må jeg jo si at jeg rent generelt er veldig enig med deg da, men du bortforklarer det faktum hvor mye skolen faktisk har å si. Den har _veldig_ mye å si.

Da han starter der følte han det som psykisk terror. Han var ikke vant til dette, men etterhvert ble han positiv.

Men jeg skal ikke dra denne diskusjonen lenger nå. Jeg forstår at du er lærer og kanskje litt såra, men jeg får trøste deg med at jeg synes det finnes mange flinke lærere her i Norge også altså:-) Og lærerene er jo et produkt av systemet de også.

Ja nå er jeg ikke lærer men jobber forebyggende som er en litt annen gate. Uansett så skjønner vel alle at skolen er viktig i barnas liv men det er noe som er enda viktigere og har enda større påvirkningskraft; nemlig foreldre. Det er det dessverre ikke alle foreldre som skjønner. Vi som jobber forebyggende ser dette gang på gang; der foreldre bør stramme inn så gjør de det stikk motsatte bare fordi ungene(ja for de er jo fortsatt barn!) har blitt høyere....kanskje foreldrene tror at siden de er så store så vokser hjernen tilsvarende...dessverre er det ikke sånn. Foreldre er for slappe både ifht skole og oppfølging ellers og det er veldig synd!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...